021 88 80 00 55

گلیم تور لیدر چقدر است که پایش را راحت دراز کند؟

گلیم تور لیدر چقدر است که پایش را راحت دراز کند؟

یک تور لیدر و راهنمای متبحّر از وظایف خود کاملا باخبر است و می‌داند در مقابل، چه انتظاراتی باید از آژانس مسافرتی داشته باشد. در این مطلب به شرح مختصری از وظایف راهنمای تور و آژانس مسافرتی در قبال یکدیگر پرداخته‌ایم.

طبق تفاهم‌نامه بین جامعه تورگردانان ایران و جامعه راهنمایان ایران در تیرماه 96، راهنمای تور و آژانس مسافرتی، وظایفی نسبت به هم دارند که عبارتند از:

  • وظایف و تعهّدات آژانس مسافرتی
  1. آژانس مکلّف است کلیه هماهنگی‌ها و اخذ مجوّزهای مورد نیاز جهت اجرای تور از قبیل اقامت، ترانسفر و تردد گردشگران، حکم راهنما و راننده و غیره را قبل از ورود تور انجام داده و مدارک مورد نیاز را در اختیار راهنما قرار دهد.
  2. آژانس موظّف است اطّلاعات و مشخّصات کامل تور از قبیل: کد ناجا و شماره تور، برنامه سفر (مطابق با برنامه گردشگر)، مشخّصات کامل گردشگران (اسامی، اطّلاعات پاسپورتی و غیره)، لیست رزرو اتاق‌ها، آدرس و شماره تلفن‌های ضروری از قبیل: رئیس، مدیر عملیات و مسئول رزرواسیون آژانس، راهنمای محلّی، راننده، هتل‌ها و رستوران‌ها و اماکن و افراد مورد نیاز جهت اجرای تور را در اختیار راهنما قرار دهد.
  3. آژانس موظّف است در صورتی که برنامه‌های اضافی برای اعضای ویژه در گروه منظور شده باشد و نیز تغییراتی در برنامه سفر، قبل از تور یا حین آن صورت گرفته باشد به راهنما به صورت مکتوب (کاغذی یا الکترونیکی) سریعا اطّلاع‌رسانی کرده و جهت تسهیل در کارها، راهنما را حمایت و راهنمایی کند.
  4. آژانس موظّف است تمامی تنخواه مورد نیاز سفر بابت هزینه‌های اقامتی، وعده‌های غذایی و پذیرایی بین راهی، ورودیه‌ها، جابه‌جایی گردشگران و دیگر هزینه‌ها را بر طبق برنامه سفر، در طول سفر در اختیار راهنما قرار دهد و در قبال آن از راهنما رسید دریافت کند و یا فیش واریزی در پرونده درج شود. 
  5. آژانس موظّف است تمامی تنخواه مورد نیاز سفر بابت هزینه‌های اقامتی، وعده‌های غذایی، ایّاب و ذهاب، تلفن، بیمه حوادث، ورودیه گشت‌ها، پذیرایی، بلیط‌های پروازهای داخلی و خارجی، ریلی، زمینی، دریایی و غیره را در طی اجرای تور پرداخت نماید. (تبصره: محل اقامت راهنما حتّی‌الامکان در هتلی باشد که گردشگران اقامت دارند. آژانس موظّف است در صورتی که شروع یا خاتمه تور مکانی غیر از محل سکونت راهنما باشد، هزینه‌های اقامت و ایّاب و ذهاب و بلیط‌های پرواز را پرداخت کند).
  6. آژانس موظّف است تعرفه هزینه آژانس را با جزئیات کامل به صورت مکتوب جهت خرج کردن تنخواه تور در اختیار راهنما قرار دهد و از راهنما رسید دریافت کند. 
  7. در صورت وجود و ایجاد عوامل فورس ماژور و بحران (از قبیل کنسلی پرواز، آشوب، اعتصاب، انقلاب، اغتشاش‌های عمومی، آتش‌سوزی و رویدادهای طبیعی و سیاسی و غیره) قبل از ورود تور، قرارداد فسخ شده فرض می‌شود و چنانچه وقوع عوامل فورس ماژور در طی زمان برگزاری تور باشد، آژانس‌ها موظّف به پرداخت دستمزد آن مدّت از زمانبندی که تور اجرا شده است، هستند.
  8. آژانس موظّف است در صورت بروز هر گونه مشکل و بحران در روند تور و شکایت از راهنما (در همکاری‌های چند جانبه با گردشگر، راننده، هتل و...)، بیش از هر اقدامی، با راهنما تماس گرفته و گزارش مکتوب (کاغذی یا الکترونیکی) در صورت نیاز از وی درخواست نماید و سپس اقدامات لازم را صورت دهد.
  9. آژانس موظّف است در صورت تشکیل نشدن تور و یا کنسل شدن برنامه تور، حداقل ظرف یک هفته قبل از اجرای تور، موضوع را به راهنما اطّلاع‌رسانی نماید.
  10. آژانس موظّف است حداکثر ده روز پس از تحویل صورتحساب تنخواه گردان همراه با فاکتورهای مربوطه از راهنما رسیدگی مالی را انجام، تسویه و باقیمانده طلب را به راهنما پرداخت کند یا مانده وجه اضافی نزد راهنما را از وی دریافت نماید.

وظایف تور لیدر و آژانس

  • وظایف و تعهّدات راهنما (تور لیدر)
  1. راهنما موظّف است اصل کارت معتبر راهنمای رسمی خود را جهت رؤیت و تهیه تصویر آن به آژانس ارائه دهد.
  2. راهنما موظّف است، برنامه سفر و کلیه مدارک و مجوّز مربوط به تور را از مسئول مربوط به آژانس تحویل گرفته و بررسی کند و با رعایت شرح وظایف راهنمای تور مطالعه و کسب آمادگی‌های لازم در تمام مدّت سفر بر اساس سفرنامه عمل کند.
  3. راهنما موظّف است در ابتدای تور برنامه سفر آژانس را با برنامه خارجی که دست مسافرین یا... خارجی است مقایسه و موارد اختلاف به ویژه مواردهایی را که برای آژانس بار مالی دارد، بلافاصله به آژانس اطّلاع و کسب تکلیف نماید.
  4. راهنمای تور متعهّد می‌شود حقوق مادّی و مالکیت معنوی آژانس را طبق این قرارداد محفوظ نگه داشته و حق سوء‌استفاده از نام آژانس در جهت تبلیغات مغایر با حقوق آژانس را ندارد، در غیر این صورت حق شکایت کیفری خیانت در امانت برای آژانس محفوظ است.
  5. راهنما متعهّد می‌شود پس از انعقاد و امضای قرارداد با آژانس، قرارداد دیگری با آژانس دیگر، برای مدّت مشابه منعقد نکند.
  6. راهنما موظّف است بعد از انجام سفر، باقیمانده تنخواه را همراه با ریز هزینه‌ها و فاکتورهای رسمی معتبر به آژانس تحویل دهد.
  7. راهنما متعهّد می‌شود آئین‌نامه‌های داخلی، اجرایی، اخلاقی و تعرفه‌های تعیین شده و توافق شده، اعلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، جامعه تورگردانان ایران و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی را قبول کند.
  8. راهنما موظّف است آراستگی و پوشش ظاهری متناسب با عرف کشور و شأن راهنمایان را در طول سفر رعایت کند.
  9. راهنما متعهّد می‌شود به منظور تضمین حسن اجرای تور و تسویه حساب به‌موقع با آژانس، یک فقره چک با سفته به مبلغ 50,000,000 ریال طی چک/سفته به شماره............ نزد آژانس به امانت گذاشته و در قبال آن از آژانس رسید دریافت کند. استفاده از این وجه تضمینی و فقط در موارد اختلاف فی‌مابین آژانس با راهنما با نظر کمیسیون حلّ اختلاف موضوع تفاهم‌نامه فی‌مابین جامعه تورگردانان ایران و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی جهت تادیه خسارت وارده از طرف راهنما قابل استفاده است. (تبصره: ضمانت‌نامه تودیع شده طی این بند در طی مدّت همکاری نزد آژانس به امانت است و در صورت قطع همکاری در هر زمان به درخواست راهنما، آژانس مکلّف است که سند مذکور را برگرداند).
  10. در صورت حضور کمک‌راهنما در تور، کمک‌راهنما همراه راهنمای اصلی است و مسئولیّتی در قبال اجرای تور نداشته و به تبع آن هیچگونه ادّعایی بر آنچه در ماده 3 و 4 ذکر شد، نخواهد داشت. راهنمای اصلی بدون هماهنگی با آژانس، اجازه تفویض اختیارات خود به کمک راهنما را ندارد.
12:34 , 1396/07/06
12:34 , 2017/09/28
نرگس کاظمی فرد
user نرگس کاظمی فرد
pen کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
میثم سنگیان
1400/02/27 23:24
سلام وقت بخیرمن در سدد برون سپاری امور مرتبط با برگزاری تورهای داخلی به فرد حقیقی هستم ممنون میشم در خصوص متن قرارداد موضوع مذکور راهنمایی بفرمایین.سپاس
پاسخ دهید...
ارسباران
1400/03/03 16:57
سلام دوست عزیز.
در خصوص ارائه خدمات مرتبط با سفر و تورهای گردشگری، مسئولیت برنامه ریزی و برگزاری تور با آژانسهای خدمات مسافرتی است و یک فرد، امکان برگزاری تور را ندارد.
باران
1397/08/30 11:47
درود.سپاس از مطلب خوبتون. خيلي كارآمد بود. پاينده باشيد.
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه