021 88 80 00 55

قلعه پیروز گت چابهار

قلعه پیروز گت چابهار

در سفر به چابهار چیزی که زیاد می بینید بنای تاریخی و قلعه های نظامی و مسکونی است. سیستان سرزمین تاریخ و شاهنامه است و هیچ دور از ذهن نیست که مهم ترین و قدیمی ترین بناهای ایران در این استان جمع شده باشد. با سفر به چابهار، در بخش مرکزی و پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس، در بالا و وسط دره تیس اثری از دوره ساسانیان و اشکانیان باقی مانده که به 

 

 

با سفر به چابهار، در بخش مرکزی و پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس، در بالا و وسط دره تیس اثری از دوره ساسانیان و اشکانیان باقی مانده که به قلعه پیروز گت مشهور است. این قلعه روی تپه‌ای واقع شده که ارتفاع آن تقریبا برابر با دو تپه پیرامون خود می‌باشد.

در ضلع شمالی و جنوبی این قلعه باقی مانده‌ای از برجها مشاهده می‌شود. دو اطاق کوچک با ابعاد 3*2 متر برای دیدبانی بهتر واقع شده است. این برج بر روی یک گوشواره زمین همانند دو طبقه قرار گرفته و این گوشواره بلندترین قسمت برج و دژ می‌باشد که به اطراف قلعه مشرف است. در وسط حیاط و گوشه‌های غربی و شرقی قلعه باقی مانده‌هایی از سکوهای بلند متشکل از سنگهای تراشیده به چشم می‌خورد. قسمت‌های دیگر از آثار داخل قلعه پیروز گت احتمالا محلی برای عبادت، اجتماع و یا نشستن مردم در یک جلسه بود.

 به دلیل واقع شدن قلعه پیروز گت روی تپه ای از جنس سیلیس و آهک و با توجه به دیگر آثار به جا مانده از دوره اشکانیان در این بنا سنگهای غیر آهکی به کار رفته که تماماً از مناطقی دیگر به چابهار (روستای تیس) آورده شده.

 

  • خصوصیات معمارى

 

ارتقاع تپه‌ای که بنا روی آن واقع است تقریباً 1/5 تا 2 برابر ارتفاعات اطراف دره روستای تیس می‌باشد. تپه مذکور از تخته سنگهاى آهکی و رسوبی ساخته شده است. راه ورود به قلعه پیروز گت بسیار پرخطر و سخت می‌باشد. در اطراف تپه‌ای که قلعه روی آن بنا شده آثاری از زراعت و آبادانی به چشم می‌خورد.

 آثارى از ساروج، قلوه سنگ و دیوارهاى سنگى بزرگ با قدمتی بسیار زیاد در این بنا مشاهده می‌شود. در این دژ قسمتهای کمی از دیوارها باقی مانده است. این دیوارها با ضخامت 2.5 تا 4 متر و ارتفاعی که در بعضی نقاط دژ به 12 متر می‌رسد، وجود دارد. بین دیوارهای اصلی دژ دیوارهایی به موازات آن و با ضخامتی کمتر دیده می‌شوند. فاصله این دیوارها از هم حدود 8 متر می‌باشد و به طول 200 متر کشیده شده‌اند. برجهای قلعه پیروز گت از بین دو دیوار نمایان است.

تأسیسات خاص مانند قراولخانه، کشیک خانه و حفاظت قلعه در جای جای تپه قرار گرفته است و از آنها فقط دیوار و سنگ‌های شکسته، گچ، ساروج، ملات و خرده‌های سفال باقی مانده است. قبل از دیوار اصلی قلعه پیروز گت خندقی 3 متری که از دیوازهای ضخیم و بزرگ قلعه تشکیل شده به چشم می‌خورد. زیر بنای قلعه تقریبا بیضی می‌باشد که عرض آن با توجه به عوارض زمین متغیر و طولی در حدود 800 متر دارد.

 

آثاری از تأسیسات سکونت بر روی تپه‌های این جاذبه تاریخی چابهار بر جای مانده و به چشم می‌خورد که احتمالا محل سکونت خانواده‌های ماموران یا طوایف قلعه بوده.

 
برای سقر به چابهار می‌توانید به تورهای داخلی ارسباران - تور چابهار مراجعه کنید.
برای دیدن اطلاعات تور چابهار لینک زیر را کلیک فرمایید.
08:00 , 1394/10/27
08:00 , 2016/01/17
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه