021 88 80 00 55

کارگاه‌های آموزش گردشگری، ارسباران

کارگاه‌های آموزش گردشگری، ارسباران

در طی چند دهه اخیر، گردشگری یکی از صنعت‌های مهم پول‌ساز دنیا بوده که با اختصاص مقام سوم در زمینه سوددهی و پول‌سازی به خود، از صنایع تجاری مهم کشورها شده است و خصوصا در کشورهایی که پتانسیل خوبی برای گسترش صنعت گردشگری یا صنعت توریسم (tourism industry) دارند، مورد توجه خاص قرار گرفته است. از همین رو افراد زیادی به سمت گردشگری و مشاغل مربوط به آن رفته‌اند و با فعالیت در این زمینه، برای خود امکان‌های شغلی جذابی فراهم نموده‌اند. همین مسئله، این عرصه را به یک عرصه رقابتی تبدیل کرده که باعث شده برای بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و سازمان‌ها و شرکت‌های گردشگری، مسئله کیفیت در درجه بالای اهمیت قرار بگیرد و میزان تجربه فرد زمانی مفهوم و معنای واقعی پیدا می‌کند که دانش فنی خوبی از عرصه گردشگری نیز داشته باشد. به همین خاطر آموزش گردشگری نیز به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت کار فعالان گردشگری، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است.

برای کسب دانش فنی و دانش گردشگری، ابزارهای متنوعی وجود دارند. مهم‌ترین ابزار، شرکت در دوره‌های آموزش گردشگری است. چرا که در ایران برای فعالیت قانونی و گسترده داشتن در زمینه گردشگری، گذراندن دوره‌های آموزش گردشگری از سمت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی الزامی می‌باشد و بدون شرکت در این دوره‌ها، نمی‌توان به صورت قانونی فعالیت داشت و قطعا هیچ شرکت و یا اورگان گردشگری قانونمندی علاقه‌ به همکاری با شخصی که در این دوره‌ها شرکت نکرده است و مورد تایید وزارت میراث نمی‌باشد، ندارد. این قاعده در مورد کشورهای دیگر نیز صادق است و در این زمینه قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد.

کسب تجربه عملی نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم یادگیری و آموزش برای افرادی است که می‌خواهند در زمینه گردشگری فعالیت کنند. دلیل آن نیز این است که فرد با قرار دادن خود در موقعیت‌های مختلف گردشگری، با چالش‌ها و موانع بسیاری روبرو می‌شود که در هنگام مقابله با آن‌ها، علاوه بر چگونگی مواجهه با این چالش‌ها در سفر، با موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های آن منطقه نیز آشنایی پیدا می‌کند و همین تجربیات باعث می‌شوند علاوه بر دانش گردشگری او، قدرت او در بهتر کنترل کردن شرایط سفر بیشتر شود و به عنوان راهنمای تور یا تور لیدر بتواند با تسلط بیشتری فعالیت کند.

در کنار این‌ها، کارگاه‌ گردشگری نیز از ابزارهای مهمی‌ست که در بالا رفتن دانش گردشگری افراد نقش به سزایی دارد. به طور کلی در تعریف کارگاه باید بگوییم که کارگاه‌ آموزشی یا همان ورکشاپ، به معنای یک دوره کوتاه مدت آموزشی است که معمولا فشرده است و با حضور گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شود و متمرکز بر اصول، آموزش‌ها و مهارت‌ها در یک زمینه به خصوص است. گردشگری نیز یکی از آن موضوع‌های به خصوص است که اتفاقا پر است از ریزه‌کاری‌های بسیار که تمامی ندارند و برای کسی که می‌خواهد در این عرصه یک حرفه‌ای باشد، همیشه موضوعی برای آموزش و یادگیری وجود دارد و به همین خاطر است که کارگاه‌های آموزشی را می‌توان یکی از ابزارهای مهم بهبود دانش گردشگری دانست.

کارگاه‌های آموزش گردشگری مزایای بسیاری دارند. از جمله مزایای آن‌ها می‌توان گفت:

  • دانش گردشگری افراد را به روز رسانی می‌کنند.
  • افراد را با موضوعات جدید روبرو می‌کنند.
  • در صرف زمان صرفه‌جویی و در مدت زمان کم، فرد را با داده‌های جدید بسیاری مواجه می‌کنند.
  • مطالب بسیار زیاد و گسترده‌ای را به افراد آموزش می‌دهند.
  • تجربیات افراد را به یکدیگر منتقل می‌کنند.
  • مواردی که احتمالا به فراموشی سپرده شده‌اند را یادآوری می‌کنند.
  • موارد منسوخ شده و از بین رفته را به افراد اطلاع‌رسانی می‌کنند و مطالب صحیح و مورد تایید روز را به فرد منتقل می‌کنند.
  • افراد را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا با تبادل نظر و بررسی موضوعی مباحث، دانش گردگشگری خود را سنجیده و بر آن بیفزایند.
  • باعث بهبود روابط فعالان گردشگری می‌شوند و شرایط را برای گسترش روابط آن‌ها فراهم می‌سازند.
  • و....

کارگاه‌ گردشگری به عنوان یک مکمل، در کنار دوره‌های آموزش گردشگری و کسب تجربیات عملی، نقش به سزایی در بالا بردن مهارت‌های فعالان گردشگری دارد و در دنیای امروز که همه چیز رو به سریع‌تر شدن می‌رود و افراد به دنبال این هستند که در مدت زمانی کوتاه دچار بهبود و ترقی شوند، جایگاه خوبی در میان مخاطبان خود پیدا کرده‌اند.

کارگاه‌های آموزش گردشگری با توجه به تاثیر زیادی که بر دانش گردشگری دارند، بسیار ارزشمند و مهم هستند به همین دلیل موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران که همواره خود را در مقابل مخاطبین خود مسئول می‌داند و در تلاش است تا با فراهم کردن بستر آموزشی مناسب، بهترین‌ها را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد، از همان آغاز فعالیت آموزشی خود تا کنون، در کنار دوره‌های آموزشی و گردشگری و سفرها و بازدیدهای آموزشی، کارگاه‌های گردشگری متنوع بسیاری برای مخاطبین خود تشکیل داده است و از این طریق نهایت تلاش خود را برای بهبود هر چه بیشتر آموزش گردشگری و در نهایت بهبود شرایط صنعت گردشگری انجام می‌دهد.

اخیرا نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا و خانه‌مانی افراد، موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران با پیگیری‌های زیاد و مصمم و تحقیق درباره تمامی راه‌هایی که منجر به فراهم‌سازی بستر آموزشی مناسب از راه دور می‌شوند، در نهایت با آزمون و خطای بسیار و صرف زمان زیاد برای اطمینان پیدا کردن از بالا بودن سطح کیفی آموزش، موفق به فراهم‌سازی بستر مناسب برای برگزاری کارگاه مجازی (آنلاین) شده است.

و از آنجا که کارگاه‌های آموزشی از اهمیت آموزشی بسیاری برخوردار هستند موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران، در تلاش است که با برگزاری کارگاه‌های علمی گردشگری، راه آموزش را بر مخاطبین خود هموار سازد و به هرچه تخصصی‌تر شدن دانش گردشگری افراد کمک کند.

افرادی که به دنبال شرکت در کارگاه‌های به روز گردشگری موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران هستند، می‌توانند از طریق سایت رسمی موسسه و یا صفحات مجازی موسسه از چگونگی برگزاری کارگاه‌های آموزش گردشگری آن مطلع شوند.

امید است که با گسترش هر چه بیشتر دانش گردشگری و بهبود دانش فنی فعالان گردشگری، این صنعت در کشور عزیزمان ایران، دچار بهبود شود و شاغلین در این عرصه به شناخته شدن هر چه بیشتر کشور زیبای‌مان ایران کمک کنند تا از این طریق شرایط کلی جامعه نیز دستخوش تغییرات خوب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شود.

08:00 , 1399/01/18
08:00 , 2020/04/06
user  الهام رشید گلهین
pen  کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه