021 88 80 00 55

متسختا، پایتخت پادشاهی گرجستان

متسختا، پایتخت پادشاهی گرجستان

در بیست کیلومتری تفلیس، شهر کهن و باستانی متسختا Mtskheta قرار گرفته که دارای آثار دیدنی تاریخی بسیاری است که بازدید  آن را نباید از دست داد.

از قرن سوم پیش از میلاد تا قرن پنجم میلادی، مستختا پایتخت پادشاهی ایبریا بوده و از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی شناخته شده است.

در حال حاضر متسختا در نوار باریکی در کنار ساحل رود آراگوی و متکواری قرار دارد که تقریباً به طور کامل توسط کوهستان‌ها، احاطه شده است. این شهر در دوره‌های گذشته، به استحکامات و ساختمان‌های پیوسته‌ای متصل بوده که تا دامنه‌ی کوه‌های اطراف کشیده می‌شد و در مجموع با پایتخت، مرکز دولتی بزرگی را می‌ساختند.

متسختا، تور طبیعت گردی گرجستان

از قرن‌های آغازین عصر مسیحیت، دوره‌ی رشد متسختا شروع و تا قرن ششم میلادی ادامه یافت. بعد از انتقال یافتن پایتخت از متسختا به تفلیس در قرن ششم میلادی، با کلیساهای متعدد و جامعی که بعدها در متسختا ساخته شد، این شهر به عنوان مرکز دینی کشور معرفی شد.

متسختای امروز با داشتن آثار باستانی و معماری با ارزش خود مانند یک موزه است که به عنوان یکی از مراکز مهم آثار معماری باستانی گرجستان شناخته و کاوش‌هایی که در شهر و اطراف آن انجام شده، آثار ارزشمندی از نمونه‌های فرهنگ هزاره‌ی اول پیش از میلاد تا قرن‌های ۱ تا ۶ میلادی شناسایی شده است.
 

 از دیدنی های متسختا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیسای جامع سوتیتسخولی، تور گرجستان

  • کلیسای جامع «سوِتیتسخُوِلی Svetitskhoveli» درست در مرکز متسختا قرار دارد که در شروع قرن یازدهم میلادی به وسیله آرساکیدزه معمار گرجی، ساخته شده که آرامگاه برخی از شاهان گرجی نیز در آن قرار دارد. این بنای با شکوه به دلیل معماری بسیار ارزشمند و زیبای خود و ترکیب قطعات حجاری‌های هنرمندانه روی سنگ قابل تأمل و توجه بسیار است.

 صومعه‌ سامتاورو، تور طبیعت گردی گرجستان

  • صومعه‌ی «سامتاورو Samtavro» یکی دیگر از نمونه‌های برجستهٔ معماری، در فاصله‌ی کمی از کلیسای سوتیتسخوولی در بخش شمالی قرار دارد. در سامتاورو دو کلیسا وجود دارد که یک کلیسای کوچک مربوط به قرن چهارم میلادی است و یک کلیسای بزرگ که در قرن یازدهم ساخته شده که در کلیسای بزرگ مقبره شاه میریان قرار گرفته است. 

 کلیسا جواری، تور تاریخ و طبیعت گرجستان

  • صومعه «جواری Jvari Monastery» که متعلق به سده ششم میلادی است و از مهمترین آثار معماری گرجی – مسیحی است.

 قلعه ببریس، تور طبیعت گردی گرجستان

  • قلعه «ببریس تسیخه Bebris Tsikhe» که از سامتاورو راه کمی تا آن وجود دارد و به راحتی می‌توان با پیاده‌روی به این دژ قرن چهاردهمی رسید. اگر خود را به بلندی‌های بیریس برسانید، می‌توانید منظره کلی شهر متسختا را به همراه دره‌ای که دو رودخانه آرگاوی و متکواری به آن می‌ریزند را مشاهده نمایید.

 

  •  پل «پامپی Pompey’s bridge» که قدمت آن به قرن اول پیش از میلاد می‌رسد.

تور تاریخ و طبیعت گرجستان

کشاورزی، باغداری و پرورش گوسفند ترکیب اصلی اقتصادی این منطقه را تشکیل می‌دهد. و جاده‌های نظامی گرجستان از این منطقه یعنی از میان تفلیس و مرز با فدراسیون روسیه می‌گذرد. این منطقه با توجه به بسته بودن مسیر آبخازیا مهم‌ترین کانال عبوری جاده‌ای روسیه و گرجستان را شامل می‌شود.

بیشترین صنایع گرجستان در متسختا و توشتی قرار دارد، ضمن اینکه پیست‌های اسکی در بخش گودائوری این منطقه واقع شده است. 

متسختا جزء جاذبه‌های گردشگری تور تاریخ و طبیعت گرجستان است که توسط ارسباران در فصل تابستان برگزار می‌شود که می‌توانید همراه با ارسباران از بازدید این شهر پادشاهی گرجستان لذت ببرید.

 

 

08:00 , 1395/03/10
08:00 , 2016/05/30



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه