021 88 80 00 55

راهنمای طبیعت گردی کیست؟ (قسمت دوم)

راهنمای طبیعت گردی کیست؟ (قسمت دوم)

در قسمت اول به دو سرفصل تفسیر و استقرار در طبیعت اشاره نمودیم. در این قسمت با دروس پستانداران و پرندگان آشنایی پیدا خواهید کرد.

بیایید با راهنمای طبیعت گردی در قالب دروس دوره آموزشی راهنمای طبیعت گردی بیشتر آشنا شویم...

به هر حال برای انتخاب هر شغلی باید با دوره آموزشی مختص همان شغل آشنایی پیدا کرد.

آشنایی با پستانداران، دوره راهنمای طبیعت گردی

  • درس آشنایی با پستانداران

طبیعت گردی، سفر به مناطق بکر طبیعی است. به نظر شما در یک سفر طبیعت گردی لازم است با تنوع جانوری که در طبیعت حضور دارند، آن هم طبیعت بکر و دست نخورده آشنا باشیم؟

ما که ترجیح می‌دهیم با خیال آسوده و مطلع پا به دل طبیعت بگذاریم تا نا آشنا رفتن و صدمه دیدن.

تصوری از کلاس پستانداران دارید؟

کشور ما ایران به علت وسعت زیاد و شرایط اقلیمی، گونه‌های جانوری متفاوتی را دارد. این تنوع در میان گونه‌های پستانداران به حدی است که می‌توان ایران را مجموعه‌ای از پستانداران اروپایی، آسیایی، آفریقایی و پستانداران خاص ایران نامید.

شاید فکر کنید خوب در این کلاس استاد انواع پستانداران را معرفی می‌کند. بله، ولی نه فقط معرفی. در این کلاس فراگیران با پستانداران از تولد تا بلوغ، خصوصیات فیزیکی و ظاهری، زیستگاه، تغذیه آنان و حتی سرگین آنها آشنایی پیدا خواهند کرد. این درس یک سفر علمی و عملی نیز دارد تا از نزدیک در محیط طبیعی فراگیران پستانداران را رصد کنند. همچنین در راستای تخصصی شدن بحث پستانداران دوره‌ای با نام دوره حیات وحش طراحی گردیده است که تور لیدرها می‌توانند آشنایی جامع‌تری با پستانداران، مواجه با آنها در طبیعت و... کسب نمایند. 

آشنایی با پستانداران، دوره راهنمای طبیعت گردی

چندی پیش در بازدید تفسیر میراث فراگیران دوره راهنمای طبیعت گردی، یکی از فراگیران خاطره جالبی از علاقمندی خود به گذراندن دوره تورلیدری را تعریف کرد، خلاصه خاطره به این شرح بود که دوست عزیزمون در یک همایش مرتبط با یوز ایرانی پس از شنیدن مطالبی در رابطه با سرگین حیوانات به سمت دوره راهنمایان طبیعت گردی سوق پیدا می‌کند و علاقمند می‌گردد تا دوره‌های آموزشی راهنمای طبیعت گردی را بگذراند.

به یاد داشته باشید تور لیدر به نوعی هم محافظ تیم است، هم مفسر. طبیعت زیبایی‌های خیره کننده‌ای دارد خصوصاً برای مسافری که تازه با طبیعت آشتی نموده است. زیبایی ذهن پرسشگر مسافر را به کاوش وا می‌دارد تا حتی ردپای جانوران را واکاوی نماید در کنار این موضوع، طبیعت و جاندارانش گاه خطرآفرین می‌گردند. پس نیاز است طی دوره آموزشی تور لیدرها در رابطه با حیوانات اهلی و وحشی و خصوصیات آنها بیاموزند.

آشنایی با پرندگان، دوره راهنمای تخصصی پرنده نگری

  • درس آشنایی با پرندگان

رفتن به طبیعت و تجربه‌ی تماشای پرندگان از تفریح‌های علمی شناخته شده‌ای است که در زبان انگلیسی Birdwatching نام دارد و در فارسی معادل واژه پرنده نگری است.

تنوع در میان گونه‌های پرندگان به اندازه‌ای است که ایران را به یکی از مناطق خاص و حائز اهمیت در این مورد معرفی کرده است. شاهد این جمله، رکورد 178 گونه پرنده تنها در کلان شهر تهران و تورهای پرنده نگری پارک شهر است.

یکی دیگر از دروس پایه دوره راهنمای طبیعت گردی آشنایی با پرندگان است. از سرفصل‌های این درس می‌توان به آشنایی با خصوصیات ظاهری پرندگان، رفتار پرندگان، مهاجرت (کوچ)، شناسایی و تماشای پرندگان، معرفی زیستگاه‌های شاخص پرندگان، ارزشش‌های پرندگان، رده‌بندی پرندگان، قوانین و مقررات مربوط به حیات وحش ایران اشاره نمود.

آشنایی با پرندگان، دوره راهنمای تخصصی پرنده نگری

با توجه به تنوع اقلیمی و پرندگان موجود در کشور و علاقمندی فراگیران دوره آموزشی تورلیدری به مبحث پرندگان در کلاس‌های آشنایی با پرندگان، دوره آموزشی راهنمای تخصصی پرنده نگری توسط موسسه ارسباران و کلوپ پرنده نگری طرلان طراحی و برگزار گردید و در سال 94 جمعی از فارغ التحصیلان ارسباران باشگاه پرنده نگری ایرانیان را تأسیس و شروع به فعالیت در زمینه تورهای پرنده‌نگری نمودند.

در عین حال که پرنده‌نگری رشته‌ای نوپاست از زمره سفرهایی است که بازدیدکننده بسیاری دارد. سفر به طبیعت به قصد رکورد پرنده‌ها تجربه لذت همزمان زیبایی‌های زمین و آسمان است.

ادامه دارد...

08:00 , 1395/03/08
08:00 , 2016/05/28



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه