021 88 80 00 55

انواع گردشگری (قسمت سوم)

انواع گردشگری (قسمت سوم)

در بخش اول و دوم معرفی انواع گردشگری با بیش از 10 نوع از گردشگری آشنا شدیم و متوجه شدیم گردشگری به دلایل مختلف و با هدف بازدید از جاذبه خاص، شرکت در رویداد مهم، تجربه تفریحات متفاوت و... اتفاق می‌افتد. در این مطلب نیر با تعداد دیگری از انواع گردشگری آشنا می‌شویم.

سفر به مقاصد مختلف با انگیزه و هدف‌های متفاوت صورت می‌گیرد، لذا سبب شده گردشگری به سبک‌های متنوع درآمده و هر یک از سفرها، در گروه خاصی از انواع سفر دسته‌بندی شوند. در ادامه با تعدادی از سبک‌های سفر آشنا می‌شویم.

 

15.گردشگری ورزشی (sport tourism)

گردشگری ورزشی، سفر به مقاصد مختلف به منظور دیدن مسابقات ورزشی یا شرکت در آنهاست؛ در حقیقت رویدادهای ورزشی، جاذبه اصلی این سفرها هستند. این نوع از گردشگری، به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. گردشگری ورزشی فعال: سفرهایی که به منظور شرکت در تورنمت‌ها و مسابقات ورزشی مانند قایقرانی، ماهیگیری، شنا، گلف و... برگزار می‌شوند.
  2. گردشگری رویدادهای ورزشی: سفرهایی که به قصد مشاهده یا شرکت در ورزش‌های بزرگ و پرطرفدار مانند بازی‌های المپیک و مسابقات جام جهانی فوتبال در شهر و کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شوند.
  3. گردشگری ورزشی نوستالژی: سفرهایی که به منظور  بازدید از جاذبه‌های گردشگری ورزشی مانند تالار مشاهیر ورزشی، موزه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های بزرگ و مشهور دنیا برگزار می‌شوند.

از آنجایی که ورزش‌های مختلف، مخاطبان متفاوتی دارند این نوع از گردشگری مورد توجه عموم افراد قرار می‌گیرد و افراد مختلف به منظور شرکت در مسابقات و مشاهده رویدادهای ورزشی به نقاط مختلف حهان سفر می‌کنند، در نتیجه این نوع از گردشگری به نوعی جزو سفرهای تفریحی و گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات تبدیل شده است.

 

16.گردشگری سیاسی (political tourism)

سفرهای افراد و سران سیاسی یک کشور به نقاط مختلف که به منظور شرکت در اجلاس و مجامع بین‌المللی، کنگره‌ها و سمینارهای سیاسی، جشن‌های ملی و مذهبی، مراسم ویژه مانند جشن پیروزی رهبران احزاب و به حکومت رسیدن آنها و نظایر آن انجام می‌شود، در زمره گردشگری سیاسی قرار می‌گیرند. از طرفی نوع دیگر گردشگری سیاسی که شامل عموم افراد می‌شود، سفر به منظور بازدید از جاذبه‌های سیاسی‌ست که در هر کشوری وجود دارد، مانند کاخ کرملین روسیه و کاخ گلستان ایران.

اگر به تاریخ ایران نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که سراسر ایران جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد، چرا که در طول تاریخ بسیاری از شهرهای ایران مراکز قدرت بوده‌اند و اتفاقاتی در هر سلسله ایران در دوره‌های مختلف روی داده است که خود جاذبه‌ سیاسی برای گردشگران داخلی و خارجی است نکته جالب توجه در بسیاری از این اتفاقات تاریخی، دخیل بودن دولت‌های خارجی در آنهاست که این موضوع هم می‌تواند برای گردشگران خارجی جذابیت زیادی داشته باشد.

 

17.گردشگری شهری (urban tourism)

این نوع از گردشگری که از پرطرفدارترین انواع گردشگری در جهان است، در واقع سفر به قصد بازدید از موزه‌ها، آثار و بناهای تاریخی، پارک‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر و موسیقی، شهربازی‌ها، مراکز تجاری و… یک شهر است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. برآورده کردن نیاز گردشگران برای گردش در شهر و بازدید از جاذبه‌های مختلف سبب شده تا در شهرهای توریستی، خدمات و امکانات بیشتری همچون رستوران و محل‌ اقامت در نظر گرفته شود.

 

18.گردشگری کودک (child tourism)

گردشگری کودک، نوعی از گردشگری است که به همراه کودکان انجام می‌شود و علاوه بر بازی کردن و بازدید از جاذبه‌هایی که برای‌ کودکان لذت‌بخش است، بر آموزش آن‌ها نیز تمرکز دارد. در این نوع از سفر کودک فرصت کسب تجربه‌های جدید را پیدا کرده و به کشف و مشاهدات عینی دست می‌زند که سبب افزایش دانش و اطلاعات عمومی او خواهد شد، با سایر افراد ارتباط برقرار می‌کند و مهارت‌های فردی خود را توسعه می‌بخشد که در نتیجه تاثیر مثبتی در رشد کودک داشته و هوش اجتماعی و هیجانی او افزایش می‌یابد. تجربه بازی‌های جمعی و گروهی نیز به ارتقای مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودک کمک نموده و حضور در گروه، سبب تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و همکاری او می‌شود.

 

19.گردشگری رویداد (event tourism)

سفر به منظور شرکت و بازدید از رویدادهای مختلف، مانند شرکت در نمایشگاه‌ها، مسابقات ورزشی، رویدادهای هنری، نوشیدنی و غذا و.. برگزار می‌شوند در گروه گردشگری رویداد قرار می‌گیرند. از آنجایی که رویدادها سبب برقراری ارتباط بیشتر بین ملل مختلف و جذب مخاطبین با سلایق مختلف می‌شوند، از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند، به همین سبب کشورها باید برای جذب گردشگر رویدادهای متفاوت و  خلاقانه برگزار کنند. رویدادهایی مانند اکسپو، مسابقات جام جهانی فوتبال، فستیوال رقص، گلاب‌گیری و... از انواع این گردشگری هستند.

 

20.گردشگری عشایری (nomadic tourism)

سفرهایی که به قصد بازدید از محل و امکانات زندگی عشایر برگزار می‌شوند، در گروه گردشگری عشایر قرار می‌گیرند. هدف از گردشگری عشایر در واقع شناخت اقوام مختلف و آشنایی با فرهنگ و رسوم آنهاست. این نوع از گردشگری علاوه بر اینکه به معیشت و رفاه عشایر کمک می‌کند، سبب حفظ و پاسداری فرهنگ، سنت‌ها و از همه مهمتر میراث این افراد نیز می‌شود.

در گردشگری عشایری، گردشگران در مراسم‌ و آیین‌های ویژه اقوام و عشایر مختلف حضور می‌یابند و با فرهنگ و آداب و رسوم و شیوه زندگی‌ آنها آشنا می‌شوند. از آنجا که زندگی پیشرفته روبه رشد بوده و زندگی به سمت شهرها جریان دارد، این نوع از زندگی و در نتیجه این نوع از گردشگری در حال از بین رفتن است.

 

21.گردشگری موسیقی (music tourism)

این نوع از گردشگری که در گروه گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد، مناسب افرادی‌ست که با هدف شرکت در یک نمایش، کنسرت موسیقی و یا جشنواره‌های موسیقی به مقاصد مختلف سفر می‌کنند. همچنین هدف از این نوع از سفر می‌تواند دیدار با مشاهیر و بزرگان موسیقی باشد. در واقع در این نوع از گردشگری، موسیقی به عنوان جاذبه‌ اصلی سفر مطرح می‌شود.

با توجه به اینکه کشور ایران از تنوع قومیتی و فرهنگی سیار غنی برخوردار است، پتانسیل تحقق این نوع از گردشگری را دارا می‌باشد؛ موسیقی سیستان و بلوچستان که نماد فرهنگ و تمدن ایران باستان است، موسیقی پربار و ریتمیک کردستان، ترانه‌های محلی خطه شمال کشور و... از نمونه جاذبه‌های گردشگری موسیقی کشورمان ایران می‌باشند.

 

ادامه دارد...

08:00 , 1401/09/29
08:00 , 2022/12/20
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه