021 88 80 00 55

بازار تاریخی اصفهان

بازار تاریخی اصفهان

بازار اصفهان یکی از بزرگ ترین و جالب ترین بازارهای شهرهای ایران و حتی جهان اسلام به شمار می رود. در بین شهرهای بزرگ و سنتی ایران، کمتر شهری بازاری به با شکوهی بازار اصفهان دارد. شاردن در مورد بازار اصفهان شرح داده است: از سر در قیصریه وارد مجلل‌ترین و بزرگ ‌ترین بازارهای اصفهان می ‌شویم که محل فروش پارچه‌های گرانبهاست و گنبد منقش بزرگی دروسط آن قرار دارد در طرف راست این گنبد، ضرابخانه و در طرف دیگر آن کاروان سرای للَه بیک بنا شده است. «شاردن» از کاروان سرای مولتانیان دراین بازار نام می ‌برد که

بازار اصفهان یکی از بزرگ ترین و جالب ترین بازارهای شهرهای ایران و حتی جهان اسلام به شمار می رود. در بین شهرهای بزرگ و سنتی ایران، کمتر شهری بازاری به با شکوهی بازار اصفهان دارد. شاردن در مورد بازار اصفهان شرح داده است: از سر در قیصریه وارد مجلل‌ترین و بزرگ ‌ترین بازارهای اصفهان می ‌شویم که محل فروش پارچه‌های گرانبهاست و گنبد منقش بزرگی دروسط آن قرار دارد در طرف راست این گنبد، ضرابخانه و در طرف دیگر آن کاروان سرای للَه بیک بنا شده است. «شاردن» از کاروان سرای مولتانیان دراین بازار نام می ‌برد که عده‌ای از مولتانیان هند در آن به تجارت و داد و ستد اشتغال داشته‌اند. او به بازار صحافان،‌ صندوق سازان، سراجان و کاروان سرای برنج فروشان، بازار لبافان، آهنگران، کاروان سرای گلپایگانی‌ها و کاروان ‌سرای حلاجان، بازار کفاشان و ساغری سازان، بازار عطاران، قنادان، دارو فروشان، فروشندگان زیور آلات و.... اشاره کرده است.

بازار اصفهان یکی از قدیمیترین و بزرگترین بازارهای خاورمیانه می‌باشد. ژان شاردن فرانسوی از «بازار قیصریه و بازار بزرگ اصفهان با سردر عالی و تزئینات آجرهای چینی (کاشی‌کاری) و سکوهای وسیع (از) سنگ یشم و سماق که (بر آن‌ها) جواهرفروشان و زرگران انواع و اقسام زیورآلات و جواهرآلات و سکه‌های کمیاب را به فروش می‌رساندند»، یاد کرده است. امتداد بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار عریان منتهی می‌شود این بازار را به مناسبت مجاورت با گنبد نظام الملک و مسجد جامع، بازار نظامیه یا نظام الملکی نیز گفته‌اند و تا نیم قرن پیش رشته‌های طولانی و متعددی این بازار را به بازارهای دروازه طوقچی و بازار غاز و میدان وصل می کرده است. از انشعابات دیگر آن، بازار ریسمان و مدرسه کاسه گران است. مجموعه آثار تاریخی دیگری مانند مدرسه ملا عبدالله، مسجد جارچی باشی، مدرسه صدر، مدرسه نیماورد و کاروان سراهایی از عهد صفویه و قاجاریه مانند کاروان سرای مخلص، گلشن وتیمچه ملکو بسیاری کاروان سراها و تیمچه‌های دیگر و حمام‌هایی از عصر صفویه بر اهمیت تاریخی مجموعه معماری بازار بزرگ اصفهان که از سر در قیصریه تا سر در مسجد اصفهان امتداد دارد افزوده است.

12:42 , 1393/09/20
12:42 , 2014/12/11



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه