021 88 80 00 55

انواع گردشگری (قسمت چهارم)

انواع گردشگری (قسمت چهارم)

همانطور که می‌دانید سفرها با توجه به نوع، محل و مدت سفر، جاذبه‌های مورد بازدید در مقصد و هدف از سفر، متنوع بوده و به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

در ادامه معرفی انواع گردشگری در سه مطلب پیشین، اکنون به معرفی سایر انواع گردشگری همچون گردشگری دریایی، گردشگری حیات‌وحش، گردشگری آهسته و گردشگری روستایی می‌‎پردازیم.

سبک سفرهای شما به چه صورت است؟ آیا ترجیح می‌دهید به قصد بازدید از یک اثر تاریخی معروف سفر کنید یا برای بازدید از گونه جانوری اندمیک یک منطقه؟

هر ساله، میلیون‌ها نفر به دلایل مختلفی راهی سفر می‌شوند، این سفرها ممکن است به قصد تفریح، شرکت در یک رویداد خاص، بازدید از یک جاذبه تاریخی مهم و... انجام شوند که در نتیجه ماهیت سفر آنها متفاوت از سایرین خواهد بود. بر همین اساس سفرها به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع سفرها آشنا می‌شویم.

 

22.گردشگری حیات‌وحش (wildlife tourism)

سفرهایی که به منظور مشاهده حیات‌وحش و آشنایی بیشتر و حتی عکسبرداری از آنها انجام می‌شوند، جزو گردشگری حیات‌وحش قرار می‌گیرند. در واقع هدف اصلی گردشگری حیات‌وحش، مشاهده حیوانات در محیط‌ طبیعی زندگی آنهاست. قاره آفریقا یکی از میزبانان اصلی گردشگری حیات‌وحش در دنیاست که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.

سافاری در آفریقا، تماشای وال‌ها از درون قایق، پرنده‌نگری و... از نمونه‌های گردشگری حیات‌وحش می‌باشند. همچنین پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره از مهمترین مکان‌های بازدید از حیات‌وحش محسوب می‌شوند که البته سفر به آنها، اصول و کدهای رفتاری خاصی را طلب می‌کند.

 

23.گردشگری دریایی (marine tourism)

سفرهایی که به مقاصد دریایی با هدف تفریح در آب‌های عمیق و با فاصله‌ از ساحل انجام می‌شوند، در زمره گردشگری دریایی قرار می‌گیرند. در واقع در این نوع از گردشگری، دریاها و اقیانوس‌ها محور اصلی فعالیت‌های سفر می‌باشند. تفریحاتی همچون جت اسکی، فلای بورد، غواصی، ماهیگیری در آب‌های عمیق و تورهای کشتی کروز جزو تفریحات گردشگری دریایی قرار می‌گیرند.

هفت استان ایران (استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) با دریاهای خزر و عمان و خلیج فارس هم‌جوار بوده و سواحل طولانی دارند، از این رو کشور ما ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دریایی دارد که متاسفانه به خوبی از آن بهره‌برداری نشده است.

در کنار گردشگری دریایی، گردشگری ساحلی وجود دارد که سفر به مناطق ساحلی کم عمق را شامل می‌شود.

 

24.زمین گردشگری (geotourism)

شاخه‌ای از گردشگری که به مشاهده و شناخت پدیده‌های زمین‌شناختی می‌پردازد تحت عنوان ژئوتوریسم شناخته می‌شود. در حقیقت جاذبه‌های بی‌جان طبیعت، هدف اصلی این نوع از گردشگری هستند. در این نوع از سفر، افراد به منظور بازدید از سایت‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد مانند غارها، تنگه‌ها، دره‌ها، معادن قدیمی، گل‌فشان‌ها، سواحل صخره‌ای و... راهی سفر می‌شوند.

عموما زمین‌گردشگران در سفرهای خود مقاصدی را انتخاب می‌کنند که به عنوان ژئوپارک شناخته می‌شوند. ژئوپارک از گردهم آمدن تعدادی از سایت‌ها و جاذبه‌های زمین‌شناختی خاص در نزدیکی یکدیگر به وحود می‌آید، لذا می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقمندان به زمین‌گردشگری باشد تا بتوانند تعداد زیادی از سایت‌ها را در نزدیکی یکدیگر مشاهده نمایند.

 

25.گردشگری روستایی (rural tourism)

نوعی از گردشگری که به بازدید از روستاها و آشنایی با فرهنگ، هنر، میراث و زندگی مردم روستایی پرداخته و منجر به بهره‌مندی روستاییان از لحاظ اجتماعی و اقتصادی می‌شود، گردشگری روستایی نامیده می‌شود. در گردشگری روستایی گردشگران علاقمندند از جاذبه‌های طبیعی و بافت محلی قدیمی روستا بازدید کنند، با مردم محلی ارتباط برقرار کنند، قصه‌ها و افسانه‌های روستایی را بشنوند و با آداب و رسوم مردم منطقه از نزدیک آشنا شوند؛ بر همین اساس گردشگری روستایی خود به طبیعت‌گردی، گردشگری فرهنگی و گردشگری کشاورزی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها مخاطب خود را دارند.

بازدید از جشنواره‌های محلی خاص، نمایشگاه‌های سوغات و صنایع دستی محلی، شرکت در تئاترها و نمایش‌های بومی و... نیز در زمره فعالیت‌های گردشگری روستایی قرار می‌گیرند.

 

26.گردشگری هنری (art tourism)

گردشگری هنری نوعی از گردشگری‌ست که به منظور بازدید از نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها، برنامه‌های هنری اجرا شده در سالن‌های اپرا، سالن‌های تئاتر و سالن‌های موسیقی و همچنین حضور در کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های هنری که با هدف معرفی پیشینه‌های فرهنگی و هنری یک منطقه به سایرین انجام می‌شود، صورت می‌گیرد. عموما فستیوال‌ها و جشنواره‌های هنری به زمان خاصی اختصاص دارند و گردشگران حوزه گردشگری هنری، باید زمان خود را با زمان برگزاری آ‌ن‌ها تنظیم کنند؛ البته این محدودیت زمانی درباره موزه‌ها وجود ندارد و همواره قابل بازدید هستند.

جشنواره فیلم کن یکی از جشنواره‌های هنری کشور فرانسه است که هر ساله هنرمندان، خبرنگاران، منتقدان و علاقمندان هنر را گرد هم می‌آورد.

 

27.گردشگری آهسته (slow tourism)

نوعی از سفر که به جزئیات توجه بیشتری داشته و عموما در مسیرهایی انجام می‌شود که مسافران کمتری دارد، به عنوان گردشگری آهسته شناخته می‌شود. در این نوع از سفر، فرد در واقع تلاش می‌کند روح مکان‌ها و فرهنگ‌هایی که به دور مانده را احساس کند، نه آنکه با سرعت و عجله صرفا دیداری گذرا از آن‌ها داشته باشد. در این نوع از گردشگری به منظور درک بهتر از محل مورد بازدید، غالبا بر سادگی و راحتی سفر تکیه می‌شود.

در گردشگری آهسته، ارتباط معناداری بین گردشگر با مردم محلی، مکان‌ها، فرهنگ‌ها، غذاها، میراث تاریخی و فرهنگی و طبیعت برقرار می‌شود. همچنین گردشگر در این نوع سفر عموما بازه طولانی‌تری در مقصد حضور دارد، لذا این نوع از سفر مناسب افرادی‌ست که در جستجوی آرامش و ارتباط عمیق‌تر با طبیعت هستند و مایلند تجربه متفاوتی از سفر به دست بیاورند.

 

ادامه دارد...

08:00 , 1401/10/20
08:00 , 2023/01/10
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه