021 88 80 00 55

تقدیر از ارسباران در مراسم روز جهانی حرا
به‌نام ایران، از ارسباران تا حرا

تقدیر از ارسباران در مراسم روز جهانی حرا

به‌نام ایران، از ارسباران تا حرا

به پاس فعالیت‌های ارسباران در امر آموزش جامعه محلی قشم و بالا بردن آگاهی‌های آنها درباره ارزشمندی جنگل‌های حرا و نقش آن در حفاظت از سرزمین‌ها، با حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی جایکا ژاپن و منطقه آزاد قشم، در روز جهانی جنگل‌های حرا، از خدمات این موسسه تقدیر به عمل آمد.

حرا، جنگل‌های جنوبی اسرارآمیز کشورمان است که به‌عنوان ذخیره‌گاهی ارزشمند، جاذبه طبیعی و گردشگری مهم و چشم‌اندازی زیبا از آن یاد می‌شود. حرا در نقاط دیگر جهان خویشاوندانی دارد که در مجموع همگی آنها به عنوان جنگل‌های «مانگرو» شناخته می‌شوند. به سبب ارزشمندی، گستردگی بسیار محدود و اثرگذاری بسیار زیاد این پوشش گیاهی در حفاظت از دیگر گونه‌ها، یونسکو هر ساله روز جهانی حفاظت از سیستم‌های مانگرو را برگزار می‌کند. امسال در این مراسم از «ارسباران» به سبب فعالیت‌های آموزشی‌اش که به حفاظت بیشتر از جنگل‌های حرا در قشم و بالا بردن آگاهی‌های عمومی منجر شد، تقدیر به عمل آمد.

 

چرا جنگل‌های حرا اهمیت دارند؟

جنگل‌های حرا و در مجموع جنگل‌های مانگرو نقشی بسیار مهم در منطقه خود ایفا می‌کنند و حفاظت و نگه‌داری از آنها می‌تواند به حیات تمام گونه‌های گیاهی، حیوانی و حتی انسان‌ها کمک کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل ارزشمندی این جنگل‌ها را برایتان آورده‌ایم.

  • کنترل فرسایش ساحلی و تثبیت رسوبات
  • زیستگاه مهم پرندگان و پستانداران در زمستان
  • جاذبه گردشگری و جذب توریست
  • محیط آموزشی طبیعی برای فراگرفتن درباره طبیعت و اقلیم‌ها
  • ذخیره ژنتیکی بسیار مهم گیاهان و جانواران
  • وابستگی معیشت جامعه محلی به حرا

در سال 1354 جنگل‌های حرا به عنوان تالاب بین‌المللی رامسر سایت شناخته شده است و در نهایت در سال 1355 جنگل‌های حرا در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های برنامه بین‌المللی انسان و کره مسکون یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه به ثبت رسیده است.

 

جنگل حرا و ابن‌سینا

جالب است بدانید که نام علمی جنگل‌های حرا به‌نام دانشمند بزرگ ایرانی «ابوعلی‌ سینا» (Avicennia Marina) ثبت شده است و در جهان به این نام شناخته می‌شود. در نتیجه‌ی این امر در روز جهانی جنگل‌های حرا، فضایی برای گرامیداشت این پزشک، منجم، جغرافیدان و... بزرگ فراهم است تا در یک روز به دو جنبه از جاذبه‌های کشورمان پرداخته شود.

 

جنگل حرا و ابن سینا

جنگل‌های حرا به پاس خدمات دانشمند نامی ایران، ابوعلی‌سینا نامگذاری شده‌اند

گستردگی جنگل‌های مانگرو در ایران

ایران این سرزمین چهار فصل و چند اقلیم با جای دادن چندین هزار هکتار از جنگل‌های مانگرو در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان فضای مناسبی را برای علاقه‌مندان به این پوشش گیاهی فراهم آورده است. با وجود این گستردگی بیشترین مساحت این جنگل‌ها در استان هرمزگان قرار دارد و جنگل‌های حرای قشم توانسته‌اند بیشترین آمار جذب گردشگر را به خود اختصاص بدهند. 

جایکا و ارسباران در قشم چه کردند؟

آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکا ژاپن که در زمینه‌های گوناگونی در سرتاسر جهان فعالیت می‌کنند، ایده‌ی تبدیل قشم به اکوآیلند را مطرح کردند. اما برای رسیدن به این مقصود لازم است تا پیشنه‌ای فراهم شود که بالا بردن آگاهی جامعه محلی یکی از مهم‌ترین‌های آن است.

برای رسیدن به این مقصود ارسباران  با جایکا همکاری‌هایی را آغاز کرد و به موجب آن برای آموزش قایقرانانی که در میان جنگل‌های حرا روزی خود را به دست می‌آورند راهی قشم شد. 

آموزش جامعه محلی در قشم

جامعه محلی قشم آموزش‌های گوناگونی را از مدرسین پروژه جایکا و ارسباران دریافت کرد

در این برنامه، ارسباران اقداماتی از قبیل آموزش و تربیت مربیان از میان جوامع محلی، برگزاری دو سفر آموزشی، نظارت بر آموزگارانی که در دوره اول آموزش دیده بودند و حالا خود مربی شده بودند و... را بر عهده داشت. ارسباران با برنامه‌ریزی مدون، کمک گرفتن از بهترین اساتید، همراهی با جامعه محلی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در بالاترین سطح به آنجایی رسید که در روز آخر کلاس‌ها می‌توانست در چشم فراگیرانش بیش از قبل غیرت و علاقه‌مندی نسبت به سرزمین را ببیند. ارسباران در این برنامه تلاش کرد تا با آموزش اکوتوریسم معیشت جایگزینی را به مردم محلی معرفی کند که با کمترین تخریب باعث ایجاد بالاترین درآمد بشود.

 

در روز جهانی حرا چه گذشت؟

روز جهانی جنگل‌های حرا با حضور نمایندگان منطقه آزاد قشم، نمایندگان جایکا، بزرگان، جامعه محلی و نماینده ارسباران در قشم برگزار شد. در این مراسم ضمن یادآوری ارزشمندی ذخایر مهم قشم و جنگل حرا از فعالیت‌های ارسباران تقدیر به عمل آمد. 

فعالیت‌هایی این موسسه در سه روستا (کووزین، طبل و سهیلی) که بیشترین ارتباط با جنگل‌های حرا را داشتند و نقشی که در حفاظت بیشتر از اکوسیستم جزیره ایفا کردند مورد تقدیر قرار گرفت و تندیس و لوح تقدیر این روز ارزشمند به نماینده ارسباران اهدا شد. 

 ارسباران و جایکا در قشم

ارسباران و جایکا به بالا بردن آگاهی و حفاظت بیشتر از جنگل‌های حرا کمک کردند

حکایت همچنان باقی است

صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگری می‌تواند به بهبود معیشت و بالا بردن آگاهی برای حفاظت از سرزمین‌ها کمک کند. ارسباران در رسیدن به این مقصود تا آخرین نفس در کنار کسانی خواهد ایستاد که دغدغه‌شان فراتر از خانه و کاشانه خود است و برای بهبود سرزمین‌ها در تلاش هستند. امید است حرکت‌هایی همچون آنچه در قشم گذشت در دیگر بخش‌های سرزمین‌مان تکرار شود و اقلیم‌های بیشتری زیر سرپناه آگاهی و حفاظت قرار بگیرند.

 

 

روز جهانی جنگل حرا

عکس یادگاری در پایان مراسم بزرگداشت روز جهانی جنگل حرا

در صورتی که مایل هستید بیشتر درباره فعالیت‌های ارسباران در قشم بخوانید از شما دعوت می‌کنیم تا مطالب زیر را مطالعه بفرمایید.

10:13 , 1397/06/20
10:13 , 2018/09/11



     

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
تلاش می‌کنیم در جریان تحولات گردشگری و ارسباران قرارتان دهیم.
نمونه خبرنامه