021 88 80 00 55

قله درفک

قله درفک

درفک نام قله‌ای در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز است. ﻗﻠﻪ درفک، پرترددترین قله این منطقه، در رﺷﺘﻪ ﮐﻮﻫﻬﺎی اﻟﺒﺮز ﻏﺮﺑﯽ در 27کیلومتری ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن رودﺑﺎر و بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ ﺳﯿﺎﻫﮑﻞ واقع شده است. نام قله درفک دارای روایت های مختلفی است. روایتی از دال فَک (دٌلفَک) آمده‌است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم

درفک نام قله‌ای در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز است. ﻗﻠﻪ درفک، پرترددترین قله این منطقه، در رﺷﺘﻪ ﮐﻮﻫﻬﺎی اﻟﺒﺮز ﻏﺮﺑﯽ در 27کیلومتری ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن رودﺑﺎر و بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ ﺳﯿﺎﻫﮑﻞ واقع شده است.

نام قله درفک دارای روایت های مختلفی است. روایتی از دال فَک (دٌلفَک) آمده‌است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده‌اند. قله درفک در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در کوه‌های گیلان قرار دارد. این قله را از چند مسیر می‌توان صعود کرد.

مسیر ۱- سیاهکل - دیلمان – شاه شهیدان – اربناب - قله درفک

مسیر ۲- رستم آباد – توتکابن – دشت ویل – دفراز - قلهٔ درفک

کاسه درفک محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قلّه کوچ می‌کنند. در کاسه‌ درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخ‌های آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند. از نقاط دیدنی این کوه، یخچال درفک (کاسه آتشفشان در قله آن) میباشد که در این قسمت دامداران کلبه های زیادی ایجاد کرده اند و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آنها قرار می گیرد و در گوشه ای دیگر از کاسه درفک نمادی زیبا و عمیق واقع شده است که به جهت ذخیره شدن برف زمستانی در درون آن (به سبب شکل خاص دهانه) و تبدیل آنها به یخ زیبایی خاص را در غار تشکیل می دهد و لازم به ذکر است شیب غار زیاد بوده و پیمایش درون غار را با مشکل روبرو می سازد.در ﺿﻠﻊ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻗﻠﻪ دﯾﻮاره500 ﻣﺘﺮی آﻫﮑﯽ ﺑﻠﻨﺪی ﻗﺮار دارد و از ﺟﻤﻠﻪ دﯾﺪﻧﯽﻫﺎی آن میباشد.

این قله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده‌است.

19:51 , 1393/08/04
19:51 , 2014/10/26



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه