021 88 80 00 55

بازی‌های مهیج در سفر

بازی‌های مهیج در سفر

چه بازی‌هایی مناسب سفرها و برنامه‌های دوستانه و جمعی می‌باشند؟ در این مطلب ما تعدادی از بازی‌های گروهی و مناسب برای سفرها را معرفی کرده‌ایم که به راهنمای تور کمک می‌کند در زمان‌های فراغت در تور با همسفران خود انجام دهد؛ بازی‌هایی مانند قاتل یاب، گوله داغ، پانتومیم، دبرنا و...

بدون شک یکی از قسمت‌های جذاب و هیجان انگیز در سفرهای گروهی، بازی‌‌هایی هستند که با همسفران خود انجام می‌دهیم. بازی‌ در سفر، علاوه بر پر کردن زمان‌های خالی؛

  1. بر مهارت‌های فردی و جمعی ما تاثیر گذاشته و سبب تقویت آن‌ها می‌شود.
  2. کمک می‌کند حس صمیمیت بین افراد بیشتر شده و همسفران بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر بگیرند.
  3. باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن می‌شود که هیجان و انرژی بالایی برای افراد به همراه می‌آورد.

 

اما در سفر چه بازی‌هایی می‌توانیم انجام دهیم؟ علاوه بر بازی‌های کارتی و بوردگیم‌ها (board game) که می‌توان به صورت جمعی و گروهی بازی کرد، ما در این مطلب تعدادی از بازی‌های رایج در سفرها را نیز برای شما گفته‌ایم.

 

بازی‌های ساده در سفر

مجسمه شو

در طول مسیرهای پیاده‌روی و پیمایشی، یک نفر را جلوتر از بقیه افراد قرار دهید. این فرد باید در مقاطع مختلف در مسیر، به سمت سایرین برگشته و به یک شکل خاص مانند یک مجسمه یا اثر معروف شکل گرفته و بایستد و سایر نفرات باید حدس بزنند که مجسمه کیست و خودشان هم سریعا به شکل همان مجسمه دربیایند. یک بازی شاد که هیجان انگیزترین قسمت آن، شکلک‌های مختلفی هستند که افراد از خودشان نشان می‌دهند.

 

اون کارو نکن

یک نفر را به عنوان گرداننده بازی انتخاب می‌کنید. این فرد باید به شرکت کنندگان عبارت‌های مختلفی بگوید مثلا، بشین، راه نرو، بپر. اما در این بازی هر کس باید خلاف آنچه به او گفته می‌شود را انجام دهد، در غیر اینصورت می‌بازد. برنده کسی است که تا آخرین بازی را به طور صحیح انجام دهد.

 

 

علی بازی

هر یک از افراد باید یک اسم دو بخشی انتخاب کنند که بخش دوم آن، علی است مانند محمدعلی یا گرگعلی. اسم خود را با ریتم و به صورت موزون گفته و به فرد دیگری که اسمی مشابه دارد پاس می‌دهد، برای مثال "از محمدعلی به پیرعلی، علی علی". اگر فرد دوم توجهی نکند یا اسمی را اشتباه بگوید، از بازی خارج می‌شود و بازی بین سایر افراد به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

 

پانتومیم

پانتومیم از جمله بازی‌های رایج در سفرها می‌باشد. برای این بازی باید شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کنید. هر گروه یک سری کلمه یا عبارت برای خود پیدا کرده و به یک نفر از اعضای گروه دیگر اعلام می‌کند. آن فرد باید بتواند در زمان مشخص شده و تنها به کمک علامت دست، حرکات بدن و بدون صحبت کردن، کلمه را برای هم‌تیمی‌های خود اجرا کند تا آنها موفق به شناسایی کلمه مورد نظر بشوند. گروهی که تعداد بیشتری از کلمات را حدس زده باشند، برنده است.

 

 

گوله داغ 

از افراد می‌خواهید که به صورت دایره‌ای بایستند. یک شی کوچک مانند توپ را به یکی از شرکت کنندگان بدهید و موزیک را پخش کنید. افراد باید در طول پخش موزیک، این شی را دست به دست کنند تا به نفرات بعدی برسد. زمانی که موزیک قطع می‌شود، کسی که توپ را دست دارد، بازنده است و باید از دایره خارج شود. کسی که تا پایان بازی در دایره می‌ماند، برنده می‌شود.

 

ادا بازی

عبارات و موقعیت‌های مختلفی را روی کاغذ بنویسید و درون یک ظرف بریزید، مثلا "خواننده مورد علاقه خود را از نزدیک دیده‌ای"، ساختمان روبرویی تو آتش گرفته است" و... هر یک از نفرات باید به طور تصادفی یکی از کاغذها را از ظرف بیرون آورده و واکنش مناسب آن را اجرا کند، برای مثال ترسیدن، خندیدن و... جملاتی با موقعیت‌های جالب و خنده‌دار، جذابیت این بازی را بیشتر می‌کنند.

 

داستان بساز

یکی از نفرات با گفتن یک کلمه، داستان را شروع می‌کند. نفر بعدی باید یک کلمه دیگر به آن اضافه کند، نفر بعدی به دو کلمه قبلی، یک کلمه جدید اضافه می‌کند و به همین ترتیب تا آخرین نفر، ادامه پیدا می‌کند تا داستان کامل شود. در این بازی با استفاده از کلمات خنده‌دار و بدون ارتباط می‌توان داستانی جالب ساخت.

 

 

طناب‌کشی

شرکت کنندگان را به دو گروه‌ تقسیم کنید. گروه اول در یک سمت طناب و گروه دیگر در سمت دیگر قرار می‌گیرند. یک خط نیز در وسط زمین می‌کشیم. با سوت داور، بازی آغاز شده و شرکت کنندگان هر طرف، باید طناب را به سمت خود بکشند. تیم برنده، آن گروهی است که موفق شود تیم مقابل را از خط میانه دو گروه رد کند.

 

بادکنکت نترکه

شرکت کنندگان را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. همه افراد باید یک بادکنک به دست یا پای خود ببندند. اعضای هر تیم باید سعی کنند بادکنک‌های تیم‌های دیگر را بترکانند اما مراقب باشند بادکنک خودشان نترکد. در پایان، تیمی برنده است که کمترین تعداد بادکنک را از دست داده باشد.

 

قاتل یاب (چشمک)

از افراد بخواهید که به صورت دایره‌ای بایستند. تعدادی کارت بین افراد پخش کنید که روی یکی از آنها، "قاتل" و روی دیگری "کارآگاه" نوشته شده و سایرین با عنوان "مقتول" نوشته شده‌اند. همه افراد باید تنها کارت خود را ببینند، غیر از کارآگاه که همه باید او را بشناسند. بازی شروع می‌شود، قاتل باید سعی کند به کمک چشمک زدن به افراد، آنها را کشته و از بازی خارج کند، اما کارآگاه نباید متوجه چشمک او بشود. کارآگاه نیز باید سعی کند قاتل را شناسایی کند. با شناسایی شدن قاتل توسط کارآگاه، قاتل فعلی به عنوان کارآگاه بازی بعدی انتخاب می‌شود و مجدد کارت‌های بازی بین سایرین پخش می‌شود.

 

دبرنا

یکی از بازی‌های گروهی جذاب، دبرنا است. این بازی شامل تعدادی کارت می‌باشد که اعدادی بین 1 تا 99 در خانه2های مختلف و به صورت پراکنده روی آنها نوشته شده است. یک کیسه شامل مهره‌هایی با شماره‌های 1 تا 99 نیز وجود دارد. 

به هر یک از شرکت کنندگان، یک یا چند کارت می‌دهید. یک نفر هم به عنوان کیسه‌دار بازی تعیین می‌کنید که مهره‌ها را از کیسه درآورده و بخواند. همچنین مقداری نخود یا لوبیا (یا هر شی کوچک دیگری که در دسترس شما وجود دارد) بین شرکت کنندگان پخش می‌کنید تا برای پر کردن خانه‌های کارت خود از آن استفاده کنند.

فردی که مسئول کیسه مهره‌هاست، شروع می‌کند. به ترتیب مهره‌ها را از کیسه در آورده و شماره آنها را می‌خواند. شرکت کنندگان باید با شنیدن هر عدد، در صورتی که آن عدد را روی کارت‌ خود دارند، جای آن را با یک نخود (یا لوبیا) پر کنند. در ادامه اولین کسی که موفق شود یک ردیف از اعداد روی کارتش را پر کند، با بلند گرفتن عبارت "دبرنا" برنده شدن خود را اعلام می‌کند. همچنین اولین کسی که موفق بشود تمامی اعداد روی کارت را پر کند، برنده اصلی بازی خواهد بود.

 

 

موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران به منظور افزایش تجربه و مهارت راهنمایان طبیعت‌گردی، ایرانگردی و جهانگردی و همچنین راهنمایان تورهای تخصصی، اقدام به برگزاری کارگاه بازی‌های سفری و گروهی نموده است تا راهنمایان بتوانند علاوه بر آموزش‌های تئوری، از آموزش‌های عملی و اجرایی نیز بهره‌مند و با انواع بازی‌ها آشنا شوند.

08:00 , 1401/04/21
08:00 , 2022/07/12
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه