021 88 80 00 55

خطرناک‌ترین مقاصد گردشگری

خطرناک‌ترین مقاصد گردشگری

از آن‌جا که بیشتر انسان‌ها سعی به ایجاد تنوع در زندگی خود دارند و از انجام کارهای روزانه و تکراری خسته می‌شوند، همه ساله تعداد زیادی از افراد رو به گردشگری و سفر می‌آورند. در این میان هستند کسانی که علاوه بر تلاش برای ایجاد تنوع در روال زندگی‌شان، به دنبال هیجان و خطرکردن نیز هستند چرا که ذاتا افرادی خطرپذیر و هیجان‌طلب می‌باشند. به همین خاطر مقاصد گردشگری پر خطر هم طرفدارهای خاص خود را دارند و گردشگری خطرناک هم بین افراد زیادی رایج است.

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر است از شگفتی‌های تماشایی. در میان این شگفتی‌ها، دیدنی‌هایی وجود دارد که علاوه بر تامین حس کنجکاوی و تمایل برای دیدن‌شان، جوابگوی حس خوب هیجان‌طلبی افراد هیجان‌طلب نیز هستند. این مکان‌ها و مقاصد، متناسب با شرایط و چالش‌هایی که برای بازدیدکنندگان‌شان به وجود می‌آورند تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارند. می‌توان گفت مقاصد گردشگری بر روی تراز خطر، به چهار نوع تقسیم می‌شوند.

برخی:

  •  بی‌خطر هستند.
  • کم خطر هستند.
  • خطرناک هستند.
  • بسیار خطرناک هستند.

دلیل این تقسیم‌بندی این است که افراد در طی سفرهای گوناگون، با چالش‌های طبیعی و انسانی متفاوتی روبرو می‌شوند و چگونگی مواجهه با این چالش‌ها متفاوت از هم می‌باشد.

شما در این نوشته با 3 مکان‌ و مقصد گردشگری که جزو خطرناک‌ترین‌ها هستند آشنا خواهید شد و اگر شخصیتی هیجان‌طلب و خطرپذیر داشته باشید، احتمالا بعد از خواندن این نوشته قصد سفر به این مقاصد گردشگری را خواهید کرد چرا که هر کدام از این مقاصد گردشگری علاوه بر خطرناک بودن، بسیار مهیج و دیدنی نیز می‌باشند.

1.دره مرگ (Death valley)

"دره مرگ" که در کالیفورنیای آمریکا قرار دارد و به "زابریسکه" هم معروف است، پست‌ترین و گرم‌ترین زمین‌های بیابانی را در خود جای داده است. هوای این دره آن‌قدر گرم است که آن را "عربستان آمریکا" نیز می‌نامند و اعتقاد دارند که گرمی هوای آن بی‌شباهت به عربستان نیست و به همان اندازه خشک و خشن است. با این وجود سالانه تعداد زیادی گردشگر به سمت این مکان راهی می‌شوند و مطابق آمارها تعداد بازدیدکنندگان این دره چیزی بالغ بر یک میلیون نفر در سال است.

نکته جالب در مورد "دره مرگ" این است که در تابستان بسیار گرم و خشن است، اما در زمستان پوشیده از برف می‌شود و به همین خاطر حوزه آبگیری دارد که برف‌های آب شده در آن جمع می‌شوند. البته جالب بودن این نکته در این است که مقدار برفی که در این مکان می‌بارد آن‌قدر زیاد است که باور کردنش را سخت می‌کند. اما واقعیتی است که باید پذیرفت. گاهی بارش برف آنقدر زیاد است که حتی بر اثر ذوب شدن برف‌‌ها، سیل جاری می‌شود.

این دره، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های متفاوتی از پرندگان و جانوران کمیابی است که در این منطقه به خوبی به زندگی و حیات خود ادامه می‌دهند.

درباره علت نام‌گذاری این مکان روایت‌های مختلفی وجود دارد، اما نزدیک‌ترین روایت به واقع، این است که یکی از کاشفان دره در راه بازگشت رو به آن کرد و گفت خداحافظ "دره مرگ!"

از عجایب این دره می توان به حرکت سنگ‌های موجود در آن که هر کدام به اندازه یک انسان متوسط سنگین هستند اما به راحتی  توسط باد حرکت می‌کنند و بر روی زمین از خود رد باقی می‌گذارند، اشاره کرد. که البته تا قبل از تکمیل تحقیق‌های محقق‌ها، یکی از رازهای بزرگ این دره به شمار می‌آمد اما پس از بررسی‌های بسیار، کشف کردند که دلیل این حرکت یخ‌زدگی زیر سنگ‌ها می‌باشد که مانند سرسره‌ای یخی عمل می‌کند و با وزش باد، سنگ‌ها را به راحتی جابه‌جا می‌کنند.

2.ایلا دا کی‌مادا گرند، جزیره مارها (Ilha Da Queimada Grande, Snake Island)

یکی از جاذبه های گردشگری خطرناک که در برزیل، آمریکای جنوبی قرار دارد جزیره مارهاست که همان‌طور که از نامش پیداست این جزیره، زیستگاه مارهای بسیاری است و قطعا کسی که تمایل سفر به آن را داشته باشد فردی شجاع، جسور و هیجان‌طلب است.

جزیره مارها در سی کیلومتری خلیج سائوپائو واقع شده است و منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هواست و همین امر هم دلیل اصلی رشد بی رویه مارها و تبدیل شدن جزیره به یک مکان مخوف است. در هر متر مربع از این جزیره تا 5 مار زندگی می‌کنند، به همین خاطر ورود به این جزیره یکی از مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین اقدامات ممکن است چرا که احتمال گزیده شدن و کشته شدن توسط نیش مار بسیار زیاد است. البته ورود به این جزیره ممنوع است و این جزیره جزو 18 منطقه ممنوعه جهان می‌باشد ولی با این وجود، هستند کسانی که به خاطر شدت هیجان‌طلبی و خطر‌پذیری‌شان به شکل غیر قانونی وارد این جزیره می‌شوند. البته که آن‌چه برای این افراد رخ دهد قابل پیش‌بینی نیست و حتی ممکن است جان سالم به در نبرند.

اگر به برزیل سفر کنید و درباره این جزیره از بومیان سوال کنید، قطعا داستان‌های ترسناک بسیاری در مورد آن و حوادث‌ش خواهید شنید که با توجه به شمار زیاد مارهایی که در این مکان زندگی می‌کنند قابل باور و استناد می‌باشند.

ورود افراد عادی و ناآشنا به این جزیره آن‌قدر خطرناک و درد‌سر‌آفرین است که به منظور اطلاع‌رسانی به آن‌ها برای عدم ورود به جزیره، فانوس دریایی نیز ساخته‌اند و تا جایی که این امکان وجود داشته باشد از ورود انسان‌ها به این جزیره جلوگیری می‌شود چرا که زهر مارهای موجود در این جزیره به طور تخمینی تا هفت درصد کشنده است و گونه‌های خطرناکی از مار از جمله مار "افعی طلایی" و "سرنیزه طلایی"، در آن زندگی می‌کنند.

این جزیره برای سفر کردن توصیه نمی‌شود اما از آنجا که یکی از شگفتی‌های مخوف جهان می‌باشد شناختن آن و اطلاع داشتن از آن لازم است و داشتن اطلاعات در مورد آن می‌تواند جلوی خطر‌های جبران‌ناپذیری را بگیرد.

3.آتش‌فشان‌های هاوایی (Hawaii's volcanoes)

زمانی که مواد مذاب داخل زمین به سمت سطح آن حرکت می‌کنند، فعالیت آتش‌فشانی رخ داده است و محلی که این مواد مذاب از طریق آن به سمت بیرون فوران می‌کنند و خارج می‌شوند، آتش‌فشان نام دارد. کوه‌های آتش‌فشانی با گذر زمان و بر اثر خنک و سفت شدن این مواد بوجود می‌آیند و مناطق آتش‌فشانی چه در زمان فوران آتش‌فشان‌ها و چه پس از سرد شدن‌شان و تبدیل شدن‌شان به کوه‌ها، زیبایی‌های خاص خود را دارند.

در واقع می‌توان گفت فعالیت‌های آتش‌فشانی یکی از پدیده‌های زیبا اما بسیار پر خطر برای افراد می‌باشند چرا که گرچه صحنه‌های زیبایی خلق می‌کنند که بینندگان این صحنه‌های زیبا از آن بسیار لذت می‌برند، می‌توانند بسیار کشنده باشند.

یکی از مکان‌هایی که همواره با آتش‌فشان‌هایش شناخته شده است هاوایی، واقع در اقیانوس آرام می‌باشد. از آنجایی که هاوایی یک مجمع الجزایر است در هر کدام از جزیره‌هایش می‌توان تجربه‌ای متفاوت کسب کرد و گردشگرهای بسیاری سالانه به سمت آن‌ها روانه می‌شوند چرا که برای هر سلیقه‌ای امکان متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال جزیره "اوآهو" یکی از مکان‌های محبوب برای انجام گردشگری غذا برای امتحان و تجربه غذاهای متنوع می‌باشد و یا جزیره "موآئی" از جزیره‌های پرطرفدار برای ساحل‌گردی و تفریحات ساحلی می‌باشد و برای آن دسته از افراد که به دنبال مکان‌های دور افتاده و آرام برای خلوت کردن می‌گردند، جزیره "لانائی" یک جزیره مناسب و دور از هیاهوست. اما در کنار همه این‌ها گردشگرهایی نیز هستند که به دنبال جاذبه‌های طبیعی جالب و زیبایی‌آفرینی مثل فوران آتش‌فشان‌ها می‌باشند و برای این دسته، خود جزیره "هاوایی" همان جایی است که باید به آن سفر کنند.

در اطراف این جزیره فوران آتش‌فشان، بسیار رخ می‌دهد. به همین دلیل گردشگرهایی که به این مکان سفر می‌کنند، معمولا تجربه هیجان‌انگیز تماشای آن را کسب می‌کنند که این تجربه خالی از خطر نیست. اگر روزی قصد سفر به این جزیره را داشتید، باید بدانید که علاوه بر زیبایی‌های این جزیره تجربه خطر کردن نیز بخشی از سفر شماست و باید برای آن آمادگی کامل داشته باشید.

 

هر کدام از این مناطق که در این نوشته در مورد آن‌ها خواندید، ویژگی‌های طبیعی بسیاری دارند که بر حفظ زمین و پایداری آن تاثیرات خاصی می‌گذارند و شاید به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردشان مورد قضاوت انسان‌ها قرار بگیرند. اما باید بدانیم که آنچه باعث بقای موجودات می‌باشد، حفظ نظم طبیعت است و این نظم نباید با مداخله انسانی به هم بریزد. پس زمانی که از گردشگری و مقاصد گردشی سخن می‌گوییم منظور حضور بی‌مداخله در طبیعت و لذت‌بردن از آن می‌باشد به همین خاطر اگر قصد سفر به مناطق مختلفی که قبل‌تر به دسته‌بندی نوع آن‌ها اشاره کرده‌ایم دارید، از آمادگی روحی، جسمی و علمی خود مطمئن شوید و در صورتی که این آمادگی را بسته به نوع سفر در خود ندیدید از انجام سفر بپرهیزید چرا که با این کار به خودتان و طبیعت کمک شایانی کرده‌اید.

08:00 , 1398/12/24
08:00 , 2020/03/14
user  الهام رشید گلهین
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه