021 88 80 00 55

مریوان بهشت کردستان

مریوان بهشت کردستان

شهر امروزی مریوان در حدود یک سده پیشینه‌ی تاریخی دارد، این شهر که یکی از مهمترین شهرهای استان کردستان محسوب می‌شود از شرق با سنندج و از شمال غربی با کشور عراق هم مرز است. به دلیل قرارگیری این شهر در مسیر تیسفون و تخت سلیمان در زمان اشکانیان و ساسانیان مورد توجه بوده است.

زبان مردم این شهرستان کردی است و تابع مراسمات و ادیان دیگر مناطق کردنشین هستند. از مراسم رایج در میان کردان و مخصوصاً منطقه‌ی مریوان می‌توان به مراسم تولد، مراسم فوت، عزاداری، مراسم عقد و تعیین مهریه، مراسم عروسی «که مراسمی بی‌نظیر است» با رقص کردی محلی «هه‌لپه‌رکی» اشاره کرد.

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان کردستان دریاچه زریوار یا زریبار نام دارد. این دریاچه در فاصلهٔ ۲ کیلومتری شمال‌غربی شهر مریوان قرار دارد. وسعت این دریاچه به دلیل تغییرات حجم آبی متغیر است. سد دریاچه زریبار یکی از سدهای مخزنی خاکی کشور با ظرفیت قابل تنظیم مخزن ۶۰ میلیون مترمکعب و حجم مخزن ۹۶٫۴۵ میلیون مترمکعب است. این سد در ضلع جنوبی دریاچه در ۴ کیلومتری جنوب غربی مریوان واقع شده است. احداث این سد اثرات زیان‌باری از جمله خطر زیستی برای آبزیان در منطقه‌ی مریوان و بر دریاچه زریوار داشته این گونه‌های بومی و غیر بومی شامل عروس ماهی، مارماهی، میگوی غول پیکر و دیگر گونه‌های ماهیان است.

مریوان

منطقه‌ی مریوان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مساعد طبیعی، وجود فضاهای کوهستانی، پوشش گیاهی مناسب، تنوع زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های آن و هم چنین منابع آبزیستی مناسبی را برای انواع جانوران وحشی و پرندگان را به وجود آورده است. حیوانات وحشی مثل خرس قهوه‌ای،گرگ، پلنگ و پرندگانی مانند کرکس، عقاب طلایی و شاهین در این منطقه دیده شده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی مریوان دشت بیلو است که دارای پوشش گیاهی مناسب و چشمه‌های آب و هم چنین جنگل‌های اطراف آن پذیرای تعداد زیادی از اهالی شهر و روستاهای اطراف است. مردم در دامن طبیعت زیبا و سرسبز دشت به ویژه در طول روز و ایام تعطیلات ساعت‌ها وقت خود را به تفرج در آن جا سپری می‌کنند. زمین‌های اطراف این دشت در گذشته جهت برنج کاری استفاده می‌شده است.

جنگل های کردستان بخش عظیمی از جنگل‌های بلوط غرب کشور را تشکیل می‌دهند، این جنگلها در حوضه‌ی آبریز رودخانه‌های سیروان و زاب قرار گرفته‌اند.

  در تور بهار از کرمانشاه تا کردستان همسفر ما باشید تا از زیبایی‌های این طبیعت بکر غرب سرزمین‌مان لذت ببریم.

08:00 , 1395/01/25
08:00 , 2016/04/13



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه