021 88 80 00 55

ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن

ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن

همانطور که می‌دانیم کرونا وارد ایران شده و خیلی از مردم بابت این ویروس نگران هستند چرا که هیچ درمان قطعی برایش پیدا نشده و عدم پیشگیری و مراقبت نامناسب موجب آسیب جدی می‌شود. در این گزارش به خصوصیات و راه‌های پیشگیری از این ویروس می‌پردازیم...

ویروس کرونا که (SARS-CoV-۲) یا (Coronaviruses) نام دارد به جای درگیرکردن بینی باعث عفونت بافت‌های نرم و مجاری تنفسی در اعماق ریه‌ها می‌شود. این ویروس از خانواده کروناویید یا (Coronaviridae) می‌باشد. این خانواده از ویروس‌ها از یک سرماخوردگی خفیف تا بیماری‌های شدیدی همچون مرس و سارس را شامل می‌شود. کرونا ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۸۰ میلادی ادامه داشت. به طور طبیعی این ویروس در پرندگان و پستانداران وجود دارد. با این وجود بیش از هفت کرونا که به انسان‌ها هم منتقل می‌شوند کشف شده اند. آخرین نوع این ویروس در ماه دسامبر سال 2019 در ووهان چین با همه‌گیر شدن انسانی کشف شد. 

علائم بیماری

تب، خستگی و سرفه خشک متداولترین علائم در بین بیمارانی است که بر اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری شده‌اند.

اما تیم‌های پزشکی مستقر در بیمارستان ژونگ‌نان، دانشگاه ووهان و بیمارستان جینینتان در ووهان می‌گویند که همه این علائم در همه بیماران دیده نمی‌شود.

از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۳۱ درصد تنگی نفس داشتند.
  2. ۱۱ درصد بدن‌درد داشتند.
  3. ۹ درصد دچار گیجی بودند.
  4. ۸ درصد سردرد داشتند.
  5. ۵ درصد گلودرد داشتند.

ساختار کروناویروس‌ها

ساختار آنها نیز دارای یک ژنوم آران‌ای معمولی است، به همین دلیل افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند، کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی و افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونا ویروس‌ها پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرما خوردگی هستند.

از نظر ظاهری ویروس کرونا بیشتر شبیه به یک تاج سلطنتی یا یک تاج خورشیدی و از نظر علمی بیشتر شبیه شکل عفونی شده ویروس می‌باشند.

منشاء ویروس کرونا 

در گذشته منشأ ویروس‌های کرونا، در حیوانات بود. شیوع ویروس سارس اول در میان خفاش‌ها آغاز و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، که از شتر به انسان رسیده بود. طبق تحقیقات پژوهشگران آخرین نوع آن در مورچه‌خوار یافت شده است. البته ممکن است جانوران دیگری هم در شیوع این ویروس نقش داشته باشند.

نحوه انتقال کرونا

بسته به نوع ویروس، انتقال آن‌ها نیز متفاوت است. در بیشتر موارد انتقال این ویروس‌ها از انسانی به انسان دیگر بیشتر شبیه آنفولانزا می‌باشد و از طریق عطسه و سرفه منتقل می‌شود.  

درمان و پیشگیری 

اگرچه برای ساختن واکسن اقداماتی صورت گرفته است ولی تا کنون درمان قطعی و عام برای این ویروس کشف نشده است. ولی با انجام پیشگیری، احتمال انتقال این ویروس به بدن ما نزدیک به صفر می‌رسد.

از جمله راه‌های پیشگیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • شست و شوی دست و صورت با صابون به صورت پیوسته (ترجیحا هر یک ساعت یک بار)
  • استفاده از پدهای الکلی و ژل دست در مکان‌های عمومی و استفاده آن به محض لمس اشیا عمومی 
  • معتدل نگه داشتن دمای بدن با پوشش مناسب 
  • پرهیز از هر گونه مواد غذایی که معده را اسیدی می‌کند مانند گوشت قرمز و پرتقال
  • استفاده از زردچوبه و فلفل در غذا

استفاده از ماسک‌های بهداشتی

از آنجایی که این ویروس از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می‌شود و به ریه‌‎ها حمله می‌کند، استفاده از ماسک امری ضروری است. خبر خوب این است که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود، به همین دلیل لازم نیست همیشه از ماسک استفاده کنیم مگر در:

  1. مکان های عمومی (مکان‌هایی که جمعیت در آن زیاد باشد)
  2.  وسایل حمل و نقل عمومی
  3. بیمارستان
  4. ارتباط‌های نزدیک‌تر از 1 متر با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند

لازم به ذکر است که ماسک بهداشتی فقط برای افراد بیمار نیست و شامل تمامی کسانی که در محیط مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند می‌شود.

خبر خوب دیگر این است که بر خلاف آنکه می‌گویند کرونا ویروس خیلی خطرناکی است، این ویروس از هم نوعان خودش که شامل سارس و مرس می‌شود ضعیف تر است و به سادگی از طریق شست و شو با آب و صابون از بین می‌رود. حتی اگر هم کسی مبتلا به این ویروس باشد، اگر بدنش به قدر کافی مقاوم باشد، می‌تواند این ویروس را از بین ببرد. به عبارت دیگر درست است که درمان قطعی و واکسنی برایش پیدا نشده ولی با پیشگیری مناسب نیازی به نگرانی درباره این ویروس نمی‌باشد. 

مطالب فوق آخرین اطلاعات جمع آوری شده درباره این ویروس از منابع معتبر می‌باشد.

به امید روزی که به روال عادی و خوب زندگی بازگردیم.

شما نیز اطلاعات به‌روز خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

14:00 , 1398/12/08
14:00 , 2020/02/26
user  ایلیا مرادی زاده
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه