021 88 80 00 55

جاذبه های داراب شیراز

جاذبه های داراب شیراز

در این مطلب قصد داریم شما را با جاذبه های گردشگری شهر داراب شیراز آشنا کنیم، جاذبه های طبیعی و فرهنگی که کمتر شناخته شده ولی قدمت باستانی دارند.

برای طی کردن طول دره آکواریوم باید از صخره‌ها و آبشارهای لغزنده عبور کرد و خلاف جهت آب در حوضچه‌ها شنا کرد. اگر یک ساعت در دره پیاده‌روی کنید به نیزارهایی با ارتفاع سه متر خواهید رسید که در پشت آنها چشمه‌ی زیبای پنجعلی قرار دارد که از جاذبه‌های معروف کاسه رود است. برای ادامه دادن مسیر دره به علت تنگ شدن آن حتماً به مهارت‌های فنی کوهنوردی نیاز است. در انتهای دره کاسه بزرگی قرار دارد که آب زلالی در آن جمع شده است. آب این حوضچه از بالا نمی‌آید و تمامی آب حوضچه از چشمه‌های زیر زمینی تأمین می‌شود.

دره نوردی تنگه رغز

 آبشارهای تنگه رغز در حدود سی کیلومتری داراب و در جنوب  استان فارس قرار گرفته اند. این تنگه دارای چشمه‌های فراوانی است که 64 آبشار در آن جاری است.

منطقه سرچشمه رغز که از مسیر دیگری هم می توان آن را پیمایش کرد، جنگلی زیبا قرار دارد که محل شروع آب رغز است و برای رسیدن به آن باید حدود 3 ساعت کوهپیمایی داشته باشید. آب رغز از این منطقه سرچشمه می‌گیرد و با ایجاد حوضچه‌ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی ادامه پیدا می‌کند و در انتها در آبگیرهای پایانی به زمین باز می گردد.

در منطقه سرچشمه می‌شود بدون نیاز به وسایل فنی از آبشارها و حوضچه‌ها دیدن کرد اما در نهایت آبشاری به بلندی و ارتفاع 23 متر، کوهپیمایان را در مسیر متوقف می‌کند. در میان منطقه سرچشمه و دره جنوبی تنگه رغز، آبشارها و طبیعت خارق‌العاده ای وجود دارد که عبور از آنها فقط با استفاده از وسایل فنی مقدور است.

  • آتشکده آذرخش (مسجد سنگی):

در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان داراب بنای زیبایی در دامنه کوه با طرح چلیپا موجود است که به آن مسجد سنگی گفته می‌شود. این بنا از بناهای مهم مهر پرستان بوده که در زمان ساسانیان تبدیل به آتشکده شده است. این آتشکده از ستون‌ها و راهروهای زیادی تشکیل شده که سقف و دیوارهایش در سنگ کوه به صورت یکپارچه تراشیده شده است. محققان معتقدند که بنای اولیه مسجد به عنوان معبدی برای ساسانیان بوده و با شکل گیری محراب و تغییراتی که در آن صورت گرفته به مسجد تبدیل شده است. محراب مسجد مقرنس‌کاری شده با خطوط کوفی و قرار گرفتن آن در سمت قبله نشان از اسلامی بودن بنا دارد. قسمتی از سقف این اثر باز است و در زیر آن یک حوض کم عمق وجود دارد.

داربگرد داراب شیراز

  • دارابگرد:

در 6 کیلومتری جنوب غرب داراب شهر تاریخی دارابگرد قرار دارد که نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان است و تاریخ آن به عصر هخامنشیان می رسد. شهر دارابگرد به سبب شرایط امنیتی در آن زمان به صورت مدور بنا شده و خندقی در پیرامون آن حفر شده که جزو اولین شهرهای مدور داخل فلات ایران محسوب می‌شود. در تاریخ طبری و شاهنامه فردوسی آمده که بنای شهر توسط داراب از نوادگان اسفندیار انجام شده است.

در حال حاضر، دیوار اطراف شهر به جای مانده که هنوز هم کاخ و قلعه حاکم شهر بر بلندای قله میانی را می‌توان مشاهده کرد. دارابگرد دارای یک گنبد نمکی است که در میان دشت سرسبز و پهناور داراب قرار دارد که دیواری حلقوی آن را در بر گرفته و در مرکز این شهر باستانی قرار دارد. در این منطقه دو آتشکده از دوره ساسانی در کنار هم قرار دارند که ساختار آن به شکل چهارتاقی و با گنبدی مدور است.

  • آتشکده آذرجو:

این آنشکده در 10 کیلومتری غرب داراب قرار دارد که به شکل چهارتاقی و با گنبد ساخته شده است که در کنار این آتشکده کوه سنگی، حفره سیاه و چشمه بزرگی قرار دارد. سقف اصلی آتشکده آذرجو به صورت گرد بوده که الان ویران شده است. آورده‌اند که آتشکده آذرجو را شهری از آتش معنا کرده‌اند. و این آتشکده به دستور زرتشت ساخته شده که آتش مقدس در آن نگهداری می‌شده است.

مسجد جامع داراب شیراز

  • مسجد جامع داراب:

از با قدمت‌ترین بناهای شهر داراب، مسجد جامع این شهر است که چهار برج تنومند آن را ساخته بر روی آنها با خط کوفی، آیات قرآن نوشته شدت است. اطراف شبستان مسجد، راهرویی قرار دارد که به وسیله دهلیزهایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند. این مسجد که جزء یکی از چهار بنای شاخص شهر داراب محسوب می‌شود، تنها مسجد جامع چهار مناره‌ای جهان است.

این بنای قدیمی و تاریخی که در مرکز شهر داراب در محله بازار قرار گرفته در زمان شاه طهماسب اول صفوی مرمت شده که فضای بزرگ مسجد را درختان تنومند پرتقال، نارنج و خرما در بر گرفته است.

معماری آجری این مسجد به شیوه بناهای دوره سلجوقی ساخته شده که مساحت آن 380 متر مربع است. مناره‌های این مسجد برخلاف دیگر مساجد ایرانی به شکل دایره‌ای نیست و از 12 ضلع مساوی تشکیل شده که بر روی آنها نزدیک نیم متر با رو سازی گچ، آجر و سنگ با اشکال مربع و لوزی خانه بندی و تزیین شده است.

 

08:00 , 1395/03/12
08:00 , 2016/06/01



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه