021 88 80 00 55

وظایف راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (قسمت دوم)

وظایف راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (قسمت دوم)

در قسمت اول از وظایف راهنمای ایرانگردی و جهانگردی به توضیح دوره آموزشی تور لیدر ایرانگردی و جهانگردی پرداختیم و با دو درس شناخت صنعت گردشگری و شناخت اماکن تاریخی آشنا شدیم.

در این قسمت، دو درس دیگری از دوره آموزشی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی را بررسی خواهیم نمود:

جغرافیای جهانگردی و نقشه خوانی

جغرافیای جهانگردی رابطه بین اشکال مختلف جهانگردی را با محیط‌های طبیعی و فرهنگی و تأثیراتی که این نوع فعالیت‌ها بر محیط مقصد سفر می‌گذارند، بررسی می‌نماید. 

در این درس فراگیران دوره آموزشی ایرانگردی و جهانگردی با ویژگی‌های جغرافیایی ایران اعم از: طبیعی، انسانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین تأثیر این ویژگی‌ها در مقصد سفر آشنایی می‌یابند. راهنما به نوعی داشنامه مقصد سفر محسوب می شود، به این معنا که می‌بایست با جزئیات عوامل جغرافیایی، ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی مقصد آشنایی کامل داشته باشد. این درس توانایی لیدرها را در باب اطلاع از عوامل جرافیایی و فرهنگی موثر کشور بر گردش و سفر بالا می‌برد.

جغرافیای جهانگردی و نقشه خوانی، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی

و اما نقشه خوانی...

از اختلاف ساعات، مدارها، نصف النهارها، رابطه نجوم و نقشه خوانی، استفاده از نقشه و مسیریابی چه می‌دانید؟

تا به حال شده در میان شن‌های داغ کویر مسیر را گم کرده و حتی جهات جغرافیایی را پیدا نکنید؟ به نظرتان آسمان و ستارگانش گرهی از مشکلاتتان می‌گشاید؟

آری... شما با استفاده از ستارگان به راحتی می‌توانید مسیریابی کنید.

در درس نقشه خوانی دوره آموزشی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی فراگیران با اصول خواندن نقشه و مسیریابی با استفاده از آن و همچنین رابطه‌ی نجوم و نقشه خوانی آشنایی می‌یابند. کارگاه‌های آموزشی نیز برای یادگیری عملی کار با قطب نما و نقشه خوانی نیز برگزار می‌گردد، به اعتقاد ما تا فراگیران به صورت عملی درگیر با آموزش‌های تئوری نشوند بازدهی مشخص نمی‌گردد.

راهنمای سفرهای ایرانگردی و جهانگردی همچون سفرهای طبیعت گردی می‌بایستی به موضوع آشنایی با اصول خواندن نقشه و مسیریابی اشراف کامل داشته باشند.

میراث فرهنگی و هنرهای سنتی، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی

آشنایی با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی

آنچه از نیاکان و گذشتگان ما به یادگار مانده میراث و هر آنچه عوامل فرهنگی در ساختار آن موثر باشد را میراث فرهنگی می‌گویند. حال این میراث ملموس باشند مثل تخت جمشید، طاق بستان، مسجد جامع اصفهان و یا ناملموس باشند مثل گویش‌های زیبای شهر به شهر ایران ما، جشن نوروز و یا جشن پیرشالیار دیار کردها و...

حفظ این میراث گرانبها وظیفه تک‌تک ما میراث داران و از وظایف خطیر هر راهنمای ایرانگردی و جهانگردی است، بدین معنا که تورلیدر در سفر مسافر را توجیه نماید گویش نیز میراثی از گذشته ایران ما است که باید پاس داشته شود. حفاظت فقط حصارکشی به دور آثار باستانی نیست. حفظ میراث کهن رعایت چهارچوب‌های رفتاری و عقلانی در برخورد با تک‌تک میراث ملموس و ناملموس است. این وظیفه‌ی آموزشی، دینی بر گردن شما راهنمایان گردشگری است. اگر شما دلسوز میراث گذشتگان خود نباشید چه انتظاری از آیندگان می رود؟!

راهنمای ایرانگردی و جهانگردی

درس آشنایی با میراث فرهنگی و صنایع دستی به صورت جامع:

  • هنر قبل از اسلام
  • هنر بعد از اسلام
  • میراث باستانی ایران و جهان
  • صنایع دستی شهرهای ایران
  • آشنایی با میراث جهانی (ملموس و ناملموس) ایران ثبت شده در فهرست جهانی را توضیح می‌دهد.


ادامه دارد...

08:00 , 1395/04/05
08:00 , 2016/06/25



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه