021 88 80 00 55

شگفتی های دالامپر

شگفتی های دالامپر

منطقه دالامپر در آذربایجان غربی و در محل مرگور ارومیه دارای 620 گونه گیاهی است. پوشش گیاهی این کوهستان مشابه دیگر کوه‌های منطقه زاگرس معتدل است. گون، آلبالوی وحشی و بادام کوهی نمونه ای از این پوشش گیاهی است.

کوه دالامپر: این کوه با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. دریاچه‌های این کوه از ویژگی‌های خاص آن محسوب می‌شود که می‌توان در میان آنها از دریاچه‌های مامه شیخ، بنچول، دیمک نام برد. این کوه در نقطهٔ صفر مرزی ایران،ترکیه و عراق واقع شده و از قله‌ی آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده ‌است. یخچال‌های چند هزار ساله و دالان‌های برفی یکی از جاذبه‌های حیرت انگیز دامنه‌های دالامپر است، حفره‌هایی که به واسطه جریان مداوم آب در میان برف‌ها به این شکل درآمده‌اند. جالب است بدانید از برفاب‌های این کوه رود پر آبی سرچشمه می‌گیرد که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری زیبا به نام سوله دوکل که معنای آن آبشار مه آلود است به پایین می‌ریزد، این آبشار شباهت زیادی به گنجنامه همدان دارد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. روستایی نیز به همین نام در نزدیکی آبشار واقع شده. آبشار دیزج که یکی از سرشاخه‌های رودخانه باراندوزچای است با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه قرار دارد. بهار و البته اردیبهشت ماه بهترین زمان برای صعود و لذت بردن از منظره‌های بی‌نظیر این کوهستان است.

 از گونه‌های جانوری یافت شده در ارتفاعات دالامپر می‌توان خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، بز کوهی، مار، عقاب و خرگوش در ارتفاعات دالامپر هستند.

دالامپر

دریاچه دالامپر: در دامنه‌های این کوه دریاچه زیبای مام شیخ وجود دارد. البته این نام توسط محلی‌ها به آن داده شده و نام یکی از اربابان در زمان‌های گذشته است و نام اصلی آن دریاچه کوه دالامپر است. 

نحوه رسیدن به دالامپر: در مسیر جاده ارومیه به اشنویه در سه‌راهی روستای آغبلاغ از جاده آسفالته سمت راست به سمت چپ در امتداد جاده "مرگور" از دو گردنه باید عبور کنید تا به روستای دزج (دزه) که در دشتی بسیار زیبا در دامنه‌ی کوه‌های مرتفع و پربرف دالامپر و بوز سینا جای دارد برسید. اگر در جهت غرب این روستا پیش بروید و از روستای کیسیان عبور کنید به روستای سوله دوکل میرسید. تا آبادی کیسیان راه آسفالت است و پس از آن خاکی می‌شود. این مسیر با هر نوع وسیله نقلیه قابل پیمایش است.

دریاچه دالامپر

در مسیر تور قره کلیسا تا دالامپر علاوه بر بازدید از قره کلیسا که از آثار ثبت شده در فهرست یونسکو نیز هست و همچنین شهر زیبای ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی از این جاذبه‌های طبیعی زیبا و بکر سرزمین‌مان نیز دیدن خواهیم کرد، همراه ما سفر کنید و لذت ببرید.

 

08:00 , 1395/02/27
08:00 , 2016/05/16



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه