021 88 80 00 55

سفر آموزشی آشنایی با خزندگان - کویر ابوزیدآباد (اردیبهشت 1401)

سفر آموزشی آشنایی با خزندگان - کویر ابوزیدآباد (اردیبهشت 1401)

سفر آموزشی خزندگان، اردیبهشت ماه 1401 در کویر ابوزیدآباد و با حضور استاد کامران کمالی برای فراگیران دوره راهنمای طبیعت‌گردی برگزار شد. در این سفر فراگیران موفق شدند بیش از 10 گونه خزنده را مشاهده و شناسایی کنند.

سفر آموزشی آشنایی با خزندگان ایران ساعت 10:30 صبح روز پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 با حضور استاد کامران کمالی عزیز، راهنمای سفر آقای امین سیفی و 25 نفر از فراگیران پرجنب‌وجوش دوره راهنمای طبیعت‌گردی موسسه ارسباران آغاز شد. 

در طول مسیر، معارفه بین همسفران شکل گرفت و تمامی افراد حاضر در این سفر با یکدیگر آشنا شدند. حدود ساعت 15:30 اتوبوس به شهر کاشان رسید، سپس به سمت روستای ابوزیدآباد به حرکت ادامه داد و بعد از نیم ساعت حرکت در جاده ماسه‌ای در زمینی بدون پوشش گیاهی که مناسب کمپ بود توقف کرد و فراگیران از اتوبوس پیاده شدند. پس از استراحتی کوتاه با راهنمایی و توضیحات راهنمای سفر، فراگیران مشغول برپایی چادرها شدند و در نهایت کمپ دایره‌ای شکلی توسط چادرهای رنگارنگ آنها برپا شد.

 

پس از برپایی کمپ، فراگیران به صورت گروه‌های کوچک تقسیم شده و جهت عکاسی از طبیعت و یافتن گونه‌ها برای گشت منطقه راهی شدند، اولین گونه رویت شده یک «آگامای سروزغی خاکستری» بود که با یافتن آن، شور و اشتیاق به کمپ روی آورد و انگیزه فراگیران برای دیدن و یافتن سایر گونه‌ها نیز دو چندان شد. استاد کمالی نیز علاوه بر اینکه نحوه مشاهده و یافتن خزندگان در طبیعت را برای فراگیران توضیح می‌دادند، با پیدا شدن هر گونه نیز در خصوص ویژگی‌ها و خصوصیات آن برای فراگیران صحبت می‌کردند تا فراگیران با گونه مذکور به طور کامل آشنایی پیدا کنند.

در مسیر پیمایش شبانه و تا نیمه شب فراگیران موفق شدند «آگامای سروزغی دم سیاه»، «آگامای چابک»، «کگوی دم پخ کایزرلینگ»، «اسکینگ مار شکل»، «عقرب سیاه»، «کگوی دم کلفت زگیل‌دار» و... را نیز مشاهده کنند.

روز بعد ساعت 7 صبح همه افراد حاضر در سفر از خواب بیدار شده و پس صرف صبحانه، جمع کردن چادرها و گرفتن عکس دسته‌جمعی، به سمت تهران حرکت کردند. در اواخر مسیر خاکی به دنبال بزمجه توقف کردند و در این بین موفق شدند گونه‌هایی همچون «ارمیاس مرنجاب» و «گکوی دم زبر» را نیز مشاهده کنند، اما علی‌رغم تلاش زیاد متاسفانه موفق به دیدن بزمجه نشدند.

 

پس از بررسی کامل منطقه مذکور، حدود ساعت 11 صبح اتوبوس به سمت تهران حرکت کرد و ساعت 15:30 با رسیدن به میدان ولیعصر، این سفر هیجان انگیز به پایان رسید.

گزارش سفر آموزشی آشنایی با خزندگان به نگارش سرکار خانم نسیبه فرهادیان و جناب آقای جواد علیمردانی به پیوست آمده است. جهت آشنایی بیشتر با انواع گونه‌های خزندگان در منطقه کویر ابوزیدآباد و نحوه برگزاری این سفر، مطالعه این گزارش پیشنهاد می‌شود.

همچنین شما می‌توانید گزارش سفرها و بازدیدهای آموزشی خود را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت ارسباران منتشر شود.

فایل پیوست
amphibians tour.pdf (132KB)
08:00 , 1401/08/03
08:00 , 2022/10/25
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه