021 88 80 00 55

در گردشگری فقط باید تخصص قورت داد

در گردشگری فقط باید تخصص قورت داد

امروزه در دنیا تخصص حرف اول را می‌زند و رشته‌های فرسوده و کلی جایشان را به تخصص‌های جوان و تازه نفس می‌دهند. پس با این مقدمه، راحت می‌توان به این سوال پرتکرار جواب داد که تفاوت دوره طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری چیست؟

روز‌به‌روز دنیای گردشگری بزرگ و تخصصی‌تر می‌شود. اگر چرخی در روند صنعت گردشگری دنیا بزنید، با دوره‌های تخصصی رو‌به‌رو می‌شوید که ممکن است دائم این سوال را در ذهنتان ایجاد کند که بعضی از این دوره‌ها که شباهت زیادی با هم دارند، پس چرا از هم جدا شده‌اند؟ یا آیا نیاز به این همه گرایش هست؟

همانطور که می‌دانید دنیا و در واقع علم در مسیر تخصصی‌تر شدن است؛ چون روزبه‌روز دریچه‌های جدیدی از علم باز می‌شود که در نتیجه آن از شکل کلی به جزئی تبدیل می‌شود. ایران هم با وجود اینکه در این مسیر آهسته‌تر حرکت می‌کند، در همان روند جهانی قرار دارد. هنوز این نگاه‌های تخصصی (به خصوص در گردشگری) غریب است امّا به مرور با آنها آشنا می‌شویم.

راهنمای دوچرخه سواری

یکی از عمومی‌ترین سوالاتی که این روزها علاقمندان به طبیعت از ما می‌پرسند، تفاوت دوره‌های طبیعت‌گردی با دوچرخه‌سواری است. درست است که این دو دوره اشتراک‌های زیادی با هم دارند امّا ابهام‌ها و سوال‌هایی که درباره این دوره‌ها پیش می‌آید دقیقا در نتیجه همان روند جدید تخصصی شدن است که کم‌کم در حال پا گرفتن در نهاد گردشگری کشور ماست. 

در جواب به تفاوت این دوره‌ها باید گفت که سرفصل‌های این دو دوره کاملا با هم متفاوت است و فرد بعد از اینکه مهارت سفر کردن در طبیعت را آموزش دید، در دوره دوچرخه‌سواری، چگونه سفر کردن با دوچرخه (سایکل توریسم) را می‌آموزد. سفر با دوچرخه نیاز به دانش کافی درباره دوچرخه دارد. باید بدانید که مشخصات یک دوچرخه خوب برای سفر چیست، اگر دوچرخه شما در میانه راه به مشکل فنی برخورد، چگونه آن را حل کنید، توان بدنیتان باید چقدر باشد و نسبت رکاب زدن و استراحت به چه صورت است و بسیاری اطلاعات تخصصی دیگر. این در حالی است که در دوره طبیعت‌گردی شما تنها مهارت‌های کلی برای سفر در طبیعت را آموزش می‌بینید. بنابراین برای راهنمای دوچرخه بودن به مهارت‌هایی نیاز دارید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • شناخت دوچرخه و تجهیزات و مکانیک آن
  • آمادگی جسمانی و ایمنی برای سفر با دوچرخه
  • چگونگی مسیریابی با دوچرخه
  • آشنایی با بحران‌ها و خطرات احتمالی

شاید هنوز قانع نشده باشید و فکر کنید با کمی تجربه می‌توان تمام این مهارت‌ها را کسب کرد، اما تصور کنید که در اوج لذت بر روی دوچرخه خود، خدای نکرده با مشکل یا حادثه‌ی جبران‌ناپذیری روبه‌رو شوید که با یک آموزش ساده قابل حل بود. این حادثه‌ها که در سفرهای امروز تعدادشان هم کم نیست، نتیجه عدم آگاهی و عدم آموزش افرادی است که ترجیح داده‌اند خودشان تجربه کنند و این تجربه برایشان هزینه سنگینی در پی داشته است. 

راهنمای گردشگری با دوچرخه

بنابرابن اگر به حرفه‌ای علاقه دارید، سعی کنید از راه صحیح آن را بیاموزید و در آن حرفه‌ای شوید تا بتوانید بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، از دوچرخه‌سواری لذت ببرید.

08:00 , 1396/05/31
08:00 , 2017/08/22
نرگس کاظمی فرد
user نرگس کاظمی فرد
pen کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه