021 88 80 00 55

بازدید آموزشی آشنایی با گیاهان - باغ گیاهشناسی (مرداد 1401)

بازدید آموزشی آشنایی با گیاهان - باغ گیاهشناسی (مرداد 1401)

بازدید آموزشی آشنایی با گیاهان، مرداد ماه 1401 در باغ گیاهشناسی ملی و با حضور استاد مجید اسکندری، برای فراگیران دوره راهنمای طبیعت‌گردی برگزار شد. در این سفر فراگیران با انواع گونه‌های گیاهان آشنا شدند.

بازدید آموزشی آشنایی با گیاهان ایران ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 21 مرداد 1401 با حضور استاد مجید اسکندری عزیز، راهنمای برنامه خانم لیدا بصیرت‌نیا و تعداد 18 نفر از فراگیران دوره راهنمای طبیعت‌گردی موسسه ارسباران از درب باغ گیاهشناسی ملی آغاز شد.

در ابتدای برنامه با توجه به اینکه تعدادی از بازدیدکنندگان از فراگیران مجازی موسسه بودند، جهت آشنایی بیشتر، جلسه معارفه‌ای برگزار شد. سپس گروه به همراه استاد به بازدید از برخی از مناطق باغ رفته و با گونه‌های موجود در این مناطق آشنا شدند. از میان گونه‌های بازدید شده در این برنامه می‌توان به بلوط همیشه سبز، سرو خمره‌ای (سرو نوش)، سرو نقره‌ای، سرو شیراز (سرو زربین)، سرو آتشین (تنها سرو خزان‌کننده)، نیلوفر آبی (Lotus)، لویی، کاج کاشفی، بلوط قرمز، ارس، انجیلی، زبان گنجشک، سرخدار، آختی سیاه، نمان (توس)، نمدار (زیفون)، افرا پلت و لیلکی اشاره کرد.

 

از جمله نکات جذاب مورد بحث، نحوه نامگذاری برخی گیاهان و هم چنین داستان‌ها و قصه‌های روایت شده در مورد آنها مانند بومادران (آشیل)، داغداغان (تا یا تهک)، سوداب (گیاهی از خانواده اسپند و مقدس در آیین زرتشتی)، نیلوفر  (Lotus) و... بود.

همچنین در خصوص کاربردهای گیاهان در صنایع مختلف و موارد استفاده دارویی گیاهان نیز به طور کامل توضیحاتی ارائه شد. برای مثال کاربرد صمغ سرو خمره‌ای در صنعت کشتی‌سازی در یونان قدیم، چوب درخت داغداغان برای چشم زخم، زیتون تلخ برای دفع آفات و... به طور جامع مورد بحث قرار گرفت.

 

در ادامه استاد در مورد داروهای مهم کشف شده از گیاهان و منشا آنها مانند آسپیرین (برگرفته از درخت بید) و آتروپین (برگرفته از درخت آتروپا بلادونا) و نیز  گیاهانی که شیرابه زرد و سفید دارند و سمی هستند برای فراگیران به طور کامل توضیح دادند.

از دیگر نکات این بازدید، آموزش نحوه استفاده از برنامه Plantnet جهت شناسایی گیاهان و بررسی صحت اسامی معرفی شده توسط برنامه با اسامی موجود در باغ بود.

در نهایت برنامه در ساعت 13:50 به اتمام رسید. با توجه به وسعت باغ گیاهشناسی و محدودیت زمانی، به صلاحدید استاد مناطق مورد بازدید در این برنامه، منطقه گیاهان زینتی، هیرکانی و البرز بودند.

 

گزارش بازدید آموزشی آشنایی با گیاهان به نگارش سرکار خانم پریسا رباط به پیوست آمده است. جهت آشنایی بیشتر با انواع گونه‌های گیاهی ایران و نحوه برگزاری این بازدید، مطالعه این گزارش و گزارش‌ برنامه‌‎های قبلی پیشنهاد می‌شود.

همچنین شما می‌توانید گزارش سفرها و بازدیدهای آموزشی خود را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت ارسباران منتشر شود.

فایل پیوست
plant tour.pdf (152KB)
08:00 , 1401/08/10
08:00 , 2022/11/01
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه