021 88 80 00 55

راهنمای ایرانگردی و جهانگردی کیست؟ (قسمت اول)

راهنمای ایرانگردی و جهانگردی کیست؟ (قسمت اول)

وظایف راهنمای ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

ابتدا بهتر است با راهنمای ایرانگردی و جهانگردی و حیطه فعالیتش در گردشگری آشنا شویم.

راهنمای ایرانگردی و جهانگردی، تورلیدر سفرهای ایرانگردی و جهانگردی است. سفری که با بازدید از آثار تاریخی و باستانی، هنر و معماری مقصد همراه است.

خوب بنابر تعریف ذکر شده در بالا، وظایف راهنمای ایرانگردی و جهانگردی این‌گونه بیان می‌گردد:

  • نخستین وظیفه راهنمای ایرانگردی و جهانگردی همراهی مسافران در طول سفر است. راهنما از دقایق آغازین سفر تا لحظه آخر همراه مسافران است.
  • راهنمای ایرانگردی و جهانگردی به عنوان یک مفسر وظیفه دارد جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را به گونه‌ای تفسیر نماید که مسافر از نظر ذهنی دقیقا در همان موقعیت قرار گیرد. تفسیر راهنمای ایرانگردی و جهانگردی از جاذبه‌ها باید به نحوی باشد که قدرت فراگیری و درک مسافر از ارزش‌ها و نهایتاً حفظ مکان‌های تاریخی و شگفتی‌های طبیعت را افزایش دهد.
  • تور لیدر ایرانگردی و جهانگردی مفسر فردی است که تخت جمشید را به گونه‌ای تفسیر نماید که گویی داریوش بر تخت و سپاهیانش در گذر و مسافر میهمانی از آینده در میان آنهاست. مسافری که از دیدن شکوه و عظمت حالت حاضر تخت جمشید حس غرور وجودش را فراگیرد و در دل عزمی راسخ برای حفظ این آثار و فرهنگ غنی گذشتگان برای نسل آینده یابد.
  • از آنجایی که اقامت اکثر سفرهای فرهنگی هتل است، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی وظیفه مدیریت مسافران در هتل را نیز برعهده دارد.

حال با این همه وظایف، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی چگونه تورلیدر مجربی می‌شود؟

راهنمای فرهنگی

مجوز کار راهنمای ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

جواب کاملاً روشن و ساده است. برای اینکه تورلیدر ایرانگردی و جهانگردی دارای مجوز کار شوید، می‌بایستی دوره آموزشی راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (فرهنگی) را بگذرانید. دوره‌ای 9 ماهه با 19 سرفصل درسی در حیطه آثار تاریخی، هنرهای سنتی، تاریخ معاصر و معماری ایران و جهان که در انتها آزمون سراسری سازمان میراث؛ تعیین کننده صدور کارت یا همان مجوز کار راهنما می‌گردد.

بپردازیم به دروس راهنمای ایرانگردی و جهانگردی برای آشنایی بیشتر با دوره آموزشی راهنمای ایرانگردی و جهانگردی و تورلیدر فرهنگی. از دروس این دوره می‌توان به شناخت صنعت گردشگری و شناخت اماکن تاریخی ایران اشاره نمود.

 

شناخت صنعت گردشگری

پیش از هر عنوانی یک راهنمای ایرانگردی و جهانگردی می‌بایستی با ارکان و ابعاد صنعتی که در آن به فعالیت خواهد پرداخت آشنایی یابد. درس شناخت صنعت گردشگری برای آشنایی با این اصول طراحی گردیده و تدریس می‌شود.

راهنمای تور فرهنگی

آشنایی جامع با صنعت گردشگری و اصول و مفاهیم مرتبط با گردشگر و گردشگری در این مبحث صورت می‌گیرد. از سرفصل‌های مطروحه در این درس می‌توان به: 

  • تاریخچه گردشگری، انواع گردشگری
  • مدیریت اثرات گردشگری و توسعه پایدار
  • انگیزه‌ها و اهداف سفر، روند و الگوهای مسافرتی
  • مقاصد و بازارهای گردشگری
  • تأسیسات و تجهیزات گردشگری
  • و گردشگری الکترونیک اشاره نمود.

 

شناخت اماکن تاریخی

این درس از آشنایی با علم باستان‌شناسی و تاریخ آغاز می‌شود. از شهرنشینی و تمدن‌های عیلامی و بابلی می‌گوید تا سلسله‌های باستانی ایران (سلوکی‌ها، اشکانی‌ها، سلجوقیان و...) دوران اسلامی و معاصر.

در این مبحث فراگیران با بناهای تاریخی ایران در سه دوره باستانی، اسلامی و معاصر آشنایی می‌یابند. آشنایی با داستان ساخت ابنیه تاریخی در سده‌های گذشته تا عصر حاضر هیجان‌انگیز و آموزنده است.

ادامه دارد...

08:00 , 1395/03/29
08:00 , 2016/06/18



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه