021 88 80 00 55

اهمیت آشنایی راهنمایان با فوریت‌های درمانی

اهمیت آشنایی راهنمایان با فوریت‌های درمانی

با توجه به مواجه شدن راهنمایان گردشگری با حوادث و بحران‌های مختلف طی سفرهای خود که ممکن است جان مسافران را تهدید کند، لازم است که آنها با مهارت‌های پیشرفته فوریت‌های درمانی آشنا باشند که بتوانند در چنین شرایطی اقدامات لازم را انجام دهند.

زندگی یک سفر است و سفر زیستن دوباره (حکیم عمر خیام)

اهمیت آموزش فوریت‌های پزشکی به راهنمایان

همانطور که در زندگی امکان رویارویی با بحران‌های مختلف وجود دارد، در هر سفر هم ممکن است گردشگران، راهنمایان سفر و حتّی مدیران و پرسنل مقاصد گردشگری، با حوادث و بحران‌هایی روبه‌رو شوند. حال هر چه محیط سفر خاص‌تر و بکرتر باشد، مدیریت مصائب پیش آمده نیز طبیعتا سخت‌تر خواهد شد. 

گذشته از چالش‌ها و مشکلاتی از جنس امکانات، تجهیزات و خدماتی چون اقامت، حمل و نقل و هماهنگی‌های لازم، امکان مواجهه با حوادثِ منجر به آسیب و جراحت یا حتّی بروز عوارض داخلی (متأثر از سوابق بیماری‌ها و داروهای مصرفی) نیز، در سفرها مسبوق به سابقه است.

حال علاوه بر اشراف راهنمایان بر علم و فن کمک‌های اولیه و پاسخ به شرایط اضطراری، گاها و در موارد خاص حتّی ممکن است با توصیه پزشک اورژانس، نیاز به مداخله درمانی جدی‌تر برای مدیریت یک حادثه و پاسخ به فوریت پزشکی پیش آمده، پیدا شود.

گرفتن رگ باز وریدی، استفاده از داروهای تزریقی اورژانس و مایع درمانی (سرم تراپی)، از جمله مداخلات پیش بیمارستانی به شمار می‌آیند که طبق توصیه پزشک اورژانس نقش مهمی در مدیریت حوادث جدی‌تر (که می‌توانند منجر به مرگ مصدوم شوند)، دارند.

فن و علم تزریقات یا استفاده از وسایلی چون آنژوکت برای ایجاد راه دسترسی سریع به گردش خون (به عنوان اصلی‌ترین سیستم‌های حیاتی بدن در پاسخ دادن سریع و موثر به حوادثی که منجر به بروز شوک به عنوان حالت بین مرگ و زندگی می‌شود)، یکی از ضروری‌ترین اقدامات و توانایی‌ها برای کمک‌رسان‌ها و امدادگران به شمار می‌رود.

مایع‌درمانی (سرم تراپی)، جزء اصلی‌ترین اقدامات اولیه در اکثر حوادث منجر به افت فشار خون است.

 آموزش فوریت‌های پزشکی به راهنمایان

مهارت‌های مهم فوریت‌های درمانی برای راهنمایان

در بین مهارت‌های مختلف در فوریت‌های درمانی، مواردی چند که آموزش آن برای راهنمایان گردشگری مهم است عبارتند از:

  • داروشناسی
  • سرم شناسی
  • آشنایی با اختصارات بر روی داروها
  • داروهای غیر قابل تزریق
  • ملاحظات ضروری در تزریق دارو
  • تزریق زیر جلدی
  • تزریق داخل جلدی
  • تزریق داخل عضله
  • گرفتن خط باز وریدی
  • تزریق وریدی
  • وصل سرم
  • بایدها و نبایدها

 فراگیری چنین مهارت‌هایی راهنمایان سفر را قادر می‌سازد تا در برخورد با مشکلاتی چون خونریزی، شوک، عارضه‌های قلبی و تنفسی، آسیب‌های اسکلتی و عضلانی و فوریت‌های داخلی همچون: مسمومیت، صرع، افت یا افزایش فشار خون، بتوانند از فن و علم تزریقات به بهترین نحو (و فراتر از باورها و اطلاعات سنتی و عمومی بین افراد جامعه)، در راستای بهبود شرایط استفاده کنند.

پر واضح است توانایی انجام تزریقات و دیگر مداخلات درمانی را، هر فردی می‌تواند کسب کند امّا قطعا انجام دادن آن نیاز به توصیه و نظارت مستقیم پزشک اورژانس دارد.

با توجه به مطالب گفته شده، فراگیری مهارت‌های پیشرفته فوریت‌های پزشکی برای راهنمایان مختلف از جمله: راهنمایان طبیعت‌گردی، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنمایان تور کودک، راهنمایان دوچرخه سواری، راهنمایان کوهستان و راهنمایان زمین‌گردشگری و راهنمایان پرنده‌نگری و سایر مشاغلی که به نوعی مسئولیت جان انسان‌ها بر عهده آنهاست، توصیه می‌شود.

07:00 , 1396/02/04
07:00 , 2017/04/24
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه