021 88 80 00 55

گرمسار شهر کویر و نمک

گرمسار شهر کویر و نمک

شهرستان گرمسار در غرب سمنان با وسعتی حدود 5182 کیلومتر مربع واقع می‌­باشد. گرمسار از شمال به دماوند، از شرق به آرادان، از غرب به ورامین و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌­شود. مناطق اطراف گرمسار را رودخانه حبله رود که از رشته کوه البرز مرکزی سرچشمه می­‌گیرد، مشروب می‌­شوند. عمده محصولات کشاورزی گرمسار گندم، پنبه، خربزه، انار و انجیر است. گلیم با نقوش و طرح های بومی نیز از صنایع دستی مهم این شهر می­‌باشد.

از جاذبه های گرمسار می‌توان به پارک ملی کویر، غارهای نمکی، جاده سنگفرش، کوه اژدها، دریاچه نمک، کویر ریگ جن و بنه کوه اشاره نمود که سالانه گردشگران بسیاری را از میان طبیعت گردان، غارنوردان، علاقمندان به نجوم و آفرود را به خود می‌بیند.

 

شهرستان گرمسار در غرب سمنان با وسعتی حدود 5182 کیلومتر مربع واقع می‌­باشد. گرمسار از شمال به دماوند، از شرق به آرادان، از غرب به ورامین و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌­شود. مناطق اطراف گرمسار از رودخانه حبله رود که از رشته کوه البرز مرکزی سرچشمه می­‌گیرد، مشروب می‌­شوند. عمده محصولات کشاورزی گرمسار گندم، پنبه، خربزه، انار و انجیر است. گلیم با نقوش و طرح های بومی نیز از صنایع دستی مهم این شهر می­‌باشد.

از جاذبه های گرمسار می‌توان به پارک ملی کویر، غارهای نمکی، جاده سنگفرش، کوه اژدها، دریاچه نمک، کویر ریگ جن و بنه کوه اشاره نمود که سالانه گردشگران بسیاری را از میان طبیعت گردان، غارنوردان، علاقمندان به نجوم و آفرود را به خود می‌بیند.

 

پارک ملی کویر

 

  • پارک ملی کویر

پارک ملی کویر از بزرگترین مناطق حفاظت شده ایران است. این پارک در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک در استان قم با حدود 670 هزار هکتار وسعت قرار دارد، که 420هزار هکتار آن پارک ملی و 250هزار هکتار دیگر منطقه حفاظت شده است. این پارک با اقلیمی خشک و بیابانی بارندگی از آبان تا اردیبهشت دارد. حیات جانوری در گذشته های پارک ملی کویر به حدی متنوع بود که این پارک با نام آفریقای کوچک یا سرنگتی ایران شهرت یافته بود.

 

غارهای نمکی گرمسار

 

  • غارهای نمکی

غار نمکی گرمسار معروف به غار نفت دره بر اثر سیلاب­‌ها و شسته شدن صخره‌­های نمکی به وجود آمده است. کارشناسان اظهار نموده اند که این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی است و دارای انواع استالاکتیک ها و استالاگمیت ها می‌باشد. هوای این غار به علت وجود لایه‌های نمکی پاکیزه و سالم است. در این غار قسمت‌هایی وجود دارد که برای گذر از آنها باید حدود 100 متر نشسته راه را پیمود.

 

جاده سنگفرش

 

  • جاده سنگفرش

بر روی بستر کویر گرمسار جاده‌ای دست ساز با سنگ‌های تراش خورده قهوه‌ای مایل به سیاه همراه با ملات ساروج به طول 35 کیلومتر دیده می‌شود که پس از سالیان دراز هنوز محکم و استوار بر جای مانده است. این جاده در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان به ساری قرار دارد که در دوره صفوی جهت سهولت در رفت و آمد برای کاروانیان ساخته شده بوده است. جاده سنگفرش به صورت گرده ماهی است و دو طرف آن کانال‌های کوچکی ساخته شده که آبریز جاده است. جاده سنگفرش پس از گذر از گرمسار در مسیر رودخانه حبله رود ادامه می‌یابد و با عبور ار فیروزکوه و سوادکوه به ساری و بهشر می‌رسد.

 

کوه اژدها

 

  • کوه اژدها

چین خوردگی‌های شمال گرمسار معروف به کوه اژدها از بی‌نظیرترین پدیده‌های ساختمانی ایران هستند. ساختار دیدنی این کوه ناشی از شکل موج‌گونه نوارهای سرخ، قهوه‌ای و سپید رنگ سازند کوه هستند که در هم پیچیده‌اند. کوه اژدها را چین مرکب نیز می‌نامند. علت به وجود آمدن چنین پدیده زمین شناسی وارد آمدن نیرو از دو جهت به صورت همزمان است که در تناوبی از سنگ ماسه، شیل و سنگ به وجود آمده است.

 

دریاچه نمک

 

  • دریاچه نمک

موقعیت جغرافیایی دریاچه نمک مابین سه استان اصفهان، قم و سمنان واقع است. این دریاچه طی یک فرونشست زمین ساختی در ارتفاع حدود 795 متر از سطح دریای آزاد با طول 80 و پهنای 30 کیلومتر تشکیل شده است. وسعت آن در حدود 647 کیلومتر مربع است که همانند مثلثی با راس رو به شمال شکل گرفته است. زمین این دریاچه بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب های سطحی پوشیده از رسوبات نمک است. عمق این دریاچه متغیر بین 5 تا 54 متر است که با لایه‌های خاک رس از هم جدا شده‌اند. پس از هر بارش و تبخیر باران نمک های موجود کرت بندی‌های زیبایی به شکل پلیگون تشکیل می‌دهند که خود بخشی قابل توجه از جاذبه‌های گردشگری گرمسار است. در حدود 15 کیلومتری جنوب این دریاچه جزیره‌ای معروف به جزیره سرگردان وجود دارد، علت نام‌گذاری آن به دلیل این می‌باشد که از دور دو انتهای جزیره در افق محو می‌شوند و منظره‌ای شبیه به کشتی سرگردان را در افق به وجود می‌آورند.

 

کویر ریگ جن

 

  • کویر ریگ جن

ریگ جن از غرب و جنوب غرب به دشت کویر، از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر، از جنوب به شمال انارک و چوپانان و از شرق محصور به محور ارتباطی جندق – معلمان است. وسعتش در حدود 3800 کیلومتر با تپه‌های ماسه‌ای و آب و هوایی گرم و خشک است که امروزه به مسیری برای بیراهه نوردان و علاقمندان به آفرود تبدیل شده است. آسمانش صاف و بی ابر و مناسب برای ماجراجویان نجوم و رصد کنندگان ستارگان است.

چه بسیار طبیعت گردانی که کویر ریگ جن را برای سفر برگزیده و روز را با آفرود بر روی تپه‌های ماسه‌ای به شب رسانده‌اند تا زیر آسمان نورانی از ستارگان تجربه‌ای خارج از وصف برای خود رقم زنند.

  • بنه کوه

در شمال شهرستان گرمسار به منطقه نمونه گردشگری بنه کوه می‌رسیم که به علت دارا بودن طبیعتی زیبا و عبور رودخانه حبله رود به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری سمنان برگزیده شده است. وجود قلعه تاریخی استوناوند، ریگ تپه و قلعه کبری جذابیت این منطقه را بیش از پیش نموده است. قرار گرفتن این منطقه در انتهای مسیر حبله رود بنه کوه را تبدیل به زیستگاه انواع پرندگان و ماهی ها نموده است. و اما گوجه سبز و انجیر بنه کوه که در اواخر فروردین ماه هر فردی را با چشمانی بسته به سوی خود می‌کشد.

اگر تمامی این جاذبه‌ها برای بازدید از بنه کوه کافی نبود علاقمندان به غارنوردی بدانند که غار نمکی جادو بر سر راه مسیر بنه کوه قرار دارد که به گفته بومیان دیدار از آن خالی از لطف نیست.

 

08:00 , 1394/10/26
08:00 , 2016/01/16



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه