021 88 80 00 55

سایکل توریسم

سایکل توریسم

سایکل توریسم نوعی از گردشگری است که محوریت اصلی آن دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه است. همچنین به فرد این اختیار را می‌دهد که با انتخاب خود از هر مکان که می‌خواهد بازدید کند.

سایکل توریسم چیست؟

سایکل توریسم از دو جزء سایکل (دوچرخه) و توریسم (گردشگری) تشکیل شده، که به معنای گردشگری و سفر با دوچرخه است. با وجود تفاوت‌های فراوان آن با انواع دیگر گردشگری، تفاوت اصلی این نوع از سفر، در وسیله‌ی نقلیه‌ی آن (دوچرخه) است. همچنین مسافر نزدیکی بیشتری با طبیعت دارد و وسیله نقلیه را با نیروی خود جا‌به‌جا می‌کند.

دوچرخه‌سواری به عنوان فعالیت، به صورت‌های مختلفی تعریف شده است. اما موندیال (2010) اروپایی، که تجارب مختلفی در دوچرخه‌سواری دارد، آن را به دو گروه کلی تقسیم می‌کند: کاربردی و تفریح؛ که جزء تفریحی دوچرخه‌سواری، قسمتی است که در آینده در ردیف تفریحات پر رقابت قرار خواهد گرفت.

تقسیم‌بندی دیگر در تفریحات دوچرخه‌سواری، بر اساس مسیری است که فعالیت دوچرخه‌سواری روی آن اتفاق می‌افتد: جاده، مسیر بدون ترافیک، مسیرهای پیاده‌روی سخت و مسیرهای کوهنوردی. اما تمرکز سایکل توریسم بیشتر بر مسیرهای آرام و بدون ترافیک است.

سایکل توریسم

چرا سایکل توریسم؟

دوچرخه به راحتی قابل حمل است و آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار کمی دارد. همچنین گردشگر احساس آزادی و خودمختاری بیشتری می کند چرا که سفر با دوچرخه، امکان سفر به کشف مناطق صعب‌العبور را فراهم می‌کند. علاوه بر‌این سایکل توریسم، یک سفر اقتصادی است و میزان هزینه‌ها را با توجه به تمایل سایکل توریست تغییر می‌دهد.

از شرایط مهم در سایکل توریسم، سبک سفر کردن است.

آموزش دوره‌های سایکل توریسم در جهان

در جهان تعداد زیادی از ورزشکاران و یا مبتدیان در حال گذراندن دوره‌های سایکل توریسم هستند؛ به صورتی که در این دوره‌ها فن سفر با دوچرخه و رفتار متناسب آن با محیط را به آنها می آموزند. علاوه بر اروپا (که آموزش دوره‌های راهنمای سایکل توریسم پیشرفت زیادی داشته است) در روسیه نیز، اولگا ایوانوا-گوایتسینا پس از دریافت حمایت در سطح دپارتمان فرهنگ شهر مسکو، مدرسه آموزش راهنمای گردشگری با دوچرخه را وابسته به یک موزه سازماندهی کرد. به گونه‌ای که فراگیران با دوره‌های راهنمای دوچرخه در کنار راهنمای گردشگری آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم در آن را کسب می‌کنند.

انواع سایکل تورها

سایکل توریسم می‌تواند به صورت‌های مختلفی جهت تفریحات روزهای تعطیل برنامه‌ریزی شود:

  1. سفرهای یک روزه؛ که در آینده مورد استقبال زیادی قرار خواهد گرفت.
  2. دوچرخه‌سواری تعطیلات؛ که دوچرخه‌سواری قسمتی از تعطیلات را دربرمی‌گیرد.
  3. تعطیلات دوچرخه‌سواری؛ که از دوچرخه به عنوان وسیله حمل‌و‌نقل سفر استفاده می‌شود.

سایکل توریسم می‌تواند از هر فاصله و زمانی شروع شود. اما مدت زمان سفر بستگی به ورزیده بودن بدن، سرعت و تعداد توقف‌ها دارد. دوچرخه‌سواران معمولا بین 50 تا 150 کیلومتر را در روز طی می‌کنند.

تورهای دوچرخه، از سفرهای کوتاه 200 کیلومتری تا سفر به کشورهای مختلف یا حتی دور دنیا، متنوع است.

سایکل توریسم

دوچرخه مناسب برای سایکل توریست

با وجود اینکه می‌توان از انواع دوچرخه استفاده کرد، دوچرخه‌های مخصوص سایکل تور، بسیار مناسب‌تر هستند و به همین منظور ساخته شده‌اند که بعضی از ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • چرخ‌های بزرگ
  • چرخ‌های سنگین (برای ظرفیت بار)
  • جای بطری آب اضافی
  • جا برای بارهای سایکل توریست

روی‌هم‌رفته دوچرخه مناسب برای این نوع سفر، باید هم ظرفیت و مقاومت برای حمل بار داشته باشد و هم برای دوچرخه‌سوار راحت باشد.

07:00 , 1395/12/11
07:00 , 2017/03/01
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه