021 88 80 00 55

فرق لیدر خوب با لیدر عالی در چیست؟

فرق لیدر خوب با لیدر عالی در چیست؟

یک تورلیدر، قطعاً باید مهارت‌های زیادی را کسب کند تا در حرفه‌اش کاردان شود و بتوان به او گفت یک تورلیدر خوب.

اما چه مواردی یک راهنمای گردشگری عالی را از یک راهنمای گردشگری خوب متمایز می‌کند؟

همگی می‌دانیم که تورهای گردشگری نه تنها از جذابیت بالایی برخوردارند، بلکه حاوی آموزه‌ها و تجربیات تازه و ارزنده برای شرکت‌کنندگان هستند. اما برای کامل بودن این تجربیات و درک آموزه‌ها، کیفیت برخی پارامترها اهمیت می‌یابد. خصوصاً در تورهای فرهنگی هنگامی که شرکت کننده با انبوهی از دیدنی‌ها و اطلاعات تاریخی و فرهنگی مواجه می‌شود یا در تورهای طبیعت گردی که به دل طبیعت و چالش‌های آن سفر می‌کند، مهم خواهد بود که شرایط مناسب برای بالاترین درک و جذب دانش و اطلاعات برای او مهیا باشد. از همین رو، حضور یک تورلیدر ماهر و مسلط، حائز اهمیتی فراوان است.

یک تورلیدر، باید دارای خصوصیاتی باشد که او را مناسب و چیره بر حرفه‌اش سازد؛ چرا که شغل او، کار ظریفی‌ست که مستیقماً با سبک زندگی و خصوصیات فردی و اجتماعی او مرتبط است.

نکاتی که هر لیدر باید بداند:

اولین مسئله برخوردها و رفتارهای اجتماعی شماست و خصوصیات زیادی را شامل می‌شود که باید داشته و یا کسب کنید تا لیدر موفق‌تری باشید. یک راهنمای تور باید فردی اجتماعی و گشاده‌رو نسبت به آدم‌های جدید باشد.

برای مثال، توانایی شما برای برقراری ارتباط راحت و خودمانی با افراد مختلف و کشاندن آنها به داخل جمع به صورتی که خود را عضو گروه بدانند و احساس غریبگی نکنند، باعث خواهد شد که اعضای گروه احساس نزدیکی بیشتری داشته باشند که در نتیجه آن نه تنها سفری مفرح‌تر پیش روست، بلکه گروه منسجم‌تر و متحدتر و مدیریت آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

نکاتی کاربردی وجود دارد که توجه به آنها برای این که بتوانید ارتباط بهتری با افراد برقرار کنید ضروری‌ست؛ به برخی از این نکات تیتروار اشاره می‌کنیم:

  1. ساده و خودمانی بودن و استفاده از ویژگی‌های شخصیتی خود برای برقراری ارتباط.
  2. توجه و اهمیت دادن به نیازهای هر فرد با توجه گوناگونی اعضای گروه از نظر موقعیت، روحیه و تفکر، سلامتی و قدرت بدنی و....
  3. مثبت، پر انرژی و خوش خلق بودن.
  4. عدم قضاوت افراد.
  5. توجه به فعالیت‌های جمعی. (مثل بازی، مشاعره، تعریف موضوعی خاطرات و...)
  6. توجه به تمامی اعضای گروه و داشتن حواس جمع نسبت به افراد منزوی یا سردرگم.

 

 

در قدم بعدی، یک راهنما یا لیدر باید به ثبات و استحکام خود مطمئن باشد.

 مثلاً به عنوان یک تورلیدر، شما کسی هستید که با اشخاص گوناگونی برخورد می‌کنید و طبعاً رفتار تمام آنها مهرآمیز نخواهد بود. باید بتوانید با برخوردهای گوناگون کنار بیایید و کنترل خود را در برابر برخورد پرخاشگرانه، نقد صریح و...، از دست ندهید و در هر حال وجهه خود را حفظ نمایید.

همچنین باید از اعتماد به نفس بالا و قدرت ذهنی زیادی برخوردار باشید؛ که سبب می‌شود علاوه بر مدیریت مناسب گروه در مواقع عادی و در مواقع بحران و حفظ خونسردی خود، انعطاف پذیر باشید، سریع فکر کنید و در زمان کوتاه، بهترین تصمیم را بگیرید؛ و این مسئله نیازمند آن‌ است که در لحظه بوده و حواستان نسبت به محیط حاضر جمع باشد.

به علاوه فن بیان قوی و مهارت خوب صحبت کردن، به عنوان یک راهنما، شما را در جایگاه بهتر و جذبه‌مندتری قرار داده و موجب تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان می‌شود.

 

پر واضح است که به عنوان راهنمای تور فرهنگی، سطح دانش و اطلاعات شما در حوزه تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، اقلیم، هنر و... باید بسیار بالا باشد و یا به عنوان راهنمای تور طبیعت گردی شما باید خود یک طبیعت گرد حرفه‌ای و آشنا به محیط‌ها و اقلیم‌های مختلف باشید و نحوه‌های برخورد با انواع شرایط را بشناسید. البته بخشی از این دانش را به صورت پایه‌ای در دوره‌های آموزشی تورلیدری دریافت می‌کنید. اما یک راهنما باید همواره به روز باشد و به خصوص پیش از سفر به هر منطقه، باید درباره جزئیات تاریخی آن، فرهنگ و رسوم تاریخی و فعلی، غذاها و محصولات بومی، آب و هوای مردم منطقه و.... مطالعه کرده باشید تا هم خودتان از سفر لذت بیشتری ببرید و هم با دستی پر پیش روی مخاطبانتان ظاهر شوید و بتوانید به پرسش‌هایشان نیز پاسخ دهید.

و در نهایت، گفتنی‌ست که توجه به برخی جزئیات نیز موجب افزایش جاذبه شما و حرفه‌ای انجام شدن کارتان می‌شود که می‌تواند شامل مثال‌های زیر باشد:

  1. آشنا بودن با عکاسی و فیلم‌برداری و نقاطی که می‌توان در آنها تصاویر خوبی تهیه کرد؛ و پیشنهاد کردن آنها به اعضای گروه.
  2. انتخاب موسیقی‌های خوب و دلنشین برای مسیر.
  3. ارائه‌ی توضیحات در قالب داستان.
  4. تعریف تجربیات جذاب خودتان در سفرهایی که داشته‌اید و...

البته که تفاوت‌های یک لیدر خوب و کاردان با یک لیدر عالی در همین جزئیات مشخص می‌شود. ظرافت‌هایی که طی تجربه کار به دست می‌آید.

08:00 , 1398/08/25
08:00 , 2019/11/16
 
user زهرا یوسف‌زاده
pen کارشناس تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
مقدمی
1400/09/20 13:10
به نظر من اینام داشته باشه جالبه:شخصیت کاریزماتیک داشته باشهقصه گو و بازیگر جذاب باشهبه موقع بودن و وقت شناسی
پاسخ دهید...
ارسباران
1400/09/23 09:12
سلام دوست عزیز.
ممنون از نکات بسیار خوبی که عنوان کردید.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه