021 88 80 00 55

کادر بندی عکاسی در سفر

کادر بندی عکاسی در سفر

با توجه به اهمیت ثبت تجربه‌های جدید در سفرها، آموختن تکنیک‌ها و مهارت‌های عکاسی برای کسانی که بسیار سفر می‌کنند از جمله راهنمایان گردشگری، لازم می‌شود. یکی از مهمترین این تکنیک‌ها کادربندی است.

اهمیت عکاسی در سفر

عکاسی یک جزء جدا ناشدنی از سفر و گردشگری است؛ چرا که شما با سفر به یک منطقه، علاقه بسیاری به ثبت لحظات خود به منظور خاطره سازی یا جالب بودن و جدید بودن پدیده‌های آن سفر دارید. این پدیده‌های جدید می‌تواند طبیعت زیبا، فرهنگ و آداب و رسوم جالب و یا مردم محلی آن منطقه باشند که به هر صورت توجه شما را به خود جلب کرده‌اند و دوست دارید آن لحظه زیبایی که به چشم خود می‌بینید را ثبت کنید.

کادربندی چیست؟

یکی از اصول مهم در ثبت عکس که حتّی از داشتن دوربین مجهز و حرفه‌ای هم مهمتر است، داشتن تکنیک‌های لازم برای عکاسی است که به شما این امکان را می‌دهد که تصویر را به زیباترین حالت آن ثبت کنید. این تکنیک‌ها با اندکی تجربه و تمرین کسب می‌شوند. یکی از مهمترین این تکنیک‌ها، کادربندی است. اما منظور از کادربندی چیست؟

کادر عبارت است از چهارچوب و قابی که سوژه درون آن قرار می‌گیرد و شما هنگام عکاسی در دوربین خود می‌بینید و پس از انتخاب آن، دکمه شاتر را می‌زنید. تکنیک کادربندی این مهارت را به شما می‌آموزد که کادر خود را چگونه انتخاب کنید و سوژه‌های درون کادر شما، نسبت به هم چه موقعیتی داشته باشند که عکس جذابی ثبت شود.

دو عامل کادر را تعیین می‌کنند:

  1. موضوع
  2. عوامل هدایت کننده چشم

کادرها به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کادرهای مستطیل افقی
  2. کادرهای مستطیل عمودی
  3. کادرهای مربع

کادربندی در عکاسی

کادربندی در سفر

این تکنیک در سفر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا مکانی که به آن سفر می‌کنید ممکن است کاملا جدید باشد و یا دیگر به آن سفر نکنید، بنابراین مهم است که بتوانید عکس‌های مناسبی بگیرید. همچنین گاهی در سفر، زمان کافی برای مرور قوانین کادربندی وجود ندارد بنابراین باید به قدری به آن مسلط باشید که در چنین شرایطی بتوانید بهترین عکس را با بهترین کادربندی ثبت کنید.

چند توصیه برای کادربندی بهتر در سفر:

  • یکی از تمرین‌هایی که به یادگیری سریع‌تر این مهارت کمک می‌کند، دیدن عکس است. شما با دیدن عکس‌های مختلف از عکاسان و دقت در جای‌گیری سوژه‌ها، می‌توانید ایده‌های بسیاری بگیرید. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سفر، عکس‌های مختلف، مخصوصا از آن مقصدی که می‌خواهید به آن سفر کنید ببینید.
  • برای ثبت مناظر طبیعی و هنگامی که می‌خواهید عظمت یک سوژه را نشان دهید، از کادرهای افقی استفاده کنید.
  • برای مطمئن شدن از صاف بودن کادر، آن را با خط افق بسنجید.
  • کادرهای عمودی معمولا برای سوژه‌های عمودی و بلند استفاده می‌شوند، مانند مناره‌ها، درختان، ساختمان‌ها و گاهی پرتره‌ها.
  • سعی کنید عکس‌های ساده و خلوت بگیرید که سوژه اصلی کاملا به چشم بیاید، بنابراین از کادرهای شلوغ دوری کنید چرا که نه تنها تمرکز را از سوژه اصلی برمی‌دارد، چشم بیننده را اذیت می‌کند و هیچ کدام از سوژه‌ها به چشم نمی‌آیند. بنابراین بهتر است حتی‌الامکان به سوژه خود نزدیک شوید و المان‌های اضافی را از کادر خود حذف کنید.

کادربندی در سفر

بنابراین با توجه به اهمیت عکاسی در سفر، به انواع راهنمایان گردشگری از جمله راهنمایان طبیعت‌گردی، ایرانگردی و جهانگردی، ژئوتوریسم، کودک، دوچرخه‌سواری، پرنده‌نگری، کوهستان و سایر کسانی که بسیار سفر می‌کنند توصیه می‌شود که مهارت‌های لازم در زمینه عکاسی را چه با شرکت در کلاس‌های عکاسی و چه مطالعه و کسب تجربه به دست بیاورند.

 

07:00 , 1396/02/16
07:00 , 2017/05/06
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه