021 88 80 00 55

مومیایی چیست؟

مومیایی چیست؟

اسکلت را همه می‌دانیم چیست. فسیل هم که اثر و بقایای بدن موجود در بین رسوبات دفن شده و روی سنگ‌هاست. اما مومیایی تعریف پیچیده‌تری دارد. مومیایی بدن سالم اما بی‌جان است. این بدن شامل پوست و ماهیچه‌ها می‌شود.

مومیایی یکی از اصلی‌ترین سوژه‌ها در بسیاری از فیلم‌های ترسناک است.

مومیایی‌های مصری مهم‌ترین و معروفترین مومیایی‌های دنیا هستند. بعضی از این مومیایی‌ها از 1500 سال پیش تا به حال محافظت شدند! و بیشتر این مومیایی‌ها به زمان فرعون بر می‌گردد. مصری‌ها هم ابتدا اجساد را دفع می‌کردند اما بعد تصمیم گرفتند آنها را در کنار خود نگه دارند. در ابتدا بدن فرد مرده را با پارچه‌های نواری شکل محکم می‌بستند. با این کار از ورود هوا به آن جلوگیری می‌کردند. اما با توجه به رشد باکتری‌ها این اجساد هم در گذر زمان متلاشی می‌شدند. البته با کمی فکر و تلاش برای آن هم راه‌حلی پیدا کردند. پس از شستشوی جسد اعضای داخلی بدن انسان‌ها را از بدنشان بیرون می‌آوردند. حتی مغز! و به اعتقاد آنها فرد مرده دیگر به آنها نیازی نداشت. البته قلب را در جای خود نگه می‌داشتند چون قلب نماد خوبی‌ها و مهربانی‌های فرد بوده. پس از خروج اعضا دوباره جسد را شسته و این بار پس از شستشوی بدن با پودری به نام ناترون که از ترکیبات سدیم اطراف رود نیل به دست می آمد می‌پوشاندند. این پودر رطوبت بدن را جذب می کرد و باعث خشک شدن بیشتر آن می شد.

مومیایی فراعنه

پس از 35 تا 40 روز داخل بدن با پودر ناترون پر و به مرحله باندپیچی منتقل می‌شد. این مرحله گاهی یک یا دو هفته زمان می‌برد. چون ابتدا اعضا به صورت جداگانه باندپیچی و بعد به صورت کلی باندپیچی می‌شد و لابه‌لای باندها چسب‌های دست ساز قوی می‌ریختند تا باند از بدن فاصله نگیرد و جسد فاسد نشود. علت اصلی این باندپیچی هم نرسیدن رطوبت به بدن مومیایی بوده است.

آخرین مرحله هم قرار دادن مومیایی درون تابوت بود و بعد هم به سبک زمان فراعنه تزیین آن با ماسک‌ها و وسایل مختلف که هر کدام معنی‌های مختلف دارند.

مومیایی لنین، مسکو روسیه

البته مومیایی و این روش، تنها به مصریان تعلق ندارد و جوامع باستانی دیگر هم از این روش استفاده می‌کردند. حتی امروزه نیز در قرن‌های 19 و 20 افراد زیادی درخواست مومیایی شدن پس از مرگ خود را داشتند. "ولادمیر لنین" انقلابی روسیه از قبیل این افراد است. جالب است بدانید لنین به گونه‌ای مومیایی شد که حتی رطوبت بدنش هم از بین نرفت و کاملا سالم باقی ماند. این مومیایی در موزه‌ای در میدان سرخ مسکو نگهداری می‌شود و از جاذبه‌های توریستی مهم روسیه است.

08:00 , 1395/04/06
08:00 , 2016/06/26
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه