آوای ارسباران
021 88 80 00 55

صفحه اصلی کمپین قلب من

برنامه پاکسازی مسیر دربند کمپین " قلب من برای میراثمان می تپد"

برنامه 11 دی ماه کمپین، پیمایش مسیر دربند تهران، آشنایی با نمادهای منطقه از جمله مجسمه 48 ساله میدان سربند، آشنایی با روستای پس قلعه، پاکسازی مسیر تا کافه آبشار (پایین پناهگاه شیرپلا)  بود.

قرار این برنامه ساعت 7:00 صبح کنار مجسمه میدان سربند بود که بعد از یک پذیرایی کوچک و ملحق شدن همه همراهان به سمت کافه آبشار حرکت کردیم. پس از 45 دقیقه پیمایش بالای روستای پس قلعه توقف کردیم و جناب آقای شادلو درباره نحوه تشکیل، موقعیت جغرافیایی منطقه و روستای پس قلعه توضیحات کاملی را ارائه کردند. در ادامه سرکار خانم رجبی توضیحات تکمیلی درباره روستای پس قلعه و مجسمه میدان سربند (سرهنگ امیر شاه قدمی) ارائه دادند و در نهایت آقای نیکو درباره اصول کوهپیمایی در گروه نکاتی را اعلام کردند. که گزیده ای از آنها به شرح زیر می باشد؛

-         در شمالی ترین نقطه تهران در دو کیلومتری شمیران دهکده‌ای خوش آب و هوا و تفریحی، به نام «پس قلعه» واقع شده است. پس قلعه با بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت، از سمت شرق به کوه های امامزاده قاسم و از غرب به کوه های درکه، از سمت شمال به قله توچال و از جنوب به سربند و دربند مشرف است. قدمت این دهکده به پیش از اسلام می‌رسد. نشانه‌های باقیمانده از تمدن کهن در اطراف و دهکده شواهد این ادعا هستند. قبرهای زرتشتی ها در انتهای آبادی به طرف بند یخچال و آثار باقیمانده در مکان فعلی تله‌سی‌یژ از محل شاه نشین قصر شاه میران از امرای عرب، شاهد این مدعاست.

-         امیر شاه قدمی، سرهنگ 81 ساله کوهنورد، چترباز، مربی ممتاز اسکی از فدراسیون ایران و فرانسه، مربی کایت مردی که مجسمه اش 48 سال است در میدان سربند تهران نصب شده است. وی به دلیل همکاری در عملیات مربوط به نجات یک فروند هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری به ارتفاع 3870 متر در سرمای 30 درجه زیر صفر در سال 1340 که موفق به نجات افراد آن گشته از طرف رییس جمهور وقت آمریکا (کندی) مدال لیاقت نیز دریافت کرده است.

بعد از آشنایی کلی با منطقه به مسیر ادامه دادیم و در ساعت 10:00 به کافه آبشار پایین پناهگاه شیرپلا رسیدیم. پس از استراحت یک ساعته، گپ و گفت دوستانه، صرف صبحانه و گرفتن عکس از همراهان به همراه بنر کمپین ساعت 11:00 به سمت پایین حرکت کردیم. در زمان فرود همگی (همراهان کمپین) با استفاده از کسیه های زباله و دستکش های از پیش تهیه شده به جمع آوری زباله مشغول شدیم که در این بین افرادی خارج از گروه نیز به ما ملحق و به کمک برای جمع آوری زباله آمدند که منجر به پاکسازی مسیر کافه آبشار تا پایین شد. همچنین در میانه مسیر برگشت در رستورانی، توقفی 30 دقیقه ای برای استراحت کردیم.

در نهایت ساعت 14:00 پس از گرفتن آخرین عکس ها به انتهای این برنامه رسیدیم.

*** برای مشاهده دیگر برنامه‌های کمپین قلب من به لینک زیر مراجعه نمایید.***

18:31 , 1394/10/16

لینک

صفحه اصلی   پرینت   ارسال به دوستان

نظراتتان را با ما در میان بگذارید

در صورت تمایل در خبرنامه ما عضو شوید.