021 88 80 00 55

حوزه کاری مدیر فنی بند ب

حوزه کاری مدیر فنی بند ب

یکی از عناصر اصلی در دفاتر خدمات مسافرتی، مدیر فنی است که بدون آن مجوز دفتر خدمات مسافرتی داده نمی‌شود. مدیر فنی وظایف و تعهدات مشخصی دارد.

مدیر فنی کیست؟

مدیر فنی شخصی است که با تأیید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دفتر/ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری به کار گمارده می‌شود که علاوه بر اینکه باید به زبان‌های خارجی (خصوصا انگلیسی) مسلط باشد، باید از تمامی قوانین مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آگاه باشد و هنگام برنامه‌ریزی تورهای خود، قیمت‌گذاری آنها، سازماندهی و نظارت آنها را رعایت نماید.  

وظایف مدیر فنی

  • برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی‌های مدیر فنی آژانس مسافرتی باید در راستای قوانین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و متناسب با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آژانس باشد و تمام فرآیند بازار، از شناسایی آن و چگونگی تبلیغات تا پیش‌بینی فروش و تهیه پکیج سفر و قیمت‌گذاری نهایی را شامل شود.
  • سازماندهی: سازماندهی به معنای تصمیم‌گیری بهتر برای فرآیند گروه‌ها و فعالیت‌ها در جهت مدیریت کلیه ارتباط‌های درون و برون سازمانی، آگاهی از کیفیت واحدهای اقامتی و وسایل حمل‌و‌نقل، آگاهی از چگونگی اخذ ویزا از کانال‌های قانونی، نحوه صدور بلیط و چگونگی قوانین آن و چگونگی ارتباط صحیح با مراجعان است. مدیران فنی باید افراد حرفه‌ای و راهنمایان گردشگری ایرانگردی و جهانگردی، راهنمای طبیعت‌گردی و... که کارت رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارند استخدام نمایند.
  • راهبری: نیروها را در راستای اهداف سازمان و قوانین مدیریت، راهنمایی و اداره می‌کند. این امر با برقراری ارتباط با کارگزاران داخلی و خارجی، واحدهای اقامتی، مسافران، سایر دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایی و توجیه پرسنل در زمینه قوانین و مقررات و غیره صورت می‌پذیرد.
  •  کنترل و نظارت: در نهایت وظیفه کنترل و نظارت بر تمام وجوه دفتر خدمات مسافرتی، بر عهده مدیر فنی است؛ به گونه‌ای که باید نسبت به فروش تورها، کیفیت اجرایی آنها، آمار گشت‌های برگزار شده، ثبت‌نام و نحوه اجرای گشت و شکایات، کنترل و نظارت داشته باشد و در صورت وجود اشکال بتواند آنها را ساماندهی و مدیریت کند.

مدیرفنی بند ب

 تعهدات مدیر فنی

  • حضور تمام وقت او در دفتر الزامی بوده و نمی‌تواند همزمان در چند دفتر مشغول به کار باشد.
  • حضور دارنده پروانه یا مدیرفنی در دفتر الزامی است.
  • مدیر فنی موظف است حسب درخواست کمیته فنی جهت ادای توضیحات در محل تشکیل آن، حضور یابد.
  • در صورت بروز تخلف، در مرحله اول پروانه فعالیت سه ماه به صورت تعلیق و در صورت تکرار به صورت کامل لغو و غیر قابل احیاء می‌شود.

مهارت‌های لازم

با توجه به توضیحات ذکر شده، یکی از مهره‌های اصلی دفاتر خدمات مسافرتی، مدیرهای فنی هستند که علاوه بر تعیین مسیر و هدایت دفتر، کار نظارت و کنترل را نیز باید انجام دهند. لازم به ذکر است برای احداث دفاتر خدمات مسافرتی حتما نیاز به یک مدیر فنی است. 

فردی که می‌خواهد مدیر فنی دفتر خدمات مسافرتی شود، در ابتدا باید دوره‌های مدیر فنی را در موسسات آموزشی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذرانده و پس از موفقیت در آزمون، می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. 

یکی دیگر از مهارت‌های لازم و کاربردی برای مدیران فنی با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در گردشگری، تسلط به زبان انگلیسی حرفه‌ای و تخصصی است که با توجه به نوع فعالیت خود بهتر است در آن تقویت شوند.

 

07:00 , 1396/02/25
07:00 , 2017/05/15
پایان پیام


     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه