021 88 80 00 55

8 کتابی که هر گردشگری باید بخواند!

8 کتابی که هر گردشگری باید بخواند!

تمام افرادی که به عرصه گردشگری ورود پیدا می‌کنند و می‌خواهند به عنوان یک گردشگر حرفه‌ای در این عرصه فعالیت کنند، علاوه بر آموزش گردشگری از طریق شرکت در کلاس‌های عمومی و تخصصی و کسب تجربه عملی، نیاز دارند اطلاعات خود را همواره به روزرسانی کنند و شاید این امکان از طریق کسب تجربه مستقیم میسر نباشد. به همین خاطر می‌توانند به منابع دیگری از جمله کتاب و فیلم مراجعه کنند و درباره مقاصد گردشی و گردشگری بیشتر بدانند.

امروزه سرگرمی‌های بسیار زیادی برای افراد با سلیقه‌های متفاوت وجود دارد که یکی از این سرگرمی‌های لذت‌بخش، مطالعه کتاب است. کتاب خواندن علاوه بر ایجاد حس خوب و سرگرم کردن مخاطب، مطالب بسیار زیادی به خواننده می‌آموزد. اما با توجه به گسترش موضوعات در دنیای امروز، کتاب‌ها نیز بسیارند. به همین خاطر با دسته‌بندی موضوعی کتاب‌ها، می‌توانیم به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم و در زمینه مورد علاقه‌مان به مطالعه بپردازیم و اطلاعات و تجربه‌های بسیاری کسب کنیم. در این نوشته ما به معرفی 8 کتابی که هر گردشگری باید بخواند، می‌پردازیم و دلیل انتخاب این هشت کتاب، خوش‌خوانی کتاب‌ها و غنی بودن محتوای آن‌ها از لحاظ ارتباط با گردشگری می‌باشد و برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند با مطالعه علاوه بر لذت بردن از اوقات فراغت خود، به دانسته‌هایشان نیز بیفزایند و در دسته گردشگران حرفه‌ای قرار گیرند، گزینه‌های بسیار خوبی به شمار می‌آیند.

کتاب های منتخب این نوشته عبارتند از 4 کتاب فارسی که نویسندگان آن‌ها فارسی‌زبان هستند:

1.سفرنامه برادران امیدوار

این کتاب که نوشته دو برادر به نام‌های عیسی و عبدالله امیدوار می‌باشد، روایت جذابی است از اقدام دو ایرانی برای پرداختن به انجام سفر در سطح جهان به صورت حرفه‌ای و تخصصی، آن هم برای اولین بار در ایران. در واقع این دو برادر، پیشگام در عرصه گردشگری و جهانگردی ایران به شمار می‌‌آیند و سفرهایی که آن‌ها در طی سا‌ل‌های جهانگردی خود عزم آن را کردند صرفا به منظور تفریح کردن نبوده‌است و می‌توان هدف مهم و برتر این سفرها را کاوشگری این دو برادر دانست و تمایل آ‌ن‌ها به اندوختن اطلاعات، در گزارشی که در طی سفرهایشان به صورت ویدئویی تهیه می‌کردند به وضوح قابل مشاهده می‌باشد. در طی سال‌های 1333 تا 1343 که برادران امیدوار راهی سفر بودند، کسی نبود که آن‌ها را نشناسد چرا که علاوه بر گذر از شهرهای مختلف و کشورها، گزارش‌های ویدئویی‌شان نیز از شبکه تلویزیون جهانی در حال پخش بود.

عیسی و عبدالله در طی این سفر از قاره‌های اروپا، آمریکا، آسیا، استرالیا و قاره جنوبگان عبور کردند و کتاب "سفرنامه برادران امیدوار"، مشروحی از این سفر و پژوهش‌های انسان شناسی آنان می‌باشد.

2.مارک و پلو

"مارک و پلو" سفرنامه ای خوب از منصور ضابطیان است که از طریق این کتاب می توان به شهرها و کشورهای مختلف سر زد و درباره آن‌ها آموخت. اگر بخواهیم درباره منصور ضابطیان بگوییم، لازم است بدانید او یکی از نویسندگان خوب‌ است که اصولا لحنی صمیمانه و گرم در کتاب‌هایش دارد و همین امر لذت خواندن کتاب‌هایش را مضاعف می‌کند. اما نکته جالب این است که نویسندگی، آن هم نوشتن سفرنامه، پیشه او نبود و طبق گفته خودش میل به نویسندگی ایرانگردی و جهانگردی در او بر اثر یک پیشنهاد ساده از سمت دوستش برای انجام سفری مهیج به نقاط مختلف، به طور ناگهانی شکل گرفت.

این کتاب محتوای متنی غنی و سرشاری دارد که از طریق آن می‌توان در مورد شهرهای مختلف کشورهای متفاوت، اطلاعات بسیار کسب کرد اما نداشتن تصاویر خوب و گویا از ضعف های بزرگ آن به شمار می‌آید.

3.مارک دو پلو

پس از استقبال خوب مخاطبان کتاب "مارک و پلو"، منصور ضابطیان تصمیم به انتشار کتاب دیگرش "مارک دو پلو" گرفت که می‌توان گفت با استقبال پرشورتری نسبت به کتاب قبلی روبرو شد. این سفرنامه، گزارشی از سفرهای او به کنیا، بلژیک، چک، هلند، آلمان، پرتقال، یونان،عراق و برزیل می‌باشد.

برای آن دسته از افراد که میل به جهانگردی دارند و می‌خواهند علاوه بر سفر، جهان هستی را نیز بشناسند، این کتاب یک منبع خوب کسب اطلاعات می‌باشد. علاوه بر آن نیز عامل موثری در تحریک و ترغیب شما برای دل به سفر زدن به شمار می‌آید. 

4.سباستین

"سباستین" نیز یکی دیگر از سفرنامه‌های منصور ضابطیان است که بر خلاف کتاب‌های قبلی او که در آن‌ها به توضیح و تفسیر شهرها و کشورهای مختلف می‌پرداخت، در این کتاب فقط از سفر خود به کوبا گفته است.

در این کتاب می‌توانید اطلاعات دقیق و جذابی در مورد کشور کوبا بخوانید و هرآنچه را که لازم است در مورد کوبا بدانید، از زبان منصور ضابطیان بشنوید.

در کل می‌توان گفت که اگر به دنبال کسب تجربیات وسیع گردشگری در سطح جهان هستید، کتاب‌های منصور ضابطیان به شما پیشنهاد می‌شود.

 

و 4 کتاب انگلیسی که نویسندگان آن‌ها غیر فارسی‌زبان هستند:

1000.1مکانی که قبل از مرگ باید ببینید.(1,000places to see before you die)

این کتاب که نوشته Patricia Schultz می‌باشد، یکی از پرفروش‌های گردشگری و جهانگردی است، کتابی کاملا رنگی با اطلاعاتی مفید و خوب است که به شما درباره مکان‌های زیادی، اطلاعات خوبی می‌دهد.

ویرایش جدید این کتاب از ویرایش قبلی بسیار بهتر است و در آن 600 عکس کاملا رنگی دیده می‌شود و 200 نقطه جدید در لبنان، کرواسی، نیکاراگوئه و کشورهای دیگر جهان معرفی شده‌اند.

شما بعد از خواندن این کتاب می‌دانید که کدام مکان‌ها:

  • زیبا هستند.
  • برای تفریح خوب هستند.
  • مقاصد گردشی فراموش نشدنی هستند.

2.ماجراجویی‌های بزرگ (grand adventures)

"ماجراجویی‌های بزرگ" نوشته Alastair Humphreys، ماجراجوی برتر از نگاه نشنال جئوگرافیک، می‌باشد.

در این کتاب می‌توانید از چگونگی تجربه‌های هیجان‌انگیز و جالب نویسنده کتاب باخبر شوید چرا که نویسنده به خوبی احساسش را درباره تجربه‌های مختلفی که در سفرهایش کسب کرده است به خواننده منتقل می‌کند. "ماجراجویی‌های بزرگ" برای آن دسته از افرادی که به دنبال سفرها و تجربه‌های ماجراجویانه هستند بسیار مناسب است و در آن می‌توانند حس نویسنده درباره دوچرخه سواری در شهر کیپ تاون در کشور آفریقای جنوبی، کایاک سواری در رودخانه های وحشی آلاسکا و پیمودن راه از کشوری به کشور دیگر با پای پیاده و تجربه‌هایی از این قبیل را بدانند.

3.ببر سفید (the white tiger)

اگر سفر کردن به هندوستان یکی از آرزوها و برنامه های شما می‌باشد، خواندن این کتاب که نوشته Aravind Adiga است را در اولویت برنامه‌هایتان بگذارید چرا که این کتاب بدون کوچکترین اغراق و تحریفی، تصویری کامل و بی‌عیب از هند به شما می‌دهد و در آن می‌توانید همه چیز را در مورد فرهنگ، مردم و... این کشور بدانید.

به گفته نویسنده کتاب، ببر سفید کتابی است که مسئولین صنعت گردشگری هند دوست ندارند خوانده شود. شاید این مسئله نتیجه صداقت تمام و کمال نویسنده آن می‌باشد.

4.بخورید، عبادت کنید، عشق بورزید (Eat, Pray, love)

این کتاب که از پرفروش‌های گردشگری می‌باشد، روایت جالبی است از تغییر روند زندگی Elizabeth Gilbert، که پس از جدایی از همسرش تصمیم به ایجاد تغییری بزرگ در روند زندگی تکراری و ثابت‌ش می‌گیرد. در این کتاب تجربه جالب فردی را می‌بینیم که برای تست غذا به ایتالیا، برای انجام مدیتیشن و یوگا به هند و در نهایت به اندونزی می‌رود و در آن‌جا عشق بزرگی بدست می‌آورد و دلیل نامگذاری این کتاب نیز همین تجربیات اوست.

اگر به دنبال انگیزه برای تغییر در سکون زندگی‌تان هستید، این کتاب می‌تواند یک منبع الهام‌بخش باشد که شما را برای این تغییر آماده کند.

 

تمامی کتاب‌هایی که در این نوشته درباره آن‎ها توضیح داده‌ایم به عنوان برترین کتاب‌های مرتبط با گردشگری شناخته شده‌اند و امید داریم با خواندن آن‌ها در کنار لذت بردن از اوقات فراغت‌تان، تجارب و اطلاعات خوبی نیز به دست بیاورید.

در صورت مطالعه کتاب‌ها و در صورت تمایل، نظرات خود را در قسمت "بحث و تبادل نظر" بنویسید تا دیگران نیز با نقطه نظرات شما آشنا شوند

 

08:00 , 1398/12/20
08:00 , 2020/03/10
user  الهام رشید گلهین
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
ناشناس
1400/04/08 08:22
با سلام ای کاش نحوه ی تهیه این کتاب ها و یا لینک دسترسی به آن ها رو هم قرار می دادید. با تشکر
پاسخ دهید...
ارسباران
1400/04/12 10:13
سلام دوست عزیز.
کتابهای فارسی را می توانید با سرچ عنوان آنها در اینترنت پیدا کنید. کتابهای انگلیسی زبان نیز بعضا به صورت فایل pdf در فضای اینترنت در دسترس هستند.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه