021 88 80 00 55

7 ویژگی یک تورلیدر موفق

7 ویژگی یک تورلیدر موفق

اگر تور لیدری را دوست دارید، از چیزی نترسید. دل به دریا بزنید و شروع کنید! در این متن برایتان از 7 ویژگی یک تور لیدر موفق می‌گوییم. اینکه تور لیدرها چه ویژگی‌هایی دارند که سفر را برای مسافرانشان خاطره‌انگیزتر می‌کند.

همه آدم‌ها دوست دارند از آموزش‌هایی که می‌بینند، بهترین نتیجه را بگیرند و به موفقیّت برسند. امّا قطعا فقط سر کلاس نشستن و یادگرفتن علومی که قبلا نمی‌دانستیم، نمی‌تواند از ما فرد موفق و شاخصی در آن حرفه بسازد. عاملی که می‌تواند ما را از بقیه متمایز و موفق‌تر کند، مجموعه‌ای از عوامل است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • منطبق بودن ویژگی‌های شخصیتی ما با آن حرفه
  • تلاش و خستگی‌ناپذیری در یادگیری
  • کسب تجربه

تورلیدری هم از بقیه حرفه‌ها مستثنا نیست و برای موفق شدن فوت و فن‌های خودش را دارد. هر ساله افراد زیادی به عنوان فراگیر در کلاس‌ها مختلف تورلیدری (از جمله: راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (فرهنگی)، طبیعت‌گردی، کودک، کوهستان، پرنده‌نگری و...) شرکت می‌کنند و موفق به قبولی در آزمون جامع و حتّی گرفتن کارت راهنمای تور می‌شوند. امّا دیده می‌شود که یا در برگزاری تور شکست می‌خورند یا اصلا در خود توانایی برگزاری تور را نمی‌بینند و تنها مدرک آن را در میان مدارک دیگر خود بایگانی می‌کنند.

 امّا از طرفی تورلیدرهای دیگری هم هستند که به قدری موفق و سرشان شلوغ می‌شود که از بین چندین توری که بهشان پیشنهاد می‌شود، تورهایی را که دوست دارند انتخاب می‌کنند. 

تا به حال به اینکه دلیل این تفاوت‌ها چه می‌تواند باشد، فکر کرده‌اید؟ در ادامه نکات مهمی را که می‌تواند به موفقیت بیشترمان کمک کند، بررسی می‌کنیم.

تورلیدر موفق

از درس و مشق‌ها و پروسه یادگیری کلاس‌های تورلیدری که بگذریم، راهنما باید ویژگی‌هایی داشته باشد که سفر را به کام مسافران شیرین‌تر کند و قبل از هر چیز، باید باور کنیم که راهنما فقط یک دفترچه راهنمای مکان‌های مختلف نیست که فقط به ما اطلاعات بیشتری بدهد، بلکه کسی است که مسافران را در بیشتر خوش‌گذراندن و خوشحال‌تر بودن در سفر، راهنمایی می‌کند. امّا 7 ویژگی یک راهنمای موفق چیست:

  1. راهنما باید بسیار صبور باشد. باید بپذیریم مسافران ما تعدادی انسان با سنین و علایق مختلف هستند که این مسئله باعث می‌شود با ناهماهنگی‌هایی در سفر روبه‌رو شویم. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه لازم است راهنما صبور باشد، دیگر مسافران را هم باید به صبر بیشتر دعوت کند.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم راهنما، اشتیاق است؛ هر چقدر مسافران، راهنما را مشتاق‌تر ببینند، علاقه بیشتری به ادامه سفر پیدا می‌کنند. این اشتیاق راهنما هم باید در توضیحاتش نمود داشته باشد و هم در رفتارش با مسافران.
  3. اعتماد به نفس از ویژگی‌های بسیار مهم در یک راهنما است. یک تورلیدر با اعتماد به نفس می‌تواند مفاهیم را به راحتی به مسافران خود انتقال دهد. امّا مهم است که دانش و اطلاعات او به روز باشد و اطلاعات صحیحی را به دیگران انتقال دهد.
  4. اگر بخواهیم از ویژگی‌های شخصیتی راهنما بگذریم، یکی از معیارهای بسیار مهمی که راهنمای موفق را از غیر موفق جدا می‌کند، ابتکار عمل است. یعنی راهنمای گردشگری با ابتکار عمل، حل مسئله می‌کند و در برابر مشکلات موضع نمی‌گیرد. مطالعه و بالا رفتن تجربه، مشورت با همکاران می‌تواند در کسب این ویژگی به راهنما کمک کند. در واقع ابتکار عمل یعنی بهترین استفاده از بدترین شرایط.
  5. در بیشتر مواقع شوخی کردن و خندیدن، لحظه‌ها را برای ما شیرین‌تر می‌کند و فضای صمیمی‌تری را بین افراد ایجاد می‌کند، برای همین است که راهنمای شوخ‌طبع، معمولا محبوبیت بیشتری بین مسافران خود دارد. البته چگونه، چقدر و چه زمان شوخی کردن بسیار مهم است. راهنما باید بسیار هوشمندانه شوخی کند که باعث رنجش هیچ یک از مسافران نشود.
  6.  آگاهی و دانش یک راهنمای گردشگری، گنجینه اوست که هر چقدر پربارتر و غنی‌تر باشد، سفر ارزشمندتری برای مسافران می‌سازد.
  7. سازماندهی و مدیریت تور از جمله ویژگی‌هایی است که نبود آن، سفر را با بحران‌های جدی روبه‌رو می‌کند، بنابراین راهنمای تور باید بتواند به خوبی زمان را ساماندهی کند و برنامه‌ریزی دقیقی در تور خود داشته باشد. هر چقدر برنامه با نظم و هماهنگی بیشتری اجرا شود، رضایت مسافران بیشتر خواهد شد.

لیدر تو ر موفق

 ویژگی‌های بسیار دیگری را می‌توان نام برد که یک راهنما را حرفه‌ای‌تر و موفق‌تر می‌کند، امّا ما در اینجا تنها به بعضی خصوصیات بارز و مهم پرداختیم.

11:46 , 1396/06/15
11:46 , 2017/09/06
نرگس کاظمی فرد
user نرگس کاظمی فرد
pen کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه