021 88 80 00 55

آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی
چراغ خوراک‌پزی

آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی

چراغ خوراک‌پزی

یکی از نیازهای اصلی در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی، لوازم پخت‌وپز و آشپزی است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت آن گاز خوراک‌پزی است، هر چند در برخی محیط‌ها مانند کویر و جنگل امکان روشن‌کردن آتش و پخت‌وپز بر روی آن وجود دارد، اما به‌دلیل رعایت اصول زیست‌محیطی توصیه می‌شود همواره از چراغ‌های خوراک‌پزی استفاده کنیم و از روشن‌کردن آتش پرهیز کنیم، مگر در مواردی اضطراری که مجبور به روشن‌کردن آتش باشیم. بنابراین در تمامی برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی چند روزه، همراه داشتن چراغ خوراک‌پزی الزامی است.

سرشعله خوراکپزی:

سرشعله

- سرشعله‌های خوراک‌پزی از لحاظ نوع سوخت به چند گروه تقسیم می‌شوند:

1- سوخت مایع: برخی از سرشعله‌ها با سوخت‌های مایع نظیر الکل یا بنزین کار می‌کنند.

2- سوخت گاز: گروهی از سرشعله‌ها با سوخت‌های گاز نظیر بوتان و پروپان کار می‌کنند.

3- ترکیبی: برخی سرشعله‌ها با انواع سوخت‌های مایع و گاز کار می‌کنند، این سرشعله‌ها برای برنامه‌های طبیعت‌گردی و کمپینگ بسیار کاربردی هستند اما بدلیل حجم و وزن زیاد معمولا برای برنامه‌های کوهنوردی استفاده نمی‌شوند.

 

* سرشعله‌ها از نظر نوع طراحی در دو نوع اتصال مستقیم بر روی کپسول و شلنگی ساخته می‌شوند، انواع شلنگی معمولا دارای حجم و وزن بیشتری هستند اما مزیت آنها تعادل بهتر و تحمل بار بیشتر است.

 

کپسول گاز:

گپسول گاز کوهنوردی

- کپسول‌های گاز از لحاظ نوع ترکیبات دارای انواع مختلفی هستند، رایج‌ترین آن‌ها کپسول‌های ترکیبی پروپان-ایزو بوتان هستند که برای ارتفاعات و شرایط آب و هوایی سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع دیگری از کپسول‌ها با ترکیبات متفاوت تولید می‌شوند که برای شرایط آب‌وهوایی گرم و معتدل و ارتفاعات پایین کاربرد دارند.

- کپسول‌های گاز از نظر نوع اتصال به دو گروه تقسیم می‌شوند:

1- کپسول‌های قدیمی که پس از اتصال به سرشعله‌ پلمپ آن‌ها باز شده و تا تمام‌شدن کپسول نباید آنرا از سرشعله‌ جدا کرد.

2- کپسول‌های جدید که اتصال آن‌ها به‌صورت ساچمه‌ای بوده و پس از اتصال سرشعله‌ می‌توان آن‌را جدا نمود، بدون اینکه محتویات کپسول خالی شود.

 

* جهت اطلاعات تکمیلی و تخصصی‌تر در مورد تجهیزات کوهنوردی، نحوه انتخاب و خرید، نگهداری و... می‌توانید در کارگاه‌ آشنایی با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی ارسباران شرکت نمایید.

15:45 , 1398/01/28
15:45 , 2019/04/17
 
user حسین یوسف‌زمانیان
pen کارشناس کوهنوردی موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه