021 88 80 00 55

سر تا سر ایران
موسیقی محلی

سر تا سر ایران

موسیقی محلی

فرهنگ و هنر هر اجتماع قالب بر تاریخ، موقعیت جغرافیایی، جهان‌بینی مردم، جنگ‌ها، صلح‌ها و... تشکیل شده است. از این رو فرهنگ ایران علاوه بر قدمتش از زمان کوروش کبیر تا امروز، داستان‌های زیادی به زبان‌های مختلف برای تعریف کردن دارد، مثل دستان سرایی نقاشی فرش بافی موسیقی و...  

 جهان‌بینی در هر اجتماع در همه ابعاد و و زوایا متفاوت است. از طرفی با توجه به شرایط جویی و جغرافیایی از باقی جوامع متمایز و شکلی خاص به خود گرفته است. به همین بابت انواع فرهنگ‌ها، انواع پوشش و انواع هنرهای محلی شکل گرفته است، به خصوص هنر موسیقی که در هر کجای ایران صدا و تنین متفاوت و خاصی را به خود اختصاص داده است که در اینجا به یک سری از سبک‌های موسیقی می‌پردازیم.

 

 

  • موسیقی  آذربایجان شرقی

موسیقی در آذر بایجان جزئی از فرهنگ زنده مردم محسوب می‌شود. در این میان موسیقی مردمی شناخته شده‌ی عاشیق لر است که با فرهنگ مردم آذربایجان آمیخته شده است، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  عاشیق در واقع به نغمه سرای سیاری می‌گویند که با سازهای چگور و قوپوز می‌نوازد و آواز می‌خواند. قبل از جا افتادن این لغت، این صنف با کلمه ترکی اوزان شناخته می‌شد. عاشیق‌ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند. عاشیقی‌ها معمولا در حال سفر کردن هستند و همین عمر باعث شده این سبک در جاهای دیگر مطرح شود و با فرهنگ‌های مختلف تلفیق شود.

 

  • موسیقی کوردی

شاخه‌ای از موسیقی شرقی است که با سازهای نی، سرنا، دهل، دف، تنبور و.... نواخته می‌شود و در بین اقوام و مردمان کورد زبان رایج است. این سبک موسیقی به دلیل گستردگی و پراکندگی که جامعه کورد دارد، چه در ایران و چه در خاورمینه، به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و جا برای بحث زیاد دارد. اما این شاخه‌ها یک قالب ثابت دارند که در تمامی پیدایش موسیقی کوردی مثل اکثر قوم‌های دیگر از افسانه‌های کوردی شروع می‌شود که افسانه‌ها در قالب شعر‌های کوردی سراییده و نواخته می‌شوند.

 

  • موسیقی بلوچستان

ریشه موسیقی بلوچ از قوم بلوچ می‌آید. موسیقی بلوچستان را می‌توان با توجه به فرم و محتوا بندی سازها به انواع مختلف تقسیم کرد ولی رایج‌ترین موسیقی بلوچ را موسیقی سوت یا نازینک در نظر گرفت که محتوا آن شامل طبیعت، دیار، یار و دلتنگی که به عمق احساسات و به درون انسان می‌پردازد است.

  • موسیقی هرمزگان

تاریخ موسیقى این منطقه به دوران برده‌ داری و تجارت انسان در این ناحیه برمى‌گردد که توسط سیاه پوستان آن منطقه اجرا مى‌شد. با گذشت زمان این سبک موسیقی از محیط بومی الهام گرفت که به موسیقی هرمزگان تبدیل شد. سازهای اولیه برده‌های آن دوره را لیوا می‌گفتند که در مراسم شادى و رقص‌هاى خنجر و رقص لیوا استفاده می‌کردند. 

  • موسیقی ترکمن صحرا

منطقه ترکمن صحرا واقع در شمال شرقی ایران است و مازندران شرقی و بخشی از خراسان را شامل می‌شود. اوغوزها به هنگام حرکت از غرب چین و جنوب مغولستان به سمت آسیاى میانه، خنیاگران دوره‌گردى را با خود داشتند که اوزان نامیده مى‌شدند. اوزان کارشان ریشه عمیقى در شمن‌گرایى داشت، نوعى پرخوانى  که با استفاده از این روش، به نوعی موسیقى‌درمانى مى‌کردند. اوغوز‌ها پایه گزار آثار بنیادی موسیقی ترک زبان هستند.

  • موسیقی تالشی 

قوم تالش با آنکه فرم جمله‌بندی و ساختار ملودیک در موسیقی تالش مبین قدمت و اصالت آن دارد، این قوم از جنبه فرهنگ موسیقی تحت تاثیر موسیقی گیلکی است اما تاریخچه روشن و مشخص برای این موسیقی قید نشده‌ است. بخشی از روایت‌های محلی که نمادهای اسطوره‌ای این موسیقی را نمایان می‌سازند پژوهشگران  و مورخان را به عرصه پژوهشی گسترده سوق داده است. 

 

 

 

08:00 , 1398/09/23
08:00 , 2019/12/14
user  ایلیا مرادی زاده
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه