021 88 80 00 55

وام گردشگری

وام گردشگری

شیوع ناگهانی ویروس کرونا باعث شد خللی عظیم به اقتصاد و مشاغل گوناگون وارد شود اما این اختلال قطعا با تدابیر درست مالی و حمایت‌های اقتصادی، قابل جبران است.

بر اثر شیوع کرونا و نیاز مبرم به رعایت اصول بهداشتی برای عدم گسترش شیوع کرونا، مشاغل و عرصه‌های حرفه‌ای زیادی دستخوش تغییرات و محدودیت‌های ناگهانی فعالیتی شدند که همین امر باعث شد افراد شاغل در این دست مشاغل، با محدودیت‌های مالی بسیاری نیز روبرو شوند که ادامه این روند اقتصادی ممکن است برای آن‌ها منجر به یک بحران اقتصادی جدی شود؛ به همین‌خاطر سازمان‌های ذی‌ربط به مشاغلی که در این بحران بیشترین آسیب را دیده‌اند به خواست دولت و با توجه به بودجه‌ای که از سمت دولت برای مقابله با این بحران اقتصادی در نظر گرفته شده است، سعی به تدبیر روشی مناسب برای عبور از این بحران کرده‌اند.

چه کسانی آسیب جدی اقتصادی دیدند؟

یکی از عرصه‌هایی که دچار آسیب جدی اقتصادی شده است، عرصه گردشگری‌ست و با توجه به گستردگی این صنعت و شامل شدن تنوع شغلی و حرفه‌ای بسیار، افراد متعددی در این بازه زمانی دچار آسیب اقتصادی شدند و خود را با یک بحران جدی اقتصادی پیش‌رو روبرو دیدند. در این میان خصوصا آموزش گردشگری و فعالان گردشگری با یک بحران جدی روبرو شد که ادامه این روند می‌تواند خطری بزرگ برای سازمان‌های آموزشی به حساب آید.

از نظر سازمان‌های ذی‌ربط با گردشگری، در حوزه گردشگری کسانی که در این دوران دچار بحران اقتصادی شده‌اند در سه گروه قرار می‌گیرند که عبارت است از:

 

1. مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سایر فعالان به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

2. دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری

3. صنایع‌دستی

که این افراد در صورت تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای دارا بودن شرط دریافت وام گردشگری، مشروط به حفظ مشاغل و بر اساس فهرست بیمه به ازای هر نفر شاغل، می‌توانند برای دریافت وام گردشگری اقدام کنند و این وام به آن‌ها اختصاص می‌یابد. تمامی کسانی که در یکی از دسته‌بندی‌های اعلام شده قرار دارند و مشغول به کار هستند می‌توانند به صورت مستقل از یکدیگر، برای دریافت وام گردشگری اقدام کنند؛ به طور مثال اگر در یک مرکز اقامتی 10 نفر مشغول به کار باشند، هر 10 نفر آن‌ها می‌توانند متقاضی دریافت این تسهیلات گردشگری باشند و همانطور که گفته شد گرفتن وام گردشگری منوط به قرار گرفتن فرد در یکی از دسته‌بندی‌های بالا و تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌ و همچنین قرار داشتن نام متقاضی در فهرست بیمه می‌باشد.

معاون گردشگری در این‌باره چه گفت؟

معاون گردشگری در این زمینه اینگونه اعلام کرد که تعداد مشاغل هر یک از رسته‌های تعیین‌شده بر اساس فهرست بیمه در ماه‌های دی، بهمن و اسفند ماه است و این‌گونه نیست که تاسیسات و متقاضیان این تسهیلات درباره تعداد کارمندان، خود اظهاری داشته باشند، اقدام صرفا بر اساس فهرست بیمه است.

جناب آقای تیموری درباره حمایت‌های مالی از مشاغل بدون بیمه همچون راهنمایان گردشگری، بوم‌گردی‌ها، و هنرمندان صنایع‌دستی و سایر مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها، توضیح داد، "این مشاغل، غیر رسمی هستند و در فهرست بیمه قرار ندارند، البته گروهی از شاغلان این حوزه‌ها بیمه دارند که می‌توانند از تسهیلات گردشگری 16 میلیون تومانی استفاده کنند اما گروهی که بیمه ندارند جزو دسته اول و در بخش "سایر فعالان" تعریف شده‌اند که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات گردشگری به بانک‌ها معرفی می‌شوند."

او همچنین اعلام کرد سایر رسته‌ها با مسئله مشاغل غیر رسمی مواجه نیستند و فقط گردشگری و صنایع‌دستی چنین شاغلانی دارند که حمایت مالی از آن‌ها ساز و کار متفاوتی خواهد داشت، در این‌باره با وزارت کار و بانک مرکزی صحبت‌هایی شد که از محل همین تسهیلات، از مشاغل غیررسمی گردشگری حمایت شود.

جناب آقای تیموری در صحبت‎‌های خود اینگونه گفتند: "رقم درخواستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ 38 هزار میلیارد ریال می‌باشد که این عدد را در اختیارمان قرار نداده‌اند، ساز و کار پرداخت تسهیلات ناشی از خسارت شیوع و گسترش بیماری کرونا این‌گونه تعریف نشده که عدد خاصی را مصوب و به رسته شغلی خاصی اختصاص دهند، بلکه از کل رقم تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده، بر اساس فهرست بیمه مبلغی به صورت وام اختصاص می‌یابد."

جزئیات وام گردشگری:

بنابر گفته جناب آقای تیموری، ثبت‌نام و پرداخت وام گردشگری از 15 اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه می‌یابد و در این بازه زمانی رسیدگی به امور انجام خواهد شد. در این طرح یک تنفس چهار ماهه در نظر گرفته شده است. به این معنا که متقاضیان وام گردشگری از ماه مهر شروع به بازپرداخت وام خود خواهند کرد و در این فاصله چهار ماهه دغدغه چگونگی پرداخت وام را نخواهند داشت.

در بخش گردشگری مبلغ این وام گردشگری به ازای هر اشتغال، 160 میلیون ریال با سود دوازده درصد می‌باشد که همانطور که گفته شد، بعد از یک تنفس چهار ماهه بازپرداخت آن آغاز می‌شود و طی دو سال بازپرداخت کامل صورت می‌پذیرد. فعالان حوزه صنایع‌دستی نیز می‌توانند به ازای هر شغل 120 میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

جناب آقای تیموری همچنین درباره بانک‌های عامل وام گردشگری گفت،"بانک‌های پرداخت کننده این وام گردشگری توسط وزارت کار معرفی خواهند شد و تمام متقاضیان وام گردشگری می‌توانند در سامانه کار ثبت‌نام نمایند. در آخر وزارت کار مراحل لازم برای استعلام وضعیت متقاضیان وام گردشگری را از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی خواهد کرد و تایید نهایی با این وزارت می‌باشد."

 

در صورت صدور اخبار جدید مبنی بر جزئیات بیشتر این طرح، اخبار از طریق قسمت اخبار سایت و صفحات مجازی ما اعلام خواهد شد، شما می‌توانید از همین طریق پیگیر اخبار روز گردشگری باشید.

08:00 , 1399/02/04
08:00 , 2020/04/23
user  الهام رشید گلهین
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه