021 88 80 00 55

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا در مرودشت استان فارس و از کاخ‌های محوطه باعظمت تخت‌جمشید، یکی از باشکوه‌ترین بناهای ایران باستان محسوب می‌شود که به دستور پادشاه هخامنشی (داریوش) بنا شده است.

معرفی

کاخ آپادانا (که می‌توان گفت باشکوه‌ترین بنای درون تخت‌جمشید)، سندی بر اهمیت دادن پیشینیان ایرانی به هنر است؛ چرا که این کاخ با ظرافت‌های بسیاری (سرشار از معنا) ساخته شده‌ است. این بنای بسیار حیرت‌انگیز را می‌توان نمونه‌ای از فرهنگ و هنر بسیار غنی ایران به حساب آورد که تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد. 

کاخ آپادانا از نظر هنری، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و معماری بزرگترین کاخ تخت جمشید و اولین بنا در ایران است که سنگ بنا دارد.

این کاخ 3660 مترمربع مساحت دارد که هر ضلع کاخ 60.5 متر و شامل قسمت‌های مختلف است:

  • تالار چهارگوش مرکزی با 36 ستون
  • سه ایوان در جهت‌های شمال، شرق و غرب با 12 ستون در هر قسمت
  • چهار برج در چهار گوشه بیرونی تالار
  • یک رشته اتاق نگهبانی در جنوب

موقعیت جغرافیایی

کاخ آپادانا در استان فارس و شهرستان مرودشت (حدودا در مختصات 29 درجه و 56 دقیقه شمالی و 52 درجه و 53 دقیقه شرقی) واقع شده و یکی از کاخ‌های اندرونی محوطه تخت جمشید است.

تاریخچه

کاخ آپادانا به دستور داریوش بزرگ از سال 515 پیش از میلاد آغاز و پس از 30 سال در زمان خشایارشا تکمیل شد. این کاخ به منظور برگزاری جشن‌های نوروزی و پذیرش نمایندگان کشورهای وابسته به حضور شاه ساخته شد و کاربری تشریفاتی برای حاکمان آن زمان داشت و به همین دلیل، طرح پلکان آن، با طرح افرادی با پوشش‌ها و هدایای مختلف تزیین شده که نشان‌دهنده مهمانان پادشاه، از مناطق مختلف با لباس محلی و هدایای خاص خود هستند.  

سخن درباره کاخ آپادانا به عنوان باشکوه‌ترین کاخ تخت‌جمشید بسیار است و به علت شگفتی این بنا شاید صدها و هزاران کتاب در باب آن بتوان نوشت؛ اما از آنجایی که مقصود ما بیشتر پرداختن به جذابیت آن از منظر گردشگری است، سخن درباره تاریخ و مشخصات معماری آن را در همینجا به پایان می‌بریم.

کاخ آپادانا

جاذبه گردشگری

کمتر کسی پیدا می‌شود که نام تخت جمشید و کاخ آپادانا به گوشش نخورده باشد؛ چرا که این بنای باشکوه، یکی از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران است که شهرت جهانی دارد به گونه‌ای که بیشتر گردشگران خارجی به شوق آن به ایران سفر می‌کنند و در برنامه خود شیراز و تخت جمشید را حتما قرار می‌دهند.

بنابراین این بنا از نظر جاذبه گردشگری کاملا معرفی شده و مشهور است اما کمتر کسی یافت می‌شود که بتواند جدای از بیان سیر تاریخی، اشکال و رموز داخل طراحی‌ها را تفسیر کند و از آن تنها با عنوان یک بنای باشکوه و شگفت‌انگیز یاد کند در حالی که ارزش‌های معناشناختی اشکال درون آن، این حیرت‌انگیزی را چندین برابر می‌کند.

لذا به راهنمایان گردشگری ایرانگردی و جهانگردی توصیه می‌شود که در سفر به چنین مناطقی، مطالعه کافی در زمینه سمبل‌ها و رموز اشکال داشته باشند و مسافران را به تأمل دعوت کنند.

بهترین زمان سفر به شیراز و بازدید از این بنای باشکوه، در اوایل بهار و اوایل پاییز است که هوا متعادل و گرمی و سردی هوا موجب آزرده خاطر شدن نمی‌شود. در مسیر جاده‌ای که به تخت جمشید می‌رسد درختان درهم تنیده بسیار زیبایی وجود دارد که اوقات بهار، زیبایی و سرسبزی آنها دو برابر می‌شود.

07:00 , 1396/01/21
07:00 , 2017/04/10
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه