021 88 80 00 55

گزارش نمایشگاه سفال‌های کلپورگان در تهران
به‌نام هنر، از کلپورگان تا تهران

گزارش نمایشگاه سفال‌های کلپورگان در تهران

به‌نام هنر، از کلپورگان تا تهران

هفت هزار سال پیش روستایی به نام کلپورگان شکل گرفت که امروزه آثار هنری و سفالینه های آن در موزه‌های مختلف برای بازدید علاقمندان وجود دارد. در ادامه به معرفی این روستا و شیوه سفالگری آن می‌پردازیم و از نمایشگاهی از این سفالینه‌ها گفته‌ایم که عواید فروشش صرف ساخت یک مدرسه در کلپورگان می‌شود.

می‌گویند؛ انسانِ پیش از تاریخ از جمع شدن آب باران در جای پای خود بر روی گل، فهمید می‎تواند از ترکیب خاک و آب حجمی بسازد و آن را برای خوردن و آشامیدن به‌ کار گیرد و اینگونه سفالگری متولد شد. حالا پس از سال‌ها این سفالینه‌ها همچون قصه گویی پیر، به ما می‎گوید چطور انسان نیروی خود را درک و محیط پیرامونش را کشف کرد، از چوب ابزار ساخت و از سنگ رنگ گرفت و کلپورگان متولد شد. کلپورگان تنها موزه زنده سفال جهان است و سفال‌های این روستا در نمایشگاه دو روزه‌ای به نفع ساخت یک مدرسه در خانه فرهنگی آنسو فروش رفت. در این مطلب بیشتر درباره کلپورگان و آنچه در نمایشگاه گذشت بخوانید.

 

کلپورگان کجاست؟

کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهرستان سراوان و 390 کیلومتری جنوب زاهدان در استان سیستان و بلوچستان است. این روستا با سفال و شیوه سفالگری بانوانش معرفی می‌شود چرا که زنان و دختران این روستا تنها از آب، خاک، تکه‌ای چوب و نوعی سنگ به نام تیتوک که قابلیت حل شدن در آب را دارد و به رنگ قهوه‌ای تیره است، برای طراحی روی سفال استفاده می‌کنند. این سفال‌ها بدون هیچ ابزار و چرخ سفالگری ساخته می‌شوند و در سال 1396 به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده‌اند.

 

مهمانی کلپورگان در تهران

چندی پیش خانه فرهنگی آنسو که اولین کافه سفال ایران است میزبان مهمانان عزیزی از کلپورگان بود. خانم‌های بلوچی کلپورگانی و تعداد زیادی از بازدید‌کنندگان تحت عنوان «نمایشگاه خیریه مدرسه دختران کلپورگان» به مدت دو روز کنار هم جمع شدند. هدف برگزاری این نمایشگاه فروش صنایع دستی گلپورگان و جمع‌آوری هزینه مرمت مدرسه و ساخت هنرستان در روستای محروم اما غنی از فرهنگ و هنر کلپورگان بود. استقبال از نمایشگاه بسیار پرشور انجام شد. همه کسانی که در این نمایشگاه خیریه حضور داشتند خواهان حفاظت از میراث هفت هزار ساله سرزمین عزیزمان و فراهم کردن امکان تحصیل برای کودکان و نوجوانان کلپورگانی بودند.

 

سفال های کلپورگان در آنسو

سفال‌های کلپورگان راه دوری را از شرق کشور تا پایتخت طی کردند تا به نمایشگاه خیریه رسیدند

در نمایشگاه چه گذشت

شاید برایتان جالب باشد بدانید ظهر روز دوم نمایشگاه تمام اجناس تهیه شده فروخته شد و پس از تمام شدن اجناس، هنوز آدم‌ها دنبال چیزی برای خریدن می‌گشتند و حتی نزدیک بود به اشتباه فنجان‌های چای و قهوه پذیرایی خانه فرهنگی آنسو را بخرند. می‌دانید آدم‌ها در اصل دنبال بهانه‌ای برای کمک و نقش داشتن در عملی ساختن رویای تعداد زیادی کودک و نوجوان می‌گشتند. ما شاهد کمک‌ها و تلاش‌های کسانی بودیم که فرسنگ‌ها دور‌تر ازمرز‌های ایران زندگی می‌کردند اما بسیار در دیده شدن و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه خیریه نقش داشتند.

حضور در نمایشگاه سفال

استقبال از نمایشگاه کلپورگان بسیار چشمگیر و امیدوار کننده بود

کسانی بودند که تنها یک فنجان می‌خریدند اما مبلغی بسیار بیشتر از ارزش مادی آن فنجان پرداخت می‌کردند، کسانی بودند که سعی می‌کردند جنس کمتری بردارند تا همه بتوانند خرید کنند اما مبالغ چندین برابر بابت آن سفالینه پرداخت می‌کردند و کسانی بودند که نتوانستند حضور داشته باشند اما محبت‌شان شامل حال این نمایشگاه خیریه شد. اجناس این نمایشگاه تماما صنایع دستی زنان بلوچ کلپورگانی بود. از سفال در شکل‌ها، طرح‌ها، مصارف مختلف گرفته تا سوزن‌دوزی‌های محشر بلوچی مثل؛ سوزن دوزی روی پرده، رو بالشی، سربند، گوشواره، گردنبند و...

 

نتیجه نمایشگاه چه بود؟

حاصل این همکاری منجر به جمع‌آوری 96،217،158 تومان شده است. از این مبلغ، 27،031،600 تومان بابت دستمزد سازندگان و هنرمندان پرداخت شد، 3،192،100 تومان بابت هزینه‌های جانبی نمایشگاه پرداخت شد. در نهایت سود حاصل که مبلغ 65،993،456 تومان است، صرف مرمت مدرسه و شروع فاز اول ساخت هنرستان می‌شود.
این همکاری علاوه بر دستیابی به هدف، نتایج دیگری هم داشت و آن دوستی و آشتی دستان شما با سفال بود و همچنین ورود ظروف سفالی به خانه‌های شما، یعنی دقیقا سر جای اصلیشان.

خرید سفال کلپورگان در تهران

با حضور سفال‌های کلپورگان در تهران، حالا افراد بیشتری با این هنر آشنا شده‌اند

به ما از طرح‌ها و کمپین‌‌هایتان بگویید

موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران سالیان زیادی است که درخدمت آموزش در این سرزمین بوده است. چشم‌انداز ما از آینده، داشتن فعالیت‌های گردشگری دانش‌محور، مسئولانه و پایدار در کشور است. کسب جایگاه شایسته‌ای در جامعه جهانی برای ایران عزیزمان آرزوی ماست و در جهت آن تلاش می‌کنیم. در پایان اگر طرح‌ها و کمپین‌هایی داشتید که فکر می‌کنید ما می‌توانیم در آن به شما کمک کنیم حتما به ما خبر دهید.

16:45 , 1397/10/04
16:45 , 2018/12/25



     

بحث و تبادل نظر
محمد حسین پناهی
1400/02/24 19:55
با سلام، من عضو گروه تلگرام مدرسه گلپورگان هستم. مبلغی هم برای کمک به ساخت مدرسه به حساب خانم امراللهی واریز کردم. ولی نمی دانم چطور باید اطلاع رسانی کرد. چون در خود گروه امکان اطلاع رسانی درباره پرداخت نیست.موفق باشید
پاسخ دهید...
ارسباران
1400/02/26 08:41
سلام دوست عزیز.
جهت پیگیری این موضوع، از طریق ایمیل با شما در تماس خواهیم بود
زهره
1397/10/11 09:50
سلام وقتتون بخیر چقدر حیف شد که من نتونستم در این نمایشگاه حاضر بشم و خریدی انجام بدم ایکاش مراسمات اینچنینی را به صورت پیامک به گوشی ها ارسال کنید. زیاد وقت دنیایه مجازی رو ندارم بخاطر همین بیخبر بودم از این مراسم جالب و خیریه و زیبا. امیدوارم بازم ازین مراسمات تشکیل بشه و من هم بتونم شرکت کنم.
پاسخ دهید...
ارسباران
1397/12/08 14:57
سلام
ممنون از نظرات خوبتون
رویدادها و مناسبات این‌چنینی از طریق ایمیل و شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌شوند.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه