021 88 80 00 55

اسطوره‌ها با ما سفر می‌کنند

اسطوره‌ها با ما سفر می‌کنند

شما وقتی نام اسطوره را می‌شنوید، ذهنتان به کدام سمت می‌رود؟ خودتان را در آکروپولیس در کنار زئوس و آفرودیته تصور می‌کنید یا در پلکان معبد آناهیتا، دست در دست میترا؟! یا به چیزی فکر نمی‌کنید و احساس می‌کنید اساطیر فقط وهم و خیالات پیشینیان بوده‌اند؟

حرف زدن درباره اسطوره‌ها بسیار سخت است. چرا که اطلاعات شفاف و دقیق آن در دستمان نیست و ریشه‌ای به قدمت تاریخ انسان بر روی زمین یا حتی قبل‌تر از آن دارند!

اسطوره‌ها در نتیجه باورها، فرهنگ‌ها و هزاران عامل دیگر که از نوع تفکر مردمان نشأت می‌گرفت، به وجود آمدند. برعکس چیزی که بیشتر انسان‌های امروز تصور می‌کنند که اسطوره وهم و خیالی بیش نبوده و گاهی آن را مترادف با افسانه به کار می‌برند، اسطوره‌ها سرشاز از معنا و رمز هستند و کسی که با علوم مختلف و مرتبط با آن آشنا باشد و بتواند آنها را رمزگشایی کند، با حقایق شگفت‌انگیزی روبه‌رو می‌شود. در گذشته رمز و سمبل در میان آدمیان جایگاه بسیار ویژه‌ای داشت و برای اینکه ارزش‌هایشان از بین نرود، آنها را به شکل رمز بیان می‌کردند. اسطوره‌ها هم قسمتی از این نحوه بیان هستند. پشت هر اسطوره شاید داستان قرن‌ها خوابیده است و در هر نسل با هیبتی جدید، شکل مدرن‌تری گرفته اما همچنان در جان آن فرهنگ وجود دارد.

 بحث درباره اسطوره بسیار گسترده است و برای آشنایی با آن باید مطالعات دقیق و ریشه‌ای داشت. امّا بحث ما در این نوشته، اهمیت اسطوره‌ها در سفر و گردشگری است. می‌خواهیم بگوییم چرا راهنمای گردشگری که در دنیای مدرن زندگی می‌کند، باید درباره اسطوره‌ها بداند!

ارتباط اسطوره با گردشگری چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت اسطوره‌ها زبان مشترک آدم‌های روی کره زمین هستند و با اینکه نسل امروز با آن غریبه هستند، هنگامی که به عنوان تورلیدر برایشان یک نقش اساطیری را معنا می‌کنید، از نهایت قلبشان به آن احساس نزدیکی می‌کنند و لذت می‌برند. چرا که ریشه اسطوره‌ها در سراسر عالم مشترکند و گاهی فقط اسامی آنها با هم فرق می‌کند، بنابراین با شنیدن داستان مشترکی که در ضمیرناخودآگاهشان آن را می‌شناسند، حس تعلق بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر اشتیاق درونی آدم‌ها به رمزگشایی و تفسیر اساطیر، گردشگرها از شنیدن دوران‌های تاریخی و عدد و رقم‌هایی که چندان خاطرشان هم نمی‌ماند خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند توضیحات خاص و ماندگاری را بشنوند که در خاطرشان بماند. 

بنابراین باید گفت که راهنمایان گردشگری امروزی برای اینکه بتوانند در دنیای پررقابت گردشگری امروز موفقیت به دست بیاورند و برای مسافران خود یادگارهای خوبی به جای بگذارند، باید دانش و اطلاعاتشان را از سطح معمول بالاتر برده و عمیق‌تر بیاندیشند. به خصوص سرزمین ایران که به علت قدمت طولانی و داشتن فرهنگ و تمدن غنی، سرشار از این رموز و اسطوره‌هایی است که شناخته نشده‌اند و قدر آنها را آن گونه که باید نمی‌دانند.

پس در نهایت باید گفت که اسطوره و گردشگری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؛ چرا که فهم و شناخت اسطوره‌ها می‌تواند ما را در بهتر سفر کردن و بیشتر لذت بردن، مجهّز کند.

10:29 , 1396/06/14
10:29 , 2017/09/05
نرگس کاظمی فرد
user نرگس کاظمی فرد
pen کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه