021 88 80 00 55

مزایای شغل راهنمای تور
چرا دوره تورلیدری را بگذرانیم؟

مزایای شغل راهنمای تور

چرا دوره تورلیدری را بگذرانیم؟

تورلیدری یک شغل پر از هیجان، تنوع و جذابیت با درآمد بالاست. از مزایای دیگر این شغل در این مطلب صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا لازم است تورلیدر شویم. همچنین دوره‌های آموزشی موسسه ارسباران را معرفی می‌نماییم تا علاقمندان بتوانند دوره مورد نظر خود را انتخاب کنند.

تورلیدر یا راهنمای تور، فردی‌ست که از ابتدا تا انتهای سفر در کنار مسافران بوده، در طول سفر به عنوان فرد آگاه و مطلع نسبت به مسیر، شرایط و آیتینری برنامه سفر همراه گروه مسافران می‌باشد و مدیریت تور را بر عهده دارد تا به بهترین شکل ممکن، برگزار شود. تورلیدر به طبیعت، تاریخ، فرهنگ و هر موضوعی که مسافران و همراهان علاقمند به یادگیری در سفر هستند، مسلط است و می‌داند چگونه تجربه‌های به یادماندنی از سفر را برای مسافران به ارمغان بیاورد.

اما مزایای شغل تورلیدری چیست؟ چه عواملی سبب می‌شود به جای سفرهای شخصی، نه تنها سفرهای جمعی را انتخاب کنیم، بلکه مسئولیت برگزاری و اجرای سفر را نیز بر عهده بگیریم و به عنوان تورلیدر در سفر حاضر شویم؟

در ادامه از جذابیت‌های شغل تور خواهیم گفت، اینکه راهنمای تور چه مزایایی دارد و چرا تورلیدر شویم.

  • سفر به روستاها، شهرها و کشورهای متنوع

یک تورلیدر به واسطه توع شغل‌ خود، در طول دوران کاری به مناطق مختلف سفر کرده و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع بازدید می‌‎کند.

  • آشنایی با آداب و رسوم و زندگی مردم بومی

تورلیدر در سفرهای خود با زندگی مردم مقصد، آداب و رسوم ویژه، مراسم و آیین‌های خاص و قصه زندگی آنها آشنا می‌شود و زندگی به سبکی متفاوت را تجربه خواهد کرد.

  • محیط کار جذاب و ساعات کاری منعطف

تور لیدر به واسطه نوع شرایط کاری، فصلی و مقطعی بودن شغل‌ش، از قید و بندهای محیط کار معمولی و اداری رها خواهد بود.

  • شغل کم هزینه با درآمد خوب

این شغل مانند سایر مشاغل هزینه‌های جانبی زیادی مانند اجاره دفتر کار و... ندارد. همچنین راهنمای تور از پرداخت مالیات نیز معاف می‌باشد. دستمزدهای مصوب راهنمایان تور را می‌توانید در مطلب "درآمد یک تورلیدر چقدر است" مشاهده کنید.

  • دستمزد بالا برای راهنمایان باتجربه و حرفه‌ای

با کسب تجربه، سفر به مناطق متنوع و بالا رفتن سابقه کاری، به یک تورلیدر حرفه‌ای تبدیل شده و درآمد بالا کسب می‌کند.

  • به روز نگه داشتن دانش و اطلاعات

از آنجایی که تور لیدر، مطلع‌ترین فرد همراه گروه است، مسافران ممکن است سوالات زیادی درباره اطلاعات مقصد، جاذبه‌های مورد بازدید و... از ایشان بپرسند. لذا لازم است تورلیدر همواره دانش خود را، به روز و در مورد مسائل جدید مطالعه کند.

  • ارتقا مهارت‌های اجتماعی و فردی

ارتباط با افراد مختلف، سبب ارتقا مهارت‌های اجتماعی و فردی تورلیدر (مانند مدیریت روابط عمومی، مدیریت زمان، فن بیان و سخنوری، زبان بدن و...) و در نتیجه رشد و توسعه فردی نیز می‌‎شود.

  • بازدید رایگان از اماکن تاریخی

راهنمای تور می‌تواند با ارائه کارت خود، از امکان بازدید رایگان از موزه‌ها، سایت‌های فرهنگی و اماکن تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار شود.

 

حال که با مزایای این شغل آشنا شدید، لازم است بدانید که برای تورلیدر شدن تنها علاقمند بودن به سفر کافی نیست. برای اینکه یک تورلیدر شوید باید شرایط و ویژگی‌های زیر را داشته باشید:

  • صبور و باحوصله باشید
  • توانایی صحبت در جمع را داشته باشید
  • علاقمند به تعامل با دیگران و گفتگو با افراد جدید باشید
  • از سفرهای متوالی سخت یا آسان، کوتاه یا طولانی و... لذت ببرید
  • در برابر خستگی و مشکلاتی که پیش روی شما خواهد بود، عصبانی نشوید
  • توانایی حل مسئله و مدیریت بحران داشته و بتوانید در شرایط بحران، بهترین تصمیم را بگیرید
  • شرایط فیزیکی خوبی داشته باشید و راه رفتن طولانی و سفرهای پشت سر هم برای شما دشوار نباشد
  • دوره‌های راهنمای تور (طبیعت‌گردی یا ایرانگردی و جهانگردی) را با موفقیت پشت سر گذاشته و کارت تورلیدری دریافت کنید

برای تورلیدر شدن لازم است ابتدا دوره‌های آموزشی راهنمای تور که جزو دوره‌های مصوب وازرت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را شرکت نموده و پس از پشت سر گذاشتن کلاس‌ها و آزمون‌های مربوطه برای دریافت کارت تورلیدری اقدام نمایید. برای شرکت در دوره‌های مذکور لازم است به موسسات آموزش گردشگری تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه نمایید. موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران نیز جزو همین موسسات بوده و دوره‌های آموزشی مرتبط با تورلیدری و آژانس را برگزار می‌نماید، مانند؛

  1. دوره آموزشی راهنمای تور ایرانگردی و جهانگردی (فرهنگی)
  2. دوره آموزشی راهنمای تور طبیعت‌گردی (اکوتور لیدری)
  3. دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی (بند ب)

شما می‌توانید لیست این دوره‌ها و دروس آموزشی هر یک را در صفحه آموزش سایت مشاهده نمایید.

 

در حال حاضر دوره‌های عمومی راهنمای تور در موسسه ارسباران به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شوند تا برای تمامی علاقمندان از سراسر کشور امکان شرکت در دوره‌ها وجود داشته باشد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت آموزش‌ها در سایت ارسباران انواع دوره‌های حضوری و مجازی آموزش گردشگری، کارگاه‌های تخصصی گردشگری و سفر و بازدیدهای آموزشی ارسباران را مشاهده و در صورت تمایل ثبت نام نمایید.

08:00 , 1401/06/29
08:00 , 2022/09/20
صبا جلیلیان
user  صبا جلیلیان
pen مسئول اداری و تولید محتوای موسسه آموزشی و گردشگری ارسباران
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت ارسباران مجاز است.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه