021 88 80 00 55

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه واقع در رشته کوه شاهو، به عنوان یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می‌شود. طبق نظر کارشناسان از بزرگترین غارهای آبی خاورمیانه و طولانی‌ترین غار آبی ایران است. این غار در 25 کیلومتری پاوه قرار دارد. غار قوری قلعه به همراه جنگل‌های زیبای بلوط اطراف آن از مکان‌های دیدنی کرمانشاه و دارای پتانسیلی بی‌نظیر در جذب توریست‌های داخلی و خارجی است به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. غار قوری قلعه مکان مناسبی برای گردشگران، غارنوردان و طبیعت دوستان است.

 

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه واقع در رشته کوه شاهو، به عنوان یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می‌شود. طبق نظر کارشناسان از بزرگترین غارهای آبی خاورمیانه و طولانی‌ترین غار آبی ایران است. این غار در 25 کیلومتری پاوه قرار دارد. غار قوری قلعه به همراه جنگل‌های زیبای بلوط طبیعت اطراف آن از مکان‌های دیدنی کرمانشاه و دارای پتانسیلی بی‌نظیر در جذب توریست‌های داخلی و خارجی است که به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. غار قوری قلعه مکان مناسبی برای گردشگران، غارنوردان و طبیعت دوستان است.

  • اکتشاف غار قوری قلعه

در سال 1355 گروهی از غارشناسان و در سال 1356 گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش‌هایی از غار قوری قلعه در کرمانشاه را بررسی و اکتشاف کردند. در دهه 60 نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش‌های جدیدی را تا عمق 3 کیلومتری شناسایی نمودند.

در اولین اکتشاف فاز اول تا 500 متری غار، دو تالار کوهان شتر و مریم شناسایی شد. در این تالارها اشکال مختلفی از جمله کوهان شتر، کرکس، قلب، برج پیزا، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم دیده می‌شود.

فاز دوم غار 1000 متر طول دارد که تالارهای نماز، بلور و عروس در آن کشف شده است. تالار نماز قسمت اصلی غار قوری قلعه را تشکیل می‌دهد، که به تونل برزخ شهرت دارد.

غار قوری قلعه علاوه بر اینکه جاذبه‌ای گردشگری و اکوتوریسمی است اشیایی نیز در آن کشف شده است. از جمله آنها می‌توان به 15 سکه از دوران یزدگرد سوم، هشت عدد قاشق و 4 کوزه بزرگ اشاره کرد.

  • وجه تسمیه

در گویش کردی "قوری" به معنای گل و قوری قلعه یعنی غار ساخته شده در گل می‌باشد. روایت دیگری نیز از محلیان در رابطه با علت نامگذاری این غار وجود دارد که باز می‌گردد به  آبادی‌های اطراف غار در ایام قدیم که قلعه‌هایی به شکل قوری آبادی را دربر گرفته بود.

  • فضای داخلی غار قوری قلعه

دمای داخل غار 11 درجه و رطوبت نسبی آن 89.5 درصد است. آب کم عمقی نیز در مسیر وجود دارد که نرده‌کشی شده است و مسیر را پیاده باید طی کرد. پس از طی 13 کیلومتر از آخرین نقطه‌ای که در غار کشف شده است یک سنگ بزرگ مانع عبور می‌شود که در صورت برداشته شدن، شاید گوشه‌های دیگری از اعجاز الهی در این نقطه محروم و زیبا نمایان گردد.

طبیعت دوستان دو دسته‌اند: آنان که علاقمند به سفر رفتن و تور هستند که می‌توانند در جشن عروسی کرمانشاه نوروز امسال همراه ارسباران باشند:

https://arasbaran.org/tour.cfm?id=369

و دسته دوم آنان که آموختن از طبیعت و طبیعت گردی را دنبال می‌کنند. پس چه بهتر که آموزش به اشتغال بیانجامد با گذراندن دوره‌های آموزشی گردشگری مثل راهنمایان طبیعت گردی. 

لینک زیر اطلاعات مفیدی از اینکه لیدر طبیعت‌گردی کیست به این دسته از علاقمندان ارائه می‌نماید:

https://arasbaran.org/tour.cfm?id=14

 

 

08:00 , 1394/12/11
08:00 , 2016/03/01



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه