021 88 80 00 55

کاروانسرای قصر‌بهرام

کاروانسرای قصر‌بهرام

کاروانسرای قصر‌بهرام متعلق به دوره ساسانی و از دلایل نامگذاری آن این است که توسط بهرام‌ساسانی (بهرام گور) احداث شده و بعدها بازسازی و کاربری آن تغییر کرده و به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است.

  • موقعیت و ساختار کاروانسرا

این کاروانسرا در جنوب گرمسار و در قسمت شمالی دریاچه نمک در بافت کویری قرار دارد. این کاروانسرا به دلیل نوع ساختاری که دارد بیش از کاروانسراهای بین راهی قدیمی، به کاروانسراهای شهری شباهت دارد. از این رو طبق نظر تاریخ‌دانان و کارشناسان احتمالا این کاروانسرا در قدیم محلی بوده که پادشاهان و سلاطین از آن به عنوان اقامتگاهی برای شکار و هواخوری‌های شاهانه استفاده می‌کردند. این کاروانسرا دارای دو بخش که شامل: بخش بیرونی یا همان حیاط مرکزی است که دارای 4 ایوان یک حوض مربع شکل و یک بخش درونی یا ساختمانی که دارای 24 اتاق، تالارها، صحن و سرا، شاه نشین و... با نمایی از سنگهای آهکی سفید می‌باشد. این بنا به دلیل عزمت و زیبایی آن در ساخت و طراحی در سال 1354 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و سازمان حفاظت از محیط زیست آن را زیر نظر میراث فرهنگی مورد مرمت و احیا قرار داد و بازدید از این بنا به دلیل قرار گرفتن در پارک ملی کویر نیازمند گرفتن مجوز از محیط زیست است.

در مورد تاریخ ساخت این بنا دقیقاً اطلاعات درستی در‌ دسترس نیست اما طبق تحقیقات صورت گرفته توسط محققان و کشف بقایای برجای مانده از سفالینه‌ها و سازه‌های اطراف، قدمت این بنا را به پیش از دوره صفویه و عده‌ای هم آن را به دوران تیموری نسبت می‌دهند.

  • کاروانسرای قصر‌بهرام، منحصر به فرد‌ترین کولر آبی ایران

طبق اظهارات محققان چیزی که کاروانسرای قصر‌بهرام را از دیگر بناها با این سبک ساخت متفاوت می‌کند ساخت حدود 7 کیلومتر راه برای آبرسانی می‌باشد که آن را به عنوان منحصر به فردترین کولر آبی ایران مورد ستایش قرار می‌دهد.

  • جاذبه‌ها

کاروانسرای قصر بهرام به دلیل موقعیت مناسبی که از نظر جغرافیایی در کویر دارد از شرایط مناسبی برای ایجاد جاذبه برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است از جمله:

  1. رصد ستارگان بدور از آلودگی نوری
  2. بهره‌مندی از هوای پاک
  3. سافاری در کویر
  4. استفاده از سکوت کویر
  5. و...

 

حال از آنجایی که امروزه در سفر و گردشگری ما شاهد نوعی دیگر از فعالیت‌ها هستیم که بر کیفی بودن گردشگری می‌افزاید می‌توان گفت رشته نوپای سافاری و آفرود در کویر و بیابان از آن گونه فعالیت‌هاست که با وجود قدمت کم دارای تقاضای رو به رشدی در گردشگری ماجراجویی است و تورهای بسیاری برای این مقاصد برنامه‌ریزی می‌شوند که اکثریت آنها اقامت‌هایشان در کاروانسراهایی مثل قصر‌بهرام می‌باشد زیرا کاروانسراها برای مسافران علاوه بر محلی برای اقامت، جزو جاذبه‌های آن مقصد به حساب آورده می‌شوند و اقامت در آنها ترجیح مسافر است. از طرفی هم در اینگونه مکان‌های بیابانی و کویری به دلیل دور بودن اقامتگاه‌های دیگر، وجود کاروانسراها و استفاده از آنها بسیار حائز اهمیت است.

در آخر برای کسب اطلاعات بیشتر از ارسباران در زمینه سافاری و آفرود اینجا و تورهای ماجراجویانه ارسباران اینحا کلیک کنید.

08:00 , 1395/08/03
08:00 , 2016/10/24



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه