021 88 80 00 55

هورامان نقاشی زنده خداوند

هورامان نقاشی زنده خداوند

استان کردستان در غرب ایران قرار دارد و از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه، از شرق به استان‌های همدان و زنجان و از شرق به کشور عراق محدود است. از مهمترین شهرهای استان کردستان می‌توان به بانه، سنندج، سقز، قروه، مریوان، بانه و سروآباد (اورامان) اشاره نمود. از لحاظ اقلیمی و طبیعی استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن پوشیده شده است. اکثر ساکنین استان کردستان کرد زبان هستند، زبان کردی در استان کردستان و همچنین استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان و قزوین و شمال خراسان لهجه‌های گوناگونی دارد، که پر تکلم‌ترین لهجه‌ها شاخه کرمانجی و سورانی است.

استان کردستان به سبب پیشینه تاریخی طولانی خود که در اعماق ایران زمین ریشه دوانیده و نیز به علت گستره جغرافیای شگرفش همانند نگینی در ایران زمین می‌درخشد و دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

در کردستان حدود هزار و دویست و سی و چهار اثر باستان شناسایی گردیده که حدود پانصد اثر از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از میان جاذبه‌های تاریخی کردستان می‌توان به جاذبه رقص کردی اشاره نمود که با نوعی موسیقی شاد و دل‌انگیز همراه بوده و به سبب سرور و شادی که در انسان ایجاد می‌کند او را به رقص و پایکوبی، سرشار از معنی و داستان وا می‌دارد. از مشهورترین رقص‌های کردی «هه لپه رکی» است که ریشه در اعتقادات مهر پرستی دارد.

استان کردستان با داشتن اقلیم منحصر به فرد تنوع زیستی فوق العاده‌ای را در خود جای داده که بازتاب آن جاذبه‌های طبیعی است که چشم هر بیننده‌ای را دقایقی طولانی به خود خیره و انسان را در عمق عظمت زیبایی خلقت خداوند فرو می‌برد.

 از میان جاذبه‌های طبیعی استان کردستان می‌توان به:

  • پارک جنگلی آبیدر
  • منطقهاورامانات
  • روستای پلکانی پالنگان
  • دریاچه زریوار
  • آبشار کویله
  • و غار کرفتو اشاره نمود.

و اما، اورامانات و یا همان هورامان تخت

اورامانات

هورامان ناحیه وسیعی است که در سراسر جنوب استان کردستان گسترده گردیده و یکی از مناطق خوش آب و هوای این استان محسوب می‌گردد. با توجه به کوهستانی بودن هورامان، توانمندی‌های گردشگری و ویژگی‌های نادری دارد که موجب جذب گردشگران خارجی و داخلی می‌گردد. واژه اورامان یا به زبان محلی هورامان از دو بخش "هورا" به معنی اهورا و "مان" به معنی سرزمین تشکیل شده است. بنابراین هورامان را سرزمین اهورایی می‌نامند.

اورامانات را روستای هزار ماسوله نیز می‌گویند، چرا که حیاط هر خانه بام خانه‌ای دیگر است. خانه‌های روستا با سنگ و اغلب به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. اهالی روستا معتقدند اورامانات زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه‌ای اورامان یاد می‌کرده‌اند.

از چشم‌اندازها و جاذبه‌های گردشگری هورامان چشم‌انداز دربند دزلی و ارتفاعات و دامنه‌ی سرسبز آن، آبشار ملور و مناطق پیرامون آن که دارای آبی زلال است و حاصل ذوب برف‌های ارتفاعات بالادست آن می‌باشد پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت هستند.

 

جاذبه های تور بهار از کرمانشاه تا کردستان (اورامانات، هجیج، سنندج، مریوان) را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

08:00 , 1395/01/21
08:00 , 2016/04/09



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه