021 88 80 00 55

سفر آموزشی آشنایی با پرندگان - تالاب عشق آباد (آذر 1400)

سفر آموزشی آشنایی با پرندگان - تالاب عشق آباد (آذر 1400)

سفر آموزشی پرندگان، آذرماه 1400 در تالاب عشق آباد و با حضور استاد پرویز بختیاری برای فراگیران دوره راهنمای طبیعت‌گردی برگزار شد. در این سفر فراگیران موفق شدند بیش از 30 گونه پرنده را مشاهده و شناسایی کنند.

سفر آموزشی آشنایی با پرندگان ایران ساعت 6 صبح روز جمعه 26 آذر 1400 با حضور 25 نفر از فراگیران دوره راهنمای طبیعت‌گردی موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران، مدرس دوره آقای پرویز بختیاری و راهنمای سفر، آقای سیامک درفشی از درب موسسه آغاز شد. 

پیش از رسیدن به مقصد استاد بختیاری در مورد رفتار پرندگان و نحوه حرکت آنها برای فراگیران توضیح دادند و گروهی از پرندگانی که در حال حرکت به صورت جمعی بودند را به فراگیران نشان دادند. همچنین راهنمای سفر آقای درفشی با طرح چند سوال جالب در مورد پرندگان، حاضرین در سفر را به چالشی هیجان انگیز دعوت کردند تا فراگیران با دقت و علاقه مضاعف در طول سفر همراه شوند.

 

پس از رسیدن به مقصد فراگیران از ماشین پیاده شده و در مسیر مخصوص تالاب شروع به حرکت کردند. در طول این مسیر انواع پرنده‌ها در کنار آب یا در حال پرواز در آسمان قابل رویت بودند. استاد بختیاری در طول مسیر با مشاهده هر پرنده، توضیحاتی در مورد نحوه رفتار و تشخیص گونه‌ و راسته آن پرنده به فراگیران می‌دادند و به افراد کمک می‌کردند که بتوانند به کمک دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ، پرندگان را مشاهده کنند.

 

در طی مسیر فراگیران موفق شدند کاکایی‌ سرسیاه کوچک، حواصیل خاکستری، خروس کولی، کوکورسیاه، اگرت بزرگ و عقاب دم سفید را مشاهده کنند. همچنین با دقت و تمرکز بالا، فراگیران شانس این را پیدا کردند که لابلای نی‌زارها ماهی خورک کوچک زیبا را ببینند و در سمت دیگر نی‌زارها نیز موفق به دیدن اردک سرسبز و چنگر معمولی شدند.

تمام افراد گروه ساعت 10 صبح به منظور صرف صبحانه توقف کوتاهی داشتند و پس از کمی استراحت، مسیر خود را ادامه دادند تا بتوانند گونه‌های جذاب بیشتری را ببینند. در ادامه مسیر نیز به بخش‌هایی از تالاب رفتند که بتوانند پرندگان را از فاصله نزدیک‌تر ببینند، در نتیجه آهسته‌تر و با سکوت بیشتری به ادامه این سفر پرداختند و در نهایت موفق شدند آبچلیک تک‌زی، آبچلیک پاسرخ، پاشلک و خروس کولی دم سفید را در این قسمت از تالاب مشاهده کنند.

 

در ادامه فراگیران با آموختن تکنیک‌های لازم و با راهنمایی استاد و راهنمای سفر، توانستند نوع پرندگانی که مشاهده می‌کنند را از روی ویژگی‌های ظاهری، نحوه پرواز، نحوه فرود و... تشخیص بدهند که در جای خود بسیار دلچسب و لذت بخش بود.

در پهنه تالاب و فاصله دور نیز تلیله‌ها حضور داشتند و فراگیران با به همراه داشتن تجهیزات کافی موفق به مشاهده این گونه‌ها شدند. هر چه سفر پیش می‌رفت، گونه‌های خاص و متفاوتی به چشم می‌خورد؛ غاز خاکستری، بلبل خرما، پرستوی دریایی و خوتکا نیز رویت شدند.

 

در پایان سفر راهنمای برنامه در خصوص سوالات چالش برانگیزی که ابتدای برنامه مطرح کرده بودند، صحبت و تمامی فراگیران را نیز در این گفتگو دخیل کردند. در انتها نیز به یکی از فراگیران به عنوان جایزه پاسخ سوال، کتابی به عنوان هدیه اهدا کردند.

این برنامه ساعت 14 به اتمام رسید و با ثبت عکس‌های یادگاری، خاطره این سفر پر بار برای همه افراد ماندگار شد.

 

گزارش سفر آموزشی آشنایی با پرندگان به نگارش سرکار خانم پویا عباس پناه به پیوست آمده است. جهت آشنایی بیشتر با انواع گونه‌های پرندگان تالاب عشق آباد و نحوه برگزاری این سفر، مطالعه این گزارش پیشنهاد می‌شود.

همچنین شما می‌توانید گزارش سفرها و بازدیدهای آموزشی خود را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت ارسباران منتشر شود.

فایل پیوست
birdwatching tour.pdf (1471KB)
12:00 , 1400/10/25
12:00 , 2022/01/15
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه