021 88 80 00 55

روباه شنی

روباه شنی

نام علمی این حیوان رپلی فاکس است. زیستگاه این روباه در شمال آفریقا و خاور میانه از مراکش تا افغانستان و پاکستان می باشد. این روباه‌های کوچک که آنها را از روی صدایشان صدایی شبیه (wow) نیز می‌توان شناخت، در مناطق کویری زندگی می‌کنند نامش را از محقق آلمانی به نام رپلی گرفته است. طول عمری بین ۶ تا ۷ سال در طبیعت دارد و در اسارت بیشتر عمر میکند. طول بدن بین ۴۰ تا ۵۲ سانتی متر و وزن آن بین ۱.۷ تا ۳.۷ کیلوگرم می باشد. کف پاها و بین پنجه های روباه شنی پوشیده از موهای دراز است که پنجه‌های او را از گرمای سوزان مناطق کویری نجات می‌دهد و این امکان را برای او فراهم می‌آورد تا به راحتی دستان خود را روی مناطق داغ کویری بگذارد و افزون بر این، بخت شکار کردن را نیز بیشتر می‌کند چرا که گام‌های حرکت روباه به سوی طعمه‌ها را بی‌صدا می کند تا به شکارش نزدیک‌تر شود.

 

نام علمی این حیوان رپلی فاکس است. زیستگاه این روباه در شمال آفریقا و خاور میانه از مراکش تا افغانستان و پاکستان می‌باشد. این روباه‌های کوچک را از روی صدایشان که صدایی شبیه به (wow) است، می‌توان شناخت و در مناطق کویری زندگی می‌کنند. این نام را از محقق آلمانی به نام رپلی گرفته است. طول عمری بین ۶ تا ۷ سال در طبیعت دارد و در اسارت بیشتر عمر می‌کند. طول بدن بین ۴۰ تا ۵۲ سانتی متر و وزن آن بین ۱.۷ تا ۳.۷ کیلوگرم است. کف پاها و بین پنجه های روباه شنی پوشیده از موهای دراز است که پنجه‌های او را از گرمای سوزان مناطق کویری نجات می‌دهد و این امکان را برای او فراهم می‌آورد تا به راحتی دستان خود را روی مناطق داغ کویری بگذارد و افزون بر این، بخت شکار کردن را نیز بیشتر می‌کند چرا که گام‌های حرکت روباه به سوی طعمه‌ها را بی‌صدا می کند تا به شکارش نزدیک‌تر شود. گوش های پهن و بزرگ دارد که مانند رادیاتور بدن را خنک نگاه می‌دارد و دارای دمی بلند و پشمالو با نوک سفید است. قلمرو این حیوان بین ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر مربع و معمولا تک‌زی است ولی در یک ناحیه ممکن است چند لانه روباه شنی یافت شود. لانه او به طور معمول چند دهانه دارد که از این دهانه‌ها برای گریز از دست دشمنان استفاده می‌کند و معمولاً در اطراف لانه، دالان‌های دیگری نیز حفر می‌کند تا در هنگام احساس خطر بتواند در این دالان‌ها مخفی شود. کمتر پیش می‌آید که این حیوان با روباه معمولی در یک زیستگاه قرار گیرد، ولی در جزیره قشم هر دو یافت می‌شوند. روباه شنی از خزندگان، خرگوش، قورباغه، حلزون، حشرات و کرم‌ها، گیاهان (برگ و دانه‌های آبدار) و میوه تغذیه می‌کند. البته در منطقه رباط پشت بادام یزد تعدادی روباه شنی در حال خوردن هندوانه نیز دیده شده‌اند.

 

روباه شنی

 

روباه ماده در اوایل فصل بهار به طور متوسط بین ۲ تا ۳ بچه به دنیا می‌آورد و گروه‌های اجتماعی کوچکی را تشکیل می‌دهند. مادر و پدر هردو از توله در حدود دو ماه پرستاری می‌کنند. در حالیکه توله‌ها هنوز خیلی کوچک هستند روباه نر لانه را ترک می‌گوید و شکار را برای مادر به لانه می‌آورد. کمی بعد پدر و مادر هردو برای تغذیه توله‌ها به شکار می‌روند.

نشانه‌هایی که می‌تواند احتمال آسیب‌پذیری آن را نشان دهد، تخریب زیستگاه‌های کویری و نا‌امنی در عرصه پراکندگی این گونه است. 

 

روباه شنی

 

روباه شنی کویر لوت

روباه شنی لوت جثه‌ای بزرگتر از گربه و دست و پایی کوتاه دارد، رنگ موهای اندام آن عموماً خاکستری تیره و موهایی به رنگ کرم متمایل به حنایی اطراف چشم و گوش‌های بزرگ آن را فراگرفته و روی پیشانی تا روی پوزه و زیر گردن آن را موهای سفیدی در برگرفته است. زیر چشمان این جانور دو لکه موی مشکی گرد تقریبا به اندازه چشمان آن وجود دارد که این گونه را از سایر همتایانش در اکوسیستم های دیگر متمایز می سازد.

 

14:02 , 1394/08/23
14:02 , 2015/11/14



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه