021 88 80 00 55

حفاظت از میراث طبیعی

حفاظت از میراث طبیعی

در دیدگاه بشر امروزی حفاظت کردن با حیات وحش پیوند عجیبی خورده است. اما با این وجود انسانها با اشغال کردن بخش عمده‌ای از سیاره زمین باعث از بین رفتن زیستگاه‌های کاملاً طبیعی شده‌اند. در عصر حاضر که بزرگترین دغدغه بشر مبارزه با آلودگی محیط زیست است، حفاظت از منابع طبیعی یک ضرورت حیاتی به شمار می آید. با آگاهی به اینکه بهره‌برداری از میراث طبیعی آثار منفی و مخرب بسیاری برای محیط زیست به دنبال دارد و نیز حفاظت از منابع طبیعی به عنوان موثرترین عامل در ایجاد توسعه پایدار نقش زیادی در ایجاد منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای یک کشور به بار می‌آورد، اما نمی‌توان آن را متوقف نمود و باید با پذیرش ارزش‌های اخلاقی با آن رفتار کرد. بدین ترتیب می‌توان تا حد زیادی مانع از تخریب محیط زیست و جاذبه‌های طبیعی کشور شد.

 

در دیدگاه بشر امروزی حفاظت کردن با حیات وحش پیوند عجیبی خورده است. اما با این وجود انسانها با اشغال کردن بخش عمده‌ای از سیاره زمین باعث از بین رفتن زیستگاه‌های کاملاً طبیعی شده‌اند. در عصر حاضر که بزرگترین دغدغه بشر مبارزه با آلودگی محیط زیست است، حفاظت از منابع طبیعی یک ضرورت حیاتی به شمار می‌آید.

با آگاهی به اینکه بهره‌برداری از میراث طبیعی آثار منفی و مخرب بسیاری برای محیط زیست به دنبال دارد و نیز حفاظت از منابع طبیعی به عنوان موثرترین عامل در ایجاد توسعه پایدار نقش زیادی در ایجاد منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای یک کشور به بار می‌آورد، اما نمی‌توان آن را متوقف نمود و باید با پذیرش ارزش‌های اخلاقی با آن رفتار کرد. بدین ترتیب می‌توان تا حد زیادی مانع از تخریب محیط زیست و جاذبه‌های طبیعی کشور شد.

 

آموزش طبیعت گردی

 

انسان مصرف‌کننده به عنوان مخرب محیط زیست سالهای متمادی با طبیعت همزیست بوده و همواره بانی تخریب این هدیه الهی که نشانه اندوخته‌ای بارور و موزه‌ای ماندگار بر روی زمین است می‌شد، اینک بیشتر از هر لحظه به اهمیت این گوهر گرانبها پی برده و برای ادامه حیات خود و نسل‌های آینده ناگزیر به حفاظت از آن است و فقط در صورت وجود دانش و آگاهی و نیز برنامه‌ریزی‌های مهندسی شده و عالمانه می‌تواند به رشد و توسعه هماهنگ و پایدار طبیعت کمک کرده و در حفظ و نگهداری از آن بکوشد.    

حفاظت طبیعت از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که نیاز به یک همت عمومی، دولتی و مردمی و آموزش‌های پی‌در‌پی دارد چرا که منجربه تعادل بخشیدن به زندگی بشر و دستیابی به توسعه پایدار و سازمان یافته در راستای تکامل تمدن بشری می‌شود.

انسانها باید بپذیرند همانگونه که با تخریب و نابودی محیط طبیعی و حیات وحش زندگی بشر به خطر می‌افتد، نابودی میراث فرهنگی نیز تاریخ معنوی حیات انسان را به ورطه نابودی می‌کشاند به گونه‌ای که حیات جانوری، آثار و بناهای تاریخی و زیستگاه موجودات از بین رفته و چیزی جز بیماری و انسان بی هویت به جای نمی‌ماند.

 

آموزش طبیعت گردی

 

کشور ایران از نظر طبیعت‌گردی و تنوع اقلیم جایگاه ویژه‌ای را در صنعت گردشگری در جهان دارد. از طرفی با توجه به افزایش طبیعت گردی به عنوان شاخه‌ای از گردشگری و افزایش برگزاری تورهای تفریحی به مناطق بکر و طبیعی سرزمین‌مان نیاز به راهنما‌های آموزش دیده که به حفاظت از منابع طبیعی و مناطق بکر کمک کنند بیش از پیش احساس می‌شود. راهنمای آموزش‌ دیده طبیعت‌گردی کسی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با طبیعت و حیات‌وحش و گذراندن دروسی نظیر آشنایی با اکوتوریسم و مناطق حفاظت شده و دریافت کارت رسمی اکوتورلیدری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، بتواند گامی بزرگ در راستای حفاظت از میراث طبیعی کشورمان و نیز آموزش گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و طبیعت گردی بردارد.

آموزش طبیعت گردی

08:00 , 1394/10/20
08:00 , 2016/01/10



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه