021 88 80 00 55

دزدی در آموزش ها و ارسباران

دزدی در آموزش ها و ارسباران

 

پاسخ ارسباران در راستای شفاف‌سازی نحوه عملکرد و رفتار سازمانی اش

هم‌وطنان گرامی و فعالین محترم صنعت گردشگری و مخاطبان ارزشمند ارسباران؛

همان‌طور که مستحضرید صنعت مهجور گردشگری در ایران، چندین دهه است که سومین صنعت مهم و پول ساز جهان بوده و از آن مهمتر منطبق با اصول توسعه پایدار، اندک زمانی است گویا ایرانی‌ها هم در تمام سطوح متوجه اهمیت این صنعت شده‌اند و با بضاعت علمی و مالی خود به این مهم می‌پردازند، ارسباران هم از این قاعده مستثنی نیست.

از اصلی‌ترین خصایص صنعت گردشگری ایجاد اشتغال ارزان با سرانه مصرف آب بسیار پایین و در سطح خدمات برای جامعه است و این یعنی مدیریت چالش پرهزینه ترین حالت ایجاد اشتغال حتی برای دولت ها.

لازم به توضیح نیست که این مهم از طریق آموزش نیروی انسانی مرتبط و متخصص حاصل می شود. اما آنچه بسیار دانستنی است، امر آموزش و پرداختن به آن در ایران و خصوصا گردشگری اصلا اقتصادی نیست و این مهم برای افراد کارآزموده و خبره واضح است که پرداختن به موضوعی تخصصی اما غیر اقتصادی حتما خروجی کیفی و جدی نخواهد داشت.

در این بین ارسباران به غیر از دیگر فعالیت هایی که در اموری چون مسئولیت اجتماعی (کمپین قلب من برای میراثمان می تپد) امور زیر ساختی (احداث اقامتگاه روستایی و اکوپارک) امور علمی (کمک به تدوین استانداردها و آیین نامه های ملی) سفر مسئولانه (آژانس طبیعت گردی)، حضور چهر­ه­‌های برتر جهان مرتبط با موضوع محیط زیست و گردشگری (حضور پروفسور شلر و...) همراهی با کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری (2017) انجام می­دهد. پرداختن به موضوع آموزش را یک اصل سازمانی برای خود قرار داده و درست یا غلط در آن به انتظار منطق مالی و درآمدزا نیست اما جدیت خود را نیز در این راستا، تحت الشعاع مشکلات و غرض ورزی ها قرار نمی دهد.

ارسباران در سنوات گذشته به موارد ذیل پرداخته و تمامی مستندات لازم را بایگانی نموده است و در انجام تمامی این مراحل با مقاومت‌های دانسته و ندانسته ای رو به رو بوده.

  1. کمک به طراحی دوره راهنمایان تخصصی پرنده نگری و اجرای آن برای چندین دوره متوالی که منجر به نشست تور اپراتورهای ورودی با فارغ التحصیلان این دوره­‌ها در کاخ سعد­آباد توسط کمیته ملی طبیعت­گردی با هدف اجرای تورهای ورودی تخصصی پرنده نگری شد. لازم به توضیح است برگزاری دوره مذکور به لحاظ اقتصادی با ضرر مطلق رو به روست اما ما همچنان ادامه می‌­دهیم...
  2. کمک به طراحی، اجرا و پیگیری به سامان شدن و اصلاح دوره راهنمایان تخصصی کوهستان که تا به امروز نهایتا بیست نفر خروجی داشته و اجرای آن به شدت سخت و تخصصی است تا جایی که دو متولی دولتی دارد (فدراسیون کوهنوردی و معاونت گردشگری) و این خود بسیار کار را دشوارتر می نماید، پرواضح است که ایجاد و ادامه برگزاری دوره راهنمایان کوهستان هم اساسا منطق مالی ندارد اما همچنان ما ادامه می­دهیم.
  3. حضور در تیم تدوین استانداردهای گردشگری ماجراجویانه و تدوین چندین دوره جدید راهنمایان علایق ویژه جهت بسترسازی توفیقات ملی بیشتر صنعت گردشگری.
  4. طراحی، ایجاد و راه اندازی نظام ثبت نام آنلاین آزمون جامع گردشگری کشور با وجود دشواری­های خاص در بحث­های زیر­ساختی، نیروی انسانی رقابت­های صنفی و غیره که به شهادت فراگیران دوره‌­های گردشگری در مقیاس ملی، ایشان را از رفت و آمدهای چند صد کیلومتری در زمان ثبت نام آزمون جامع رهانید.
  5. توسعه آموزش­های مختلف در ارسباران (راهنمایان فرهنگی، مدیر فنی بند ب و...)
  6. تحقیق، طراحی و پیشنهاد دفترچه ثبت سوابق راهنمایان سفر به معاونت گردشگری (logbook) و بسیاری از دیگر عملکردها و مشارکت‌های ملی که از حوصله­ ی این مکتوبه خارج است.

 اما برگزاری دوره های تمام روز

 

لازم به توضیح نیست که ایران به لحاظ داشته‌­های طبیعی، اقلیملی و تنوع سرزمین  جز بی­نظیرترین­‌های جهان است و هر گوشه از این سرزمین به شرط وجود دانش مرتبط می­‌تواند پتانسیل­‌های سرزمینی خود را به شغل، درآمد و از همه مهمتر به حفاظت از ماهیتش تبدیل نماید و این در حالی است که دوره‌­های آموزشی کوتاه مدت و کاربردی گردشگری در اکثر نقاط این سرزمین اجرا نمی­‌شود و هموطنان زیادی خصوصا خانم­ها از امکان شرکت در این آموزش­ها بی بهره‌­اند.

در این خصوص ارسباران اقدام به ایجاد دو راهکار نمود:

      1. اجرای دوره ها به صورت روزانه به طوری که قسمت مهم تر دوره ها که در آزمون جامع گردشگری مورد سنجش قرار می‌گرفت را در چهار روز آخر هفته‌ها و خصوصا در تعطیلات برنامه ریزی و اجرا می‌نمود که این شکل از اجرا زحمات خاص خود را نیز به همراه داشت اعم از مدیریت اقامت و شب­مانی فراگیران مهمان و دایر نگه داشتن آموزشگاه در ایام تعطیل و با توجه به محدودیت‌های مالی و زمانی، باقی دوره به صورت عادی برگزار می شد که البته طی نامه ­ای از اداره کل آموزش گردشگری تقاضا شد تا با برگزاری تمامی دوره به این شکل موافقت نماید.

 در این طریق اولا هزینه­‌های ممکن برای اقامت فراگیران مهمان توسط ارسباران مدیریت می­‌شد و هم محدودیت برای شرکت در یک دوره زمانی و یا یکی از اجراهای متفاوت در روزهای مختلف (زوج، فرد، پنج شنبه ها و جمعه ها) از پیش روی فراگیران برداشته شده بود تا بیشترین امکان حضور و بهره وری از آموزش‌ها برای فراگیران فراهم شود.

اما در این نوع اجرا تهدید بزرگ این بود که فراگیری در این دوره ها شرکت کند وعلی­رغم توضیح شفاف این نحوه برگزاری بر روی سایت ارسباران سیکل آموزش‌ها را کامل نکرده توقع مدرک نماید که متاسفانه حدوث این اتفاق با وجود رفتارهای پیشگیرانه ارسباران در تاریخ 02/12/94 به نامه شماره 40631/943403  از اداره کل آموزش منتج به خاتمه این نوع از برگزاری دوره‌ها شد و این حداقل امکان و کم هزینه ترین راه شرکت در دوره‌ها خصوصا در مورد راهنمایان طبیعت گردی هم از بین رفت و هموطنان شهرستان‌ها و استان هایی که در آنجا دوره‌های رسمی گردشگری برگزار نمی شود همچنان راه حلی برای موضوع ندارند. این اتفاق در حالی بود که مدیریت آموزشی گردشگری می توانست با برگزاری تمام دوره به این شکل (نامه مورد اشاره) موافقت نماید تا تخلف فردی برخی فراگیران و سیاه نمایی رقبای صنفی، این امکان شرکت در دوره‌ها را برای هم‌وطنان دیگر استان‌ها از بین نبرد.

     2. پیاده سازی و تهیه محتوای تئوری تمامی دوره‌های کوتاه مدت گردشگری به روی (LMS) سیستم آموزش مجازی و از راه دور به عنوان یک راهکار جهانی که در دنیای پیشرفته جاری است و با وجود آماده بودن محصول آموزش مجازی در حدود یک سال گذشته و نامه‌های مورخ 15/06/94 به شماره 42342/943403 و نامه مورخ 15/10/94 به شماره 70141/943403 معاونت گردشگری و پاسخ­‌های ارسباران به نامه‌های مذکور به شماره 2094/094/م الف مورخ 22/06/94 با موضوعیت اعلام شروع ضبط دوره‌­های کوتاه مدت گردشگری در قالب آموزش مجازی توسط ارسباران،  نامه به شماره 2099/094/م الف مورخ 29/06/94 با موضوعیت درخواست مجوز برگزاری آموزش مجازی به معاونت گردشگری، نامه به شماره 2101/094/ م الف مورخ 04/07/94  با موضوعیت نکات اجرایی برگزاری دوره‌های مجازی، نامه به شماره 2115/094/ م الف مورخ  06/08/94 با موضوعیت لزوم مجازی شدن دوره­‌ها برای فراگیران شهرستان و در خواست مجوز برگزاری آموزش مجازی،  نامه به شماره 2122/094/م الف مورخ 18/08/94 با موضوعیت نحوه مجازی کردن دوره‌­های کوتاه مدت گردشگری جهت استفاده دیگر موسسات و درخواست مجوز، نامه به شماره 2167/094/م الف مورخ 20/10/94 با موضوعیت اعلام آمادگی راه اندازی آموزش مجازی پیرو نامه معاونت گردشگری در رابطه با اعلام موسساتی که آمادگی برگزاری مجازی دوره‌ها را دارند.

که همچنان به واسطه­‌ی رفتارهای واپسگرایانه، منفعت طلبانه و مغرضانه برخی افراد حقیقی و حقوقی که راه اندازی آموزش‌های ملی و فراگیر در تضاد با منافعشان است بلاتکلیف مانده در صورتی که تولید و انجام این آموزش­ها منطبق با آنچه وزارت علوم تدوین و اجبار نموده، انجام شده است که متاسفانه به بهانه احتمال وجود غلط در دیکته­‌ی نانوشته مغفول از برکات توسعه ملی این آموزش­ها شده‌­ایم.

در ادامه مثال­هایی از برگزاری آموزش­های مجازی گردشگری در دیگر نقاط جهان ضمیمه می­‌گردد.

آموزش های آنلاین

 در انتها به چند روند تسهیلگر برای گذراندن دوره‌­های گردشگری در ارسباران و امتیازات اضافه­‌تری که با هزینه­ه‌ای زیرساختی در حوزه­‌های فضای فیزیکی، امکانات الکترونیکی و... در ارسباران به وجود آمده اشاره می­‌نماییم.

  1. عدم کاستن از ساعات رسمی دروس و حتی تخصیص ساعات اضافه به درخواست اساتید، به شهادت اساتیدی چون سرکار خانم مهسا مطهر، جناب آقای براتی، جناب آقای دکتر شرفی، جناب آقای رحیمی و...
  2. امکان ثبت نام آنلاین و ایجاد پرونده الکترونیکی فراگیران و قابل رویت برای ایشان که روند پرداختن به آموزش­ها را تسهیل می­‌نماید.
  3. ثبت نام دوره ها بدون محدودیت زمانی، با توجه به اینکه دروس دوره ها پیش نیاز یکدیگر نیستند.
  4. عدم ایجاد محدودیت های مالی و زمانی برای فراگیران جهت تکرار حضورشان در کلاس ها حتی پس از فارق التحصیلی
  5. امکان حضور در اجراهای متفاوت دوره های در حال برگزاری در ارسباران (روزهای زوج، روزهای فرد، پنجشنبه ها و جمعه ها) بدون هزینه اضافه و جهت بهره‌­وری بیشتر آموزشی.
  6. امکان تقسیط شهریه و برگزاری جشنواره های مختلف تخفیف شهریه.

حال با وجود تمام توضیحات مطروحه و مستندات پیوست و هزینه های زیر ساختی و عام المنفعه، ارسباران متهم به دزدی از آموزش ها و خیانت به رسالت سازمان آموزشی و جایگاه معلم می شود.

قضاوت با شما

آموزش های آنلاین

13:38 , 1394/12/26
13:38 , 2016/03/16



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه