021 88 80 00 55

آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی
باتوم

آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی

باتوم

کوهپیمایی و کوهنوردی فعالیتی سنگین است که در صورت عدم رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم می‌تواند آسیب‌های فیزیکی ناگواری بر بدن داشته باشد، یکی از معمول‌ترین این آسیب‌ها، آسیب‌های وارده به مفاصل مچ پا و زانو است، این آسیب مخصوصا در هنگام پیمایش با کوله سنگین و یا حرکت در مسیرهای سرآشیب می‌تواند شدید و خطرناک باشد.

استفاده از باتوم کوهنوردی می‌تواند قسمت زیادی از فشارهای وارده به مفاصل را کنترل و از ایجاد آسیب‌های فیزیکی جلوگیری نماید. باتوم‌ها را از نظر نوع اتصالات و هم‌چنین جنس آن‌ها می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

گروه‌بندی براساس اتصالات:

 

1- باتوم‌های یک تکه:

باتوم کوهنوردی

در گذشته باتوم‌های کوهنوردی بصورت یک تکه و بدون قابلیت تنظیم ارتفاع ساخته می‌شدند، اما امروز با پیشرفت علم و خلاقیت شرکت‌های سازنده، باتوم‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع ساخته می‌شوند.

 

2- باتوم‌های پیچی:

باتوم کوهنوردی

ساده‌ترین نوع باتوم‌های قابل تنظیم، باتوم‌های پیچی هستند، این باتوم‌ها معمولا به صورت سه تکه ساخته می شوند که هر قسمت به کمک قطعات پیچ و مهره‌ای بر روی قسمت دیگر سوار می‌شود و قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند.

 

3- باتوم‌های کلیپسی:

باتوم کوهنوردی

این باتوم‌ها همانند باتوم های پیچی هستند با این تفاوت که قسمت‌های مجزای بدنه، از طریق اتصالات چفت‌شونده (غیر پیچی) به یکدیگر متصل می‌شوند، این نوع اتصالات در مقایسه با اتصالات پیچی معمولا از دوام و کارایی بیشتری برخوردار هستند، مخصوصا در شرایط آب و هوایی سرد که ممکن است باتوم‌های پیچی به درستی تنظیم نشوند اما سرمای هوا در کیفیت اتصالات باتوم‌های چفتی تاثیری به سزایی ندارد.

 

4- باتوم‌های تاشو:

باتوم کوهنوردی

باتوم‌های تاشو در حقیقت همان باتوم های پیچی یا چفت‌شونده هستند با این تفاوت که قطعات جداگانه بدنه بجای اینکه در داخل یکدیگر جمع شوند، تاشو و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

 

 

گروه‌بندی براساس جنس:

 

1- آلومینیوم:

امروزه جنس غالب باتوم‌های کوهنوردی از آلیاژهای آلومینیوم است، این آلیاژها در مقایسه با فولاد سبک‌تر هستند و دارای دوام و استحکام مطلوب نیز می‌باشند.

 

2- کربن:

باتوم‌های از جنس آلیاژهای کربن در مقایسه با انواع آلومینیومی سبک‌تر بوده اما دارای قیمت بالاتری هستند.

 

* جهت اطلاعات تکمیلی و تخصصی‌تر در مورد تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی، جنس، نحوه انتخاب و خرید، نگهداری و... می‌توانید در کارگاه‌های آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی ارسباران شرکت نمایید.

 

18:36 , 1398/01/20
18:36 , 2019/04/09
 
user حسین یوسف‌زمانیان
pen کارشناس کوهنوردی موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه